Op 29 juni 2024 bezocht ik een informatieavond in het gemeentehuis van Zaanstad, dat ging over een onderzoek naar een nieuwe ontsluiting voor Westerwatering. Het onderzoek wordt gedaan door adviesbureau Arcadis. 

Arcadis deelde mee dat de fietsverbindingen tussen de wijken Westerkoog en Westerwatering naar de oostelijke zijde van de spoorlijn prima in orde zijn. 

Door: Jan Schoen

Dat verbaasde mij. De man die dat zei bleek bij navraag nimmer door het fietserstunneltje onder het station Koog aan de Zaan te zijn gefietst. Mijn vraag was hoe hij dan kon weten dat de verbinding voor fietsers daar prima was, want dat is de gevaarlijkste route voor fietsers in de Zaanstreek die ik ken.

Sinds de ingebruikname in 1986 hebben er talloze ongelukken en valpartijen plaatsgevonden. Het tunneltje heeft een uitermate smalle doorgang die vrij steil naar beneden gaat en aan de andere kant steil omhoog. Daar moet op- en neergaand fietsverkeer elkaar zien te passeren. Het gevaar loert aan alle kanten.

Op een afstand van ca. 50 meter moet de gebruiker van het tunneltje vijf vrijwel haakse en onoverzichtelijke bochten maken. Het zal geen verbazing wekken dat het vaak fout gaat, vooral ook omdat veel e-bikes, fat-bikes, fietskoeriers, bakfietsen, scoot-mobiles, elektrische rolstoelen, canta’s en scooters er vaak met een te hoge snelheid doorheen jassen.

Daarbij zijn de ongelukkige op- en afritten aan beide kanten niet van gevaar ontbloot. Aan de Westerkoog-zijde komt men over een smalle brug waar ook veel wandelaars gebruik van maken. Bovendien is het brugdek bij regenachtig weer glad. 

Aan de oostelijke kant is het eveneens enorm uitkijken geblazen omdat de oprit direct uitkomt op het fietspad van de Provincialeweg. De fietser die wil oversteken moet wachten voor het verkeerslicht, als het druk is vormt zich daar een opstopping, die regelmatig voor hachelijke situaties zorgt voor het doorgaande fietsverkeer op het fietspad. 

Peperdure ontsluiting?

Op de vraag die tijdens de avond over de ontsluiting van Westerwatering aan Arcadis gesteld werd, hoe urgent en noodzakelijk een nieuwe ontsluiting is, was het antwoord dat er volgens de geldende normen geen probleem is met in- en uitgaand autoverkeer in de wijk, zelfs niet in de spits.

De meeste wijken in de Randstad kampen met dezelfde ongemakken tijdens de ochtend- en avondspits. Daar valt vrijwel niets aan te doen, zonder dat er elders problemen ontstaan. Alleen voor het verkeer dat tijdens de spits in noordelijke richting (Westerkoog) de wijk in- of uit wil, is het lastig, omdat er omgereden moet worden. En dat komt omdat de busbrug tijdens de spitsuren gesloten is. Omdat het ongemak niet groot is, zal een peperdure nieuwe ontsluiting van Westerwatering daarom geen oplossing brengen, dat was de eerste gevolgtrekking van het onderzoek. 

Kortom: als er echt iets gedaan moet worden aan een ontsluiting die problematisch is dan zou het, naar mijn mening, vooral het realiseren van een veilige fietsroute van- en naar Westerkoog zijn. 

In oktober van dit jaar komt Arcadis met de eindconclusie van het onderzoek.

Door Jan Schoen.