De toegenomen drukte op de Zaanse Schans is niet alleen te merken op de Schans zelf maar ook in de omgeving. Op de Diederik Sonoyweg en in oud-Zaandijk is het aanzienlijk drukker dan normaal. Beide bermen van de Leeghwaterweg werden afgelopen weekenden gebruikt als parkeerstrook.
Zaanstad vindt dit ‘zeer onwenselijk’ maar kan niet ingrijpen: parkeren in de berm is namelijk toegestaan.
De rechter heeft al eerder uitspraak gedaan in vergelijkbare gevallen: parkeren in de berm mag. Zelfs als het bermen langs provinciale snelwegen zijn. De Leeghwaterweg (N515) ligt gedeeltelijk in de bebouwde kom tussen de Julianabrug en de rotonde bij het parkeerterrein van de Zaanse Schans (50 km). Het stuk tot de kruising bij het Heerenhuis (Westerdijk) is 80 km. Auto’s parkeerden op drukke dagen op het hele stuk.
De woordvoerder van de gemeente laat weten daar dus ‘onmogelijk’ te kunnen handhaven. Er wordt wel gedacht over andere maatregelen zoals een verbod via de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Automobilisten die door hun parkeergedrag een gevaarlijke situatie veroorzaken kunnen overigens wel worden beboet, maar dat moet ter plekke per geval worden vastgesteld. Met één wiel op weg of fietspad is overigens niet toegestaan.
Volle bermen
Eerder deze week spraken we Maarten van der Meer, directeur van de Zaanse Schans. Ook hij maakte zich ernstige zorgen over het bermparkeren. Volgens zijn inschatting is het op de Zaanse Schans nu net zo druk als in het ‘topjaar’ 2019 toen de Schans 2,5 miljoen toeristen mocht ontvangen, “en dan zijn er nog geen Chinezen”.
Komend weekend (eind mei-vakantie), Hemelvaart-weekend en met pinksterweekend belooft het weer erg druk te worden. Volle bermen dus.
Plannen voor de aanpak van de verkeersoverlast voor het hele gebied worden waarschijnlijk voor de zomer aan de gemeenteraad gepresenteerd. Uitvoering zal dan nog wel even op zich laten wachten.
Omdat er flink gekapt is lang de Leeghwaterweg zijn er ook meer ‘parkeerplaatsen’ vrijgekomen. Ironisch is dat het kappen noodzakelijk was om de veiligheid van de weg te vergroten (er kon wel eens een tak naar beneden komen).
Lees ook: Fiets- en wandelroute Zaanse Schans wordt gemarkeerd, gewrapt en bebord…
Onze lezers (boven: Johan Veerman) maakten foto’s:
Veel discussie. De wegbeheerder Provincie/ Zaanstad is dewegbeheerder ( Hoofd wegbeheer) verantwoordelijk en kan bij overlast of gevaar direct ingrijpen. Door middel van een parkeerverbod/ handhaving. Of fysieke maatregelen.( Vangrail, greppel etc)
Niet doorgaan tot er onschuldigen e kwetsbaren het slachtoffer worden.
Wat is, behalve het maken van fouten en blunders, wel een sterk punt van Zaanstad?
De gemeente Zaanstad had al jaren geleden met de voetbalclub Zaandijk in overleg kunnen gaan, over een verplaatsing naar Rooswijk. Dat is nu de plek waar een hockeyclub waarschijnlijk gaat komen.
Dan hadden ze alle voetbalvelden direct na de Zaanse Schans voor betaald parkeren kunnen gebruiken.
Helaas is vooruitkijken niet het sterkste punt van Zaanstad
De reactie van de Gemeente Zaanstad komt zo uit de vijf regels van Openbaar Bestuur voor dummies:
We willen het wel maar we kunnen het niet
We kunnen het wel maar we willen het niet
We willen het niet en we kunnen het ook niet
We willen het wel en we kunnen het wel (zeldzaam....)
We kunnen het wel maar we hebben er nù geen zin in..............
Op de Leeghwaterweg is duidelijk regel vijf van toepassing.
Gewoon ffffffffff wachten tot het ontspoort ............
Nee niet ontsporen! Meer mensen moeten juist met het spoor komen ;>)
dat is onmogelijk. dat zijn 7dagen pw. veewagens.. duwentrekken om er nog in te komen. 4 treinen pu heen de ganze dag. en na de spits 2 korte treintjes terug na adam..
Kwestie van tijd. Het is niet de vraag of maar wanneer de bergingsdiensten af en aan rijden. En bij elke aanrijding de politie erbij halen. Dan loopt de boel vanzelf vast. Misschien, ja heel misschien, dat er dan iets veranderd. Ik geloof er niet in.
Machteloos? Plaats een vangrail! "bescherm fietspad tegen uit de bocht vliegende auto's. en de automobilisten tegen de bomen!"
daar is je reden/excuus, fix het!
Ik trek het mentaal niet als ik iemand aan rijdt, na gevangenis zou dan een lange ongeschiktheid volgen met veel psychische hulp, dus DOE ER IETS AAN! het is een keuze! niemand gaat je aanklagen voor het plaatsen van een vangrail!
Betaald parkeren afschaffen (in heel Zaanstad) en men gaat op het daarvoor bedoelde terrein staan.
dit heeft niets met betaald parkeren te maken. gewoon te druk,het parkeerterrein is dan helemaal vol en aan de overkant het betaald parkeren ook
Doorgestrokken streep maken langs de berm...dan kunnen al die autos een bekeuring krijgen.
was er ook niet een kapstok artikel in de wegenverkeerswet: het in gevaar brengen van mede weggebruikers ? lijkt mij dat hierop selectief valt te handhaven.
Stuur er alsjeblieft niet op aan om er met openbaar vervoer heen te gaan. Al vanaf Pasen zit elke lijn 391 tussen 10.00 en 18.00 tot het voorraam aan toe vol. Alle passagiers die langs de route staan elders hebben het nakijken. Elke bus die langsrijdt is overvol. Vanaf Zaandam station rijdt nog lijn 67, maar daar passen maar 20 mensen in. Zit ook al afgeladen.
* ik bedoel dan alleen de weekenden
De Leeghwaterweg is een provinciale weg. Waarom zou een provincie wel bomen kunnen kappen langs provinciale wegen, maar niets kunnen doen aan parkeerproblematiek. De inrichting van de weg valt ook onder verantwoordelijkheid van Noord-Holland dunkt mij, Kortom, als Zaanstad zegt niet veel te kunnen (wat ik begrijp), wat kan de provincie dan wel?
Het valt me op dat dit onderbelicht blijft.
Ergens moet toch een berg van weggehaalde fietspadpaaltjes liggen? Ik krijg heimwee naar de tijd dat auto’s zich nog niet als fiets gedroegen.
ik ben er van overtuigd dat er achter de schermen bij de gemeente hard gewerkt wordt aan een oplossing die wel mag en kan uit hoofde van de verkeersveiligheid. Zal me niets verbazen als de berm wordt vol gezet met al dan niet plastic fliebertjes in de vorm van kunstboomtjes of liggende boomstammetjrs zodat parkeren, en dus ook in- en uitparkeren en kamerbrede voetgangersgroepjes op het fietspad tot het verleden gaan behoren. Even zoeken naar wat fondsen want vanuit de parkeerpot moet nog wat worden gecrediteerd!
en dan ook gewoon keren op de Leeghwater weg!
onverantwoord deze hele situatie.
zowel voor normaal doorgaand autoverkeer en zeker voor fietsers.
de gemeente is heel erg slecht ze hadden allang pakeer plaatsen moeten maken het is al jaren een rotzooi daar niet lullem maar aan pakken
Kunnen we in de berm niet wat plantenbakken zetten zodat er geen ruimte meer is om te parkeren? Fleurt de boel ook op
heel goed idee en niet parkeren verbod Zaanse schans of gemeente moet zorgen voor meer parkeerplaatsen etc dit probleem is al meer dan 10 jaar een probleem soms ga ik ook op de fiets uit purmerend maar dat is nu ook gevaarlijk als zo wordt geparkeerd is wachten op ongelukken dus doe er wat aan zou ik zeggen
Gewoon een geleiderail, in de volksmond vangrail genoemd, plaatsen.
Is het probleem opgelost en heeft als bijkomend voordeel dat onoplettende automobilisten niet tegen een boom knallen of in de sloot belanden.
Dat is misschien wel het meest haalbare idee, helemaal niet zo gek!
Dus achteruit een 80 km weg oprijden mag????
levensgevaarlijk.
plus wanneer bewoners van oud Zaandijk op de stoep parkeren of in het gras omdat er geen plek meer is ( door geparkeerde toeristen) krijgen wij de bekeuring
"Plannen voor de aanpak van de verkeersoverlast voor het hele gebied worden waarschijnlijk voor de zomer aan de gemeenteraad gepresenteerd. Uitvoering zal dan nog wel even op zich laten wachten".
Ik noem heb maar, voor de derde keer, wéér de Zaanse kneuterigheid om jarenlang te blijven doorsukkelen met een probleem dat bewust door promotie (soms door dezelfde partijen die eindverantwoordelijk zijn) steeds groter wordt, tot ... er bijna onvermijdelijk ongelukken gebeuren.