De rotonde op de Saendelverlaan bij de Ambachtslaan in Assendelft is een gevaarlijke plek voor automobilisten en fietsers. Afgelopen week alleen al gebeurden er twee ongelukken waarbij fietsers gewond raakten. Bewoners vinden dat er maatregelen moeten komen om de rotonde veiliger te maken. De gemeente ziet deze plek in het werkplan verkeersveiligheid niet als ‘aandachtlocatie’.
De cijfers van de gemeente komen niet altijd overeen met de cijfers van de politie. En uit de berichtgeving van de Orkaan over die rotonde komen weer andere cijfers. We hebben de gemeente verschillende vragen gesteld over deze kwestie.
Aandachtlocaties
De gemeente stelt iedere drie jaar een werkplan op om de verkeersveiligheid in Zaanstad te verbeteren. In dit plan worden zogenaamde ‘aandachtlocaties’ aangewezen waar veel ongelukken met letsel voorkomen. Een locatie krijgt het label ‘aandachtlocatie’ als er in de afgelopen drie jaar tussen de drie en vijf ongelukken gebeuren waarbij iemand letsel oploopt.
Op de rotonde bij Saendelverlaan/Ambachtslaan in Assendelft hebben volgens de politiecijfers twee ongelukken plaatsgevonden in de afgelopen drie jaar. Dit is net niet genoeg om als aandachtlocatie bestempeld te worden. Maar wat is ‘afgelopen drie jaar’ en als er eigenlijk veel meer ongelukken gebeuren moet er dan niet worden ingegrepen?
De ‘score’ van 2024: op 19 maart kwamen een scooter en auto met elkaar in botsing. Niemand raakte gewond. Op 20 mei, 4 oktober, 16 november en 18 november raakten fietsers gewond.
Zaanstad is zich ervan bewust dat sommige locaties net wel of net niet als aandachtlocaties worden aangemerkt afhankelijk van de gekozen periode. De woordvoerder van wethouder Gerard Slegers geeft aan wel nog aandacht te hebben voor locaties die een paar jaar eerder wel als aandachtlocatie waren aangemerkt:
‘De gemeente is zich bewust van de ongevallen op de rotonde Saendelverlaan/Ambachtslaan ondanks het ontbreken van de status als aandachtlocatie in het werkplan.’
Landelijk worden er door het kennisinstituut CROW nieuwe richtlijnen opgesteld voor rotondes, Zaanstad neemt deel aan deze werkgroep en brengt ervaringen mee. Maar dat levert pas iets op lange termijn op. Maar op korte termijn zijn er ook kansen.
Er wordt namelijk ‘aanvullend onderzoek gedaan om te kijken of er nog meer maatregelen nodig zijn als aanvulling op de aanpassingen die we een aantal jaar geleden hebben uitgevoerd. Alle drie de rotondes op de Saendelverlaan worden meegenomen in dit onderzoek’. De Orkaan heeft gevraagd wanneer dat rapport komt (en we zijn erg benieuwd naar welke concrete maatregelen getroffen worden).
Cijfers
Voor het werkplan zijn de ongevallencijfers van 2020 tot 2022 gebruikt. Het plan is april 2024 aan de raad aangeboden maar het jaar 2023 ontbreekt in de analyse. Dat is vooral vreemd omdat in het rapport op andere plekken wel gebruikt gemaakt wordt van cijfers uit 2023: Volgens Zaanstad zijn er wel cijfers van 2023 meegenomen maar dat is kennelijk niet juist in de kop van de tabel vermeld.
‘Een groot deel van het werkplan en de analyses zijn al in 2023 gemaakt toen de cijfers van 2023 nog niet volledig beschikbaar waren. Begin 2024 zijn de algemene verkeersveiligheidscijfers nog wel geüpdatet met de volledige cijfers uit 2023.’
Dat levert uiteraard verwarring op voor de lezers. De tabel zou dan niet over drie jaar gaan maar over vier jaar. De berekeningen om aandachtlocaties vast te stellen, klopt dan ook niet door het gerommel met de cijfers.
De gemeente zegt dat ieder ongeluk er één te veel is en ze daarom bezig zijn met nieuwe methodes en databronnen om de juiste cijfers te verzamelen.
‘Signalen en meldingen van bewoners zijn van groot belang. We hebben ook toegang tot data van ambulanceritten en aanvullende data van de politie.’
Maatregelen
In 2020 en 2021 heeft de gemeente verschillende maatregelen genomen na een probleemanalyse, gebaseerd op een enquête onder de bewoners van Saendelft. Daarbij werden meldingen geanalyseerd en waren bewoners ook actief betrokken bij het proces. De bebording en belijning van de rotondes Saendelverlaan/Ambachtslaan en Jura/Zwarte Ring zijn toen verbeterd. Voor ingrijpendere aanpassingen is meer tijd nodig, omdat hiervoor ontwerpen moeten worden gemaakt en procedures doorlopen moeten worden.
Door: Silva Honig. Bronnen: reactie gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
gewoon een dodenweg maar geef duidelijkheid en geef snelverkeer gewoon voorrang,
In principe is elke rotonde verkeersonveiliger dan een kruispunt. Op een kruispunt passeer je voor de rijrichtingen slechts altijd 1 andere rijrichting. Op een rotonde passeer je voor rechtdoor tweemaal verkeer en bij linksaf zelfs driemaal verkeer. Fietsers vaak in de dode hoek. Er is slechts het voordeel dat de snelheid op een rotonde lager is dan op een kruispunt. zal ongeveer 30 jaar duren voordat men dit erkent en herkent ! Rotondes zijn niet per definitie veiliger dan kruisingen.
als ze nu eens beginnen om meer verlichting aan te brengen voor een duidelijkere overzicht van de rotondes en de snelheid vanaf de treinviaduct te verlagen naar 30 km per uur. zal ook een hoop schelen. dit moeten ze voor de gehele wijk invoeren, vanaf alle toegangswegen, zo ook in Seandelft Oost als West.
als ze nu eens beginnen om meer verlichting aan te brengen voor een duidelijkere overzicht van de rotondes en de snelheid vanaf de treinviaduct te verlagen naar 30 km per uur. zal ook een hoop schelen.
bij veel rotondes ,kun je de fietsers die van achter komen niet in je buiten spiegel zien, en vooral fat bikes zijn zo snel dat je ze te laat kunt zien ,met gevolg vol in de ankers
De rotondes zijn inderdaad levensgevaarlijk. De aanrijdingen die niet worden gemeld zijn er waarschijnlijk ook veel. Het systeem van fietsers van 2 kanten deugt niet. Je hebt als automobilist geen ogen voor, achter en opzij. Zeker als je van de rotonde af wilt, heb je die eigenlijk wel nodig. Het gewone fietsen is zo goed als over. Meer dan de helft rijdt tegenwoordig op e- of fatbike en heeft geen idee dat ze 2 x te snel gaan voor hun veiligheid. Het is goed op te lossen door de fietsers rechts van de weg te laten rijden. Is dan wel wat meer oversteken, maar veel veiliger. Of... obstakels voor de fietsers zodat ze niet al te snel kunnen. Ik ben een flinke ervaringsdeskundige zowel als automobilist als fietser op de rotondes van Krommenie en Assendelft. Zelf ervaar ik dat vrijwel elke automobilist zich inspant om botsingen te vermijden. De e- en fatbikers daarentegen lijken geen enkel besef te hebben dat ze wat kan overkomen.
De rotonde is niet gevaarlijk, de gebruikers die te snel rijden en niet goed kijken zijn gevaarlijk. Dat geldt vooral zowel fietsers als automobilisten. Als beide de snelheid verlagen, zal het aantal (bijna) aanrijdingen ook drastisch verlagen. Maar ja, allemaal haast hè?!
Dit is een juiste stelling !! Maar ja wat doet men er aan ? Politie is onderbezet en ruim toebedeeld met " andere prioriteiten " !!
Gister werd ik daar nog bijna aangereden met mijn fiets omdat een auto niet 2 seconde langer kon wachten of gewoon niet keek. Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat die 2 seconde nou opleveren voor deze automobilist.
De Gemeente praat weer eens erg makkelijk!
"In 2020 en 2021 heeft de gemeente verschillende maatregelen genomen, de bebording en belijning zijn toen verbeterd" en "voor ingrijpender maatregelen is meer tijd nodig"
Het is duidelijk duidelijk dat die maatregelen niet hebben geholpen de rotonde veiliger te maken.
2020 en 2021 is alweer een paar jaar geleden en we weten allemaal dat ambtelijke molens langzaam draaien maar de Zaanstedelijke ambtelijke molens staat blijkbaar stil want er gebeurd niets!
"Signalen en meldingen zijn van groot belang"
Nou, signalen en meldingen zijn er genoeg lijkt me, als ieder ongeval tenminste als signaal of melding wordt beschouwd en ook omwonenden zullen regelmatig melding hebben gemaakt van de gevaarlijke rotondes.
Waarom moeten antwoorden van de pers altijd van de woordvoerder komen, durft Slegers zelf niet?
Om rotondes veiliger te maken moeten ze eerst eens beginnen die bulten grond met beplanting in het midden van de rotondes weg te halen, die dingen ontnemen veel zicht.
Fietsers komen van alle kanten want die rotonde is tweerichtingverkeer voor ze maak daar éénrichtingverkeer van.
Waarom lost 1 richtingsverkeer het op. Kijk eens bij Westerkoog en Westzaan daar is het ook 2 richtingen en nog vreemder op Westerkoog ze komen van 3 kanten.
Voor fietsers wordt 1 richting op de Saendelverlaan dus gevaarlijker want dan moeten ze die minimaal 1 keer oversteken en niet onbelangrijk voor de Koekblikken bij het station loopt op die manier het helemaal vast met naast een bestaande hoop voetgangers naar/van het station ook nog een peloton wielrijders die richting winkelcentrum moeten .
Weghalen van die bult maakt alleen dat die Koekblikkers harder de rotonde nemen, ze moeten langzamer en beter kijken .
Heb ik al verschillende keren gezegd maar ze nemen het niet serieus en luisteren niet, is met een kleine aanpassing zo opgelost
Heel simpel autos rijden te hard
en fietsers moeten geen voorrang nemen maar krijgen.
Eerst een onderzoek a 220 duizend euro zeker ?
Daar redt je het niet mee. Met al die betweters er om heen.
Zaanstad luisterd niet naar bewoners en zekker niet al het geld kost nee ze gooien het liever over de balk of geven het weg of aan onzin.
bv aan een onderdoor voor verkeer dat niet haalbaar is en kapitalen kost.