In Westerkoog vonden ze glasvezel wel een goed idee: lekker snel internet en digitale tv. De straat moest open maar dan heb je ook wat. De vreugde bij Ceciel en Rob Bangert nam snel af toen ze (en al hun buren) een kaartje kregen met ‘Helaas, we hebben u gemist’. Dat ze een afspraak hadden was ze overigens ontgaan. En wie was afzender Open Dutch Fiber eigenlijk?
De meningen van de buren varieerden van “moet je doen, het is gratis, en als je het straks zelf aan moet laten leggen kost het geld” tot “niet doen hoor, ze raken waterleidingen, ze breken je stoep open”.
Maar het grootste probleem was dat hun provider KPN er niet bij stond, ook Ziggo ontbrak. En dat zijn de twee grootsten in Nederland. “Is dit dan toch een slinkse manier om mij naar een andere provider te krijgen?” vragen ze zich af, “wij hebben sterk de indruk dat ze ons proberen te pushen naar een andere internetprovider.”
Ja, dat klopt dus.
Open Dutch Fiber werkt met ruim tien verschillende aanbieders, maar biedt voor Westerkoog alleen Odido aan, het bedrijf dat vorig jaar ontstond door fusie van T-Mobile en Tele2. Het net aangelegde glasvezelnetwerk kan dus alleen gebruikt worden door Odido. Wie een KPN- of Ziggo-abonnement heeft en dat wil houden, moet wachten tot die zelf een eigen glasvezelnetwerk aanleggen. KPN heeft aangegeven dat Westerkoog nog niet aan de beurt is.
En gaat de straat dan weer open? Ja.
Door Piet Bakker. Informatie van bewoners, Zaanstad, de website van Ododi en ODF.
Even een reactie op alle berichten. Ik heb diverse mensen hierover gesproken:
Na een jaar na aanleg kan je je eigen keus bepalen. Daarvoor hoef je niet eerst een jaar lang een abonnement af te sluiten bij bv Odido.
De aanleg tot en met de meterkast is gratis en gaat zonder af te sluiten abonnement. Als je geen aansluiting wilt is dat ook mogelijk maar als je hem later toch wilt of bv de volgende bewoners dan zijn er wel kosten aan verbonden.
Heb je een huurhuis dan zal de corporatie je kunnen verplichten de aansluiting te laten plaatsen in de meterkast.
En even voor de duidelijkheid KPN gaat binnenkort al koperverbindingen afsluiten of heeft dat al gedaan. Je krijgt dan gratis een kastje voor enkel telefonie en geen internet mogelijkheden.
De veronderstelling dat de aanbieders zeer tegenstrijdige en onduidelijke informatie geven lijkt mij logisch: ze willen jou gewoon een abonnement aansmeren. Er zijn zaken bekend dat mensen al een half jaar betaald hebben voor een dienst die zou starten na installatie maar waar de 'gebruikers' wel de kosten in rekening zijn gebracht maar de dienst nooit geleverd is.....
Bij Ziggo kabel tv kun je als je wilt wel 100 tv's aansluiten, krijg je dan 50 zenders op. Bij glasvezel moet je voor elke tv apart betalen. Dat hoeft bij Ziggo alleen als je meer zenders wilt of betere kwaliteit.
Hmm.. Bij ons is glasvezel door Odido aangelegd na een bezoekje van een jong manneke die garandeerde dat alles geheel vrijblijvend was en dat we het gratis op proef konden nemen.. Glasvezelaansluiting keurig aangelegd tot in de meterkast (zonder de straat open te breken). Heb daarna wel snel moeten bellen naar Odido want mijn abonnement was al helemaal geregeld... Was weliswaar snel geregeld maar als je ff niet oplet zit je er aan vast... Overigens was ik niet van plan over te stappen want uitermate tevreden met Ziggo.. We wonen in Westerkoog maar hebben verder geen briefjes in de bus gehad van andere aanbieders?
praat me niet van glasvezel! 2 jaar van het kastje naar de muur gestuurd. pas toen ik de ombudsman van het NH Dagblad inschakelde kwam er beweging in de zaak. hier in de Schildersbuurt is de straat overigens 2 x open geweest. Ziggo en KPN hebben een eigen glasvezelnet aangelegd...........dat is dus de marktwerking..........en of het sneller is? ik heb het nog niet gemerkt. alleen dat er nu ongeveer elke 2 maanden onderhoud in mijn buurt door KPN wordt gepleegd........
Wordt wel eens vergeten te zeggen maar Ziggo gebruikt ook al voor het grootste deel glasvezel alleen het laatste stukje tot je huis niet.
Voor mij meer dan snel genoeg en zo goed als nooit storing, of ze moeten tijdens graafwerkzaamheden een kabel kapot trekken maar daar hebben andere aanbieders ook last van.
Maar prima snelle klantenservice....en nee, ik werk niet bij Ziggo.
Zit mij wel gebakken.
Klopt precies wat je zegt!
Ik heb ook Ziggo en het bevalt prima!
Snel internet en uitstekende beeldkwaliteit.
Bij ons in Westerkoog valt blijkbaar de belangstelling voor glasvezel tegen want ik heb al een keer of 6 een opdringerige vent van het glasvezelbedrijf aan de deur gehad en steeds kreeg ik dezelfde vraag" u heeft nog geen glasvezel"
Mijn standaard antwoord "klopt, dat wil ik graag zo houden, ik heb Ziggo en dat bevalt prima"
Vervolgens komt er een standaard riedeltje met wat de voordelen zijn maar voordat hij is uitgesproken heb ik de deur al dichtgedaan.
Het mag dan wel een gratis aansluiting zijn (tot in de meterkast) wil je je apparatuur op zolder gebruiken moet je alsnog gaan bekabelen want slechtere doorgifte. Dan heb je bijvoorbeeld een TV met een kabel vanuit de meterkast naar je TV. Wil je de aansluiting in de huiskamer dan wordt het gewoon betalen. En die aansluiting heeft ook nog een kastje nodig wat moet worden aangesloten in die meterkast. Persoonlijk zie ik geen enkele verbetering in glasvezel dan in de oudere kabels van bijv. Ziggo. En die beloofde snelheid? Maar hopen dat je computer niet te oud is.
wat fijn super snel internet via kabel/glasvezel inwoners van de wijdewormer dromen ervan. Helaas is het te duur voor de kabelexploitanten om het in buitengebieden aan te leggen
Gebeld met Ziggo. Mij is geadviseerd de kabel te laten aanleggen. Ik ben niet verplicht ergens anders een abo te nemen. Ongeveer over 1 jaar kan Ziggo ook glasvezel aan. Dan kan iedereen en dus ook huidige abo’s aansluiten op deze kabel.
Maak je een af spraak met odf voor een huis aansluiting.
Komen ze niet opdagen?
In de Rosmolenwijk is precies hetzelfde aan de gang. ODF folder in de bus en iemand van ODF in huis gehad (onder enig protest) om de aansluitingsplek vast te leggen. Later een knap babbelend jochie aan de deur gehad. Of ik ter plekke even een contract wilde afsluiten met Odido, want dan een gratis aansluiting. Ik doe nooit zaken aan de deur, zei ik. Zelf daarna gebeld met mijn provider Tele2 = dus KPN hoofdprovider. Tele2 heet inmiddels wel Odido, maar voor mijn internet/tv blijven ze wel Tele2 heten?!? Bij Tele2 was niets bekend van deze OFD-glasvezelactie. Dus voorlopig doe ik niks. Ik moet nog wel nadenken over wel/niet meegaan straks in "gratis aansluiting" in huis.
Bij mij in Rooswijk een soortgelijk verhaal. Odido verkoper beweerde dat KPN bij ons in de wijk binnen een jaar gaat stoppen en als ik geen glasvezel zou nemen dat ik dan zonder internet zou komen te zitten. Navraag bij KPN bleek dat er geen sprake was van het stoppen met internet via de koperen leidingen. Onder druk zetten onder valse voorwendselen. Afkeurenswaardige praktijken!
ODF kom snel naar Wormerveer!
Doorbreek het kartel van KPN en Ziggo.
De informatie is niet geheel juist, Odido heeft het eerste jaar het alleenrecht. Daarna zouden andere aanbieders toegang krijgen. Het blijft overigens onduidelijk, de fiberkabel zou ook gratis tot in het huis aangelegd worden maar het is angstig stil...
Wat E.Hos zegt klopt. De gratis aansluitingen worden gefinancierd door de gemeente en na een jaar kan\mag elke provider daar gebruik van maken.
Gemeente financiert niks. Odido zegt met meerdere providers samen te werken maar KNP en Ziggo staan daar niet bij. Dat ze na een jaar elke provider toelaten is niet op hun website te zien. Lijkt ons speculatief.
Wij hebben de wervingsactiviteiten van Open Dutch Fiber ervaren als even aangenaam en effectief als een versleten, roestige cirkelzaag. Na de aankondiging dat onze straat zou worden aangesloten op het glasvezelnet hebben wij ons afgemeld. Omdat we het huidige internet van Ziggo al bijna niet kunnen bijbenen, niet verder kijken dan Nederland 1, 2 en 3, liever lezen dan streamen en hooguit per ongeluk even naar sport kijken. Voor ons heeft glasvezel geen enkele toegevoegde waarde. ODF liet weten dat ons adres was geschrapt. Daarna zijn we zeker vijf keer benaderd met briefjes dat ze ons gemist hadden en door enthousiaste en in vrolijke hesjes gestoken verkopers. Met deze ervaring vraag je je bezorgd af hoe zo'n op eigen belang ingestelde organisatie omgaat met klachten van zijn klanten.
ik heb mensen geïnformeerd maar sommige denken of dachtem dacht ik niet goed wijs was en dat ik een grapje maakte gelukkig heb ik jullie nu als bewijs er voor aan die mensen datze het niet moeten doen dank jullie wel er voor de orkaan
ps waarom zou ik complottheorieën vertellen of fake news verspreiden ik ben geen Koekkoek... persoon
mvg Fabian bolding
In Zaandam-Zuid wordt momenteel hard gewerkt aan de aanleg van glasvezel. In deze buurt legt KPN het netwerk aan. Tot zover niks mis mee. Maar als je bij je eigen provider gaat vragen wanneer ze kunnen aansluiten krijg je als antwoord: "Dat kan nog wel even duren meneer."
Wat blijkt, andere providers worden pas toegelaten na verloop van tijd en dat kan best een poosje duren (in sommige gevallen een jaar of langer). Waarschijnlijk wil KPN eerst zelf de aanlegkosten terug verdienen. Soort van koppelverkoop? 🤔⚡️
Rooswijk is ook voorzien van ODF glasvezel, met bijbehorende huisaansluitingen. De kabel van mijn buren loopt boven de grond door onze voortuin. Daar hebben we tevergeefs diverse keren werk van gemaakt. Het zal ongetwijfeld op meer plaatsen zo zijn aangelegd. Wat in de toekomst veel storingen schade betekent.
Die kabel had ik doormiddel van een kniptang allang uit mijn tuin verwijderd.
Wij hebben in wormerveer glasvezel van KPN ik ben er erg blij mee geen storingen meer
Het is een lief groen kabeltje Co.
Bij de volgende snoei en schoffel beurt moet ik maar eens kijken en ik kan goed met mijn buren overweg, ook een dilemma.
Hier in 't kalf zijn heeft ODF ook glasvezel kabel aangelegd, destijds heb ik geen toestemming gegeven om dit tot aan mijn deur te doen. Als resultaat hiervan komt er op de openbare weg ter hoogte van mijn deur een klein blauw sprietje boven de stoeptegel uit. Naderhand nog wel 4 keer last gehad van de jongelui die ODF heeft aangenomen om alsnog hun product te verkopen.
Misschien dat ODF wel de kleur overweging neemt of de kabel bovengronds danwel ondergronds loopt. Maar dat kan natuurlijk ook volstrekte willekeur zijn.
Zal de groene kabel biologisch zijn?
Voor jou hoop ik dan dat het biologisch afbreekbaar is Kees, dan wordt vanzelf jou probleem in de toekomst opgelost.
Dank jullie wel voor de duidelijke berichtgeving!
ik heb mensen geïnformeerd maar sommige denken of dachten dat ik niet goed wijs was en dat ik een grapje maakte gelukkig heb ik jullie nu als bewijs er voor aan die mensen datze het niet moeten doen dank jullie wel er voor de orkaan
ps waarom zou ik complottheorieën vertellen of fake news verspreiden ik ben geen Koekkoek... persoon
mvg Fabian bolding
Sorry voor de spelfouten raar want ik schreef het helemaal goed dacht ik
ik heb mensen geïnformeerd maar sommige denken of dachten dat niet goed wijs was en dat ik een grapje maakte gelukkig heb ik jullie nu als bewijs last er voor aan die mensen datze het niet moeten doen dank jullie wel er voor de orkaan
ps waarom zou ik ook zo iets als complottheorieën vertellen ofzo iets als fake news verspreiden ik ben helemaal geen koekkoek... persoon hoor joh en sorry voor de spelfouten van mij vorige berichten ik heb dat zo goed mogelijk geschreven maar snel en vlak voor dat ik enter hebt verstuurd en geklikt hebt de telefoon instellingen het uit het niets gedaan voor mij helaas hoor joh oke
Heb je wel eens van punten en komma's in de Nederlandse Taal gehoord?
Ook Zaandam gaat door odf op de schop