Donderdagavond is in het Zaanstad beraad gesproken over de parkeerproblematiek in Westerwatering. Hoewel het bij wethouder Gerard Slegers naar eigen zeggen nog steeds niet schort aan de wil om het betaald parkeren zo spoedig mogelijk in te voeren blijven er praktische problemen uit de bus komen.
Een deel van de inwoners van Westerwatering maakt zich zorgen over de parkeerdruk in hun buurt. Auto-eigenaren die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein ervaren steeds vaker problemen met het parkeren in de wijk. Daarnaast zorgt de huidige situatie voor overlast van verkeerd geparkeerde auto’s en geblokkeerde doorgangen merkte inspreker C. Struijf op.
Hoewel de nieuwe bouwprojecten in de wijk wel een inpandige parkeergarage hebben maakt de buurt zich nog steeds zorgen over de parkeerdruk ná oplevering. Met meer woningen dan plekken in de parkeergarage zijn die zorgen begrijpelijk. Invoering van betaald parkeren lijkt daarom onvermijdelijk. Bewoners van de nog op te leveren Zaanse Helden zouden bij invoering van het betaald parkeren géén bewonersvergunning krijgen in Westerwatering.
Maar het zal nog even duren voordat betaald parkeren een feit is schreef wethouder Slegers aan de buurtbewoners, hij gaat z’n uiterste best doen “om alles voor het einde van dit jaar gerealiseerd te hebben.” Bewoners hebben geen boodschap aan verder uitstel:
“Deze doorlooptijden waren te voorzien, wanneer de gemeente Zaanstad voortvarend te werk was gegaan had invoering voor de oplevering van de Zaanse Helden plaats kunnen vinden. Het is geen natuurverschijnsel wat ons overkomt maar een te plannen gevolg van de nieuwbouw.”
Geen geld om betaald parkeren in te voeren
Het heeft allemaal ook écht te lang geduurd, gaf Slegers toe tijdens het beraad. Er zijn echter allerlei problemen met ambtelijke capaciteit én met de financiering, aldus de wethouder. De beperkte handhavings-capaciteit (er moet een tweede scan-auto besteld worden) en drukte op de afdelingen van vergunning en handhaving zorgden deels voor het uitstel.
Verrassender is de toelichting van de wethouder als het gaat om de financiering. Sprekend over de problemen rondom het bestellen van de parkeerautomaten zegt de heer Slegers:
“het is [te] gênant voor woorden maar dat hebben we echt met schrapen moeten doen om te kijken dat we dat geld bij elkaar konden krijgen”.
Door: Jan Groot
gemeente zaanstad, bij deze adviseur ik om een deel van jullie salarissen van alle ambtenaren, burgemeester, wethouder, besturen in te zetten om de fouten die gemaakt worden.
hiervoor moet een wet komen om je af te straffen. 600.000 afboeken omdat jullie fouten maken. lekker voor de mensen, maar gemeente zaanstad lever je salarissen in.
De tijd dat je een bekeuring kreeg van een handhaver bij fout of te lang parkeren is geweest, en dat had indertijd nog te maken ter doorstroming van het verkeer. Parkeerbekeuringen uitdelen is gewoon ordinair geld binnen strijken voor de gemeentekas en dat doe je met robots in de vorm van een auto. Nu zal er nog harder gepeest moeten worden met die bonnenauto daar Zaanstad bijna €600.000 heeft laten verdampen aan kwijtschelding van gemeentebelasting, die ik de betrokkenen overigens van harte gun dat ze niets terug moeten betalen.
Hoe ik het begreep is dat met de huidige plannen het betaald parkeren netto geen geld oplevert.
Nog eenvoudigere oplossing is gewoon voldoende parkeerplaatsen te bouwen bij woningen. Zoals ik al jaren zeg Zaanstad leeft in sprookjesland dat er steeds minder auto’s komen. Uit alle cijfers, gepubliceerd door de Orkaan zelf, blijkt dat het aantal auto’s per inwoner stijgt in Zaanstad. Met andere woorden de gemeente is bewust kleine huisjes aan het bouwen waar geen behoefte aan is. Dit heeft als gevolg dat ze extra WOZ kunnen opstrijken. Aan de andere kant bouwt men expres te weinig parkeerplaatsen zodat uiteindelijk overal betaald parkeren ingevoerd kan worden. Alles ten koste van de inwoner
Ik zie de noodzaak van een tweede scanauto niet zo om betaald parkeren in Westerwatering in te voeren. Veel parkeerders nemen vanaf daar de trein of gaan naar hun werk. Ze blijven de hele dag weg. Met één rondje per dag haal je dan al een hele grote pakkans. Het vraagt dus weinig extra inzet.
Daarnaast is een scanauto een vorm van automatisch bekeuren waarbij geen rekening wordt gehouden met bijzondere gevallen. Aso-parkeerders die een afvalbak voor hun nummerbord zetten gaan vrijuit, maar iemand die even oma naar de voordeur begeleid krijgt een bon. Handhaving zou mensenwerk moeten zijn.
Het zou trouwens mooi zijn als de inkomsten volledig zouden terugvloeien naar de buurt zodat bewoners hun bezoek gratis kunnen laten parkeren waarmee ook voorkomen kan worden dat mensen sociaal geïsoleerd raken.
De grote vraag blijft natuurlijk ook: wat wordt de volgende plek waar de parkeerders gaan staan?