Op 29 juni 2024 bezocht ik een informatieavond in het gemeentehuis van Zaanstad, dat ging over een onderzoek naar een nieuwe ontsluiting voor Westerwatering. Het onderzoek wordt gedaan door adviesbureau Arcadis.
Arcadis deelde mee dat de fietsverbindingen tussen de wijken Westerkoog en Westerwatering naar de oostelijke zijde van de spoorlijn prima in orde zijn.
Door: Jan Schoen
Dat verbaasde mij. De man die dat zei bleek bij navraag nimmer door het fietserstunneltje onder het station Koog aan de Zaan te zijn gefietst. Mijn vraag was hoe hij dan kon weten dat de verbinding voor fietsers daar prima was, want dat is de gevaarlijkste route voor fietsers in de Zaanstreek die ik ken.
Sinds de ingebruikname in 1986 hebben er talloze ongelukken en valpartijen plaatsgevonden. Het tunneltje heeft een uitermate smalle doorgang die vrij steil naar beneden gaat en aan de andere kant steil omhoog. Daar moet op- en neergaand fietsverkeer elkaar zien te passeren. Het gevaar loert aan alle kanten.
Op een afstand van ca. 50 meter moet de gebruiker van het tunneltje vijf vrijwel haakse en onoverzichtelijke bochten maken. Het zal geen verbazing wekken dat het vaak fout gaat, vooral ook omdat veel e-bikes, fat-bikes, fietskoeriers, bakfietsen, scoot-mobiles, elektrische rolstoelen, canta’s en scooters er vaak met een te hoge snelheid doorheen jassen.
Daarbij zijn de ongelukkige op- en afritten aan beide kanten niet van gevaar ontbloot. Aan de Westerkoog-zijde komt men over een smalle brug waar ook veel wandelaars gebruik van maken. Bovendien is het brugdek bij regenachtig weer glad.
Aan de oostelijke kant is het eveneens enorm uitkijken geblazen omdat de oprit direct uitkomt op het fietspad van de Provincialeweg. De fietser die wil oversteken moet wachten voor het verkeerslicht, als het druk is vormt zich daar een opstopping, die regelmatig voor hachelijke situaties zorgt voor het doorgaande fietsverkeer op het fietspad.
Peperdure ontsluiting?
Op de vraag die tijdens de avond over de ontsluiting van Westerwatering aan Arcadis gesteld werd, hoe urgent en noodzakelijk een nieuwe ontsluiting is, was het antwoord dat er volgens de geldende normen geen probleem is met in- en uitgaand autoverkeer in de wijk, zelfs niet in de spits.
De meeste wijken in de Randstad kampen met dezelfde ongemakken tijdens de ochtend- en avondspits. Daar valt vrijwel niets aan te doen, zonder dat er elders problemen ontstaan. Alleen voor het verkeer dat tijdens de spits in noordelijke richting (Westerkoog) de wijk in- of uit wil, is het lastig, omdat er omgereden moet worden. En dat komt omdat de busbrug tijdens de spitsuren gesloten is. Omdat het ongemak niet groot is, zal een peperdure nieuwe ontsluiting van Westerwatering daarom geen oplossing brengen, dat was de eerste gevolgtrekking van het onderzoek.
Kortom: als er echt iets gedaan moet worden aan een ontsluiting die problematisch is dan zou het, naar mijn mening, vooral het realiseren van een veilige fietsroute van- en naar Westerkoog zijn.
In oktober van dit jaar komt Arcadis met de eindconclusie van het onderzoek.
Door Jan Schoen.
ik kan wel huilen om de prachtige kunstwerken die besmeurd zijn door een stel imbecielen, en beschadigd door alle fietsen.
Gevaarlijk? Dat niet. Hooguit sociaal onveilig
Het tunneltje is net zo gevaarlijk als haar gebruikers. Ieder die een beetje oplet komt er gewoon door. Het is lastig maar redelijk te doen zelfs met een driewieler.
En zoveel opties zijn er daar niet door de Provinciale Weg en haar fietspad , het spoor en de spoorsloot , ook de ligging van het tunneltje ligt vrijwel vast of er moet voor miljoenen een nieuwe aangelegd worden. En dan nog wil je dan invoegen vanaf de Provinciale weg krijg je een haakse bocht net als bij het Spitstunnelje waar je ook blind in moet voegen. Alleen de helling zou je wat kunnen verminderen door de hellingbaan iets te verlengen maar dan wordt het veiliger en gaat men toch harder dan goed voor de veiligheid is.
is het bedoelde tunneltje niet tussen bloemwijk en westerkoog
Belachelijk dat ze zeggen dat dit tunneltje niet gevaarlijk is. ik heb al eerder een klacht ingediend bij de gemeente. Voor mensen met een kinderwagen is het super gevaarlijk, zij kunnen geen gebruik maken van de trappen en moeten dus het talud op en af. Met de steeds snellere fietsen en scooters moet je enorm uitkijken want zij kunnen de bocht ook niet normaal maken. Je kan erop wachten dat het echt eens serieus mis gaat.
wie goed kijkt kan zien dat het géén fietstunneltje is. je mag er met je stalen ros lopend onder het spoor door. omdat je, als je daar netjes met je fiets aan de hand loopt, omver wordt gereden en zo mogelijk uit wordt gescholden, kies ik voor de omweg via Westerwatering.
vol laten lopen met water.
hebben we er nog een overdekt zwembad bij.
De ambtenaren van Zaanstad hebben bij invoering of evaluatie van projecten de arrogante eigenschap om omwonenden, gebruikers en evt. slachtoffers niet te betrekken in een verbetering van de situatie. Meerdere malen meegemaakt dat een ambtenaar niet bekend is met de lokale situatie en ervaringen maar wel een rechtlijnige mening geeft.
Het is inderdaad een onveilig tunneltje wat niet meer is afgestemd op de huidige tijd van veel fiets en brommerverkeer. Ik heb zelf ooit 2 seniore dames geholpen omdat ze op de steile helling onder uitgingen. Het brommerverkeer stond ondertussen woest achter ons te stomen het is dus ook een gedragsstoornis bij een aantal personen. Afsluiting voor brommers werkt alleen als er wordt gecontroleerd door handhaving of de politie of dat de toegang moeilijk wordt gemaakt.
Doorgang moet breder en minder steil, zonodig verlenging van inrijbanen met aanpasing van uitgang (niet bij stoplichten). Uitkijk spiegels aanbrengen en mogelijk stoplichten.
Kijk gratis advies van mij en andere schrijvers. Zullen we het uurtje factuurtje delen mer Arcadis?
Wat je zegt Kaaikhof BC! Arcadis trekt altijd zijn eigen plan. Zie ook hun warsheid mbt de oplossing voor de spoorwegovergang bij de Guisweg. Alle inspraakavonden ten spijt kwamen zij met een totaal eigen plan. Arrogantie ten top.
Moet er zo langzamerhand niet eens een orgaan worden opgestart die de ambtenaren eens goed wakker schut. Continue fouten maken in een commercieel bedrijf had allang tot schorsing of ontslag geleid. In de ambtenarij schijnt dit, ondanks de veel voorkomende gevallen, kennelijk niet het geval te zijn en gaat men lekker gewoon hun gang ten koste van de goedbedoelde en betalende burger.
Mag ook wel eens gezegd en gestopt worden. Sorry voor mijn negatieve houding richting ambtenaren, maar dit soort zaken komen laatste jaren veel te veel voor en kost bakken met geld. Voorbeelden te over.
De redding van het tunneltje is wel dat het heel intuïtief is dat het gevaarlijk is. Oftewel het ziet er zelfs voor hen die er niet bekend zijn al als zeer ongemakkelijk en gevaarlijk uit, men past automatisch de snelheid aan. Als het niet wezenlijk minder scherp en steil kan (en dat zal lastig worden op deze locatie met de beschikbare ruimte) zou ik het grotendeels zo laten, alleen de grootste horken passen zich niet genoeg aan en het gaat eigenlijk meestal best gemoedelijk, met ongeschreven regels (bel en toeter gebruiken voor de blinde bocht) die goed worden nageleefd.
Klop hoor Dick, is van de gekke. Ik zou wel eens willen weten wat dat onderzoek weer gekost heeft.
Gert Molenaar slaat de spijker op z'n kop.
Maar sluiten van die tunnel is geen optie natuurlijk, op die manier kun je alles wel oplossen.
Dat weten we wel. Lees De Orkaan: €220.00. https://www.deorkaan.nl/onderzoek-extra-ontsluiting-westerwatering-van-start/
Misschien strijk ik wat mensen tegen de haren, maar de tunnel is ooit bedoeld geweest als voetgangerstunnel! In die geest is het logisch dat er met (brom)fietsen e.d. die er nu doorheen willen/moeten en met die hoeveelheid niet heel gek dat er wat gebeurt. In de loop der tijd is het gedoogd om fietsverkeer toe te laten. Dat was niet juist met dit tot gevolg. Dus óf terug naar de voetgangerstunnel óf ff normaal er doorheen.
U vergeet een nulletje! €220.000!
was een actieve gebruiker
Met scooter extra voorzichtig.
Dochter met fiets wel gevallen.
Nu driewielfiets gaat helemaal niet. Kan nu alleen lopen met Rolator. Dat ga ik niet wagem. Nu hoop ik aanleunwoning Parkzkcht.
Zaanstad verwijst naar WIJKTEAMS. Staat nog steeds niet met de juiste indicatie op de Webste Amsterdam.Urgent. nu klacht ingedient die nu in behandeling is. Huntington gaat fysiek achteruit.
Balans en kracht.
Dat heb ik uit priavisie overweging nog niet gemeld.
Deze indicatie geeft rechtstreeks toegang
we hopen op een sppedige oplossing
€ 220.000 dus.
Wat een apart bedrag: €220.00.
:-)
€220.00? Da's niet duur als ik de punt als centenscheiding lees 😁 Of moest er nog een nul achter en is het dus €220.000?
U vergeet een nulletje! €220.000!als je de link (https://www.deorkaan.nl/onderzoek-extra-ontsluiting-westerwatering-van-start/). geopend had, kon je idd zien dat het om €220.000 ging 😎🫣
Een heel lastig tunneltje, zeker als een brommer je tegemoet komt .
francine Boers
Als Arcadis een onderzoek doet maar er niet is geweest, wat is dan de waarde van het onderzoek? Nou, een hoop geld voor Arcadis en een flinke kostenpost voor de Gemeente Zaanstad maar verder levert het helemaal niks op!
Wanneer gaat men bij zo’n onderzoek niet als eerste in overleg met de gebruikers van de tunnel? Dat levert je een berg bruikbare informatie op van dagelijkse gebruikers. Als de onderzoekers van Arcadis een regenachtige week lang op locatie waren gaan onderzoeken wat de beleving is ter plaatse, hadden zij kunnen constateren wat de knelpunten in zijn en welke tunnelgebruikers daar het meest tegenaan lopen (soms letterlijk).
En voor de Gemeente Zaanstad het advies : ga eerst eens met de bewoners in de wijk in gesprek om te inventariseren wat er leeft (en knelt) voordat je Arcadis een opdracht tot onderzoek geeft. Scheelt een hoop geld wat beter kan worden ingezet om knelpunten op te lossen.
Dus we bouwen gezellig door en wachten geduldig af totdat sprake is van een totaal verkeersinfarct in Westerwatering… en bij de gemeente dronk men een glas, deed men een plas en alles bleef zoals het was
Het is ontworpen als voetgangerstunnel ter vervanging van de overweg die er eerst lag. Ik heb daar nog eens een waarschuwing gehad van oom Agent omdat ik daar fietste en een preek over hoe gevaarlijk dat was. (liever een preek dan een bon). Pas veel later zijn fietsende fietsers toegelaten, wat dus al door oom Agent in de jaren 80 als zeer gevaarlijk werd beschouwd.
klopt het was een voetgangers gebied,
mensen moesten gewoon lopen met fiets.
er is geen lift dus dit pad is oa ook bedoeld voor rolstoel etc.
ga je nu fietsen en rij je iemand aan ben je aansprakelijk.
Heb jij geluk gehad!
Ik kreeg daar ergens in de jaren `80 een bekeuring van 7,50, toen nog zonder administratiekosten, omdat ik daar fietste.
In die tijd werd er regelmatig gecontroleerd door oom Agent.
Ongelooflijk dat überhaupt gezegd wordt dat deze tunnel niet gevaarlijk is. Een beetje uitkijken en geduld hebben geldt toch sowieso in het verkeer? Maar deze tunnel is gewoon echt te schandalig voor woorden. Ouderen kunnen er vaak niet eens overheen fietsen en moeten afstappen. Buiten dat heb je vaak scooters die je bijna je fiets afrijden (volgens mij heb ik er toch echt een bord zien staan dat het verboden is voor scooters om door de tunnel te rijden) Dat de gemeente hier niets aan doet is echt onbegrijpelijk. Pas die rot tunnel aan en maak het vriendelijker en vooral veilig voor de weggebruikers.
Alles is
onoverzichtelijk.. Je voorwiel wordt er snel afgereden.
Vroeger in 80 - 90 tiger jaren mocht je daar niet fietsen of brommen. Dus er weer voetgangerstunnel van maken? .Sluiten is het andere alternatief ,maar daar zullen een hoop gebruikers niet mee een zijn
Heb onlangs nog navraag gedaan bij de gemeente. Ze hebben er lang over na moeten denken maar na een maand of drie kreeg ik toch antwoord:
Excuses voor de late beantwoording. Wij hebben het een en ander nagekeken. De brug is een voetgangersbrug. (brom-) fietsers moeten afstappen. Handhaving gaat hier binnenkort een kijkje nemen.
Ik weet niet of ze al een keertje langs gekomen zijn.
Ik dacht ook dat het de bedoeling was dat fietsers enz. moesten afstappen en lopend de helling nemen. Lijkt me een prima oplossing voor ook voor nu.
Weet je wat het is, op je fiets ben je smaller dan ernaast. Dat passeert makkelijker met de tegenligger.
Sluiten is ongewenst Kinderen uit Oud Koog gaan er (zelf) door naar school en het is ook de route naar het winkelcentrum.
Je kunt de hellingbanen weghalen, zodat ze via de trap naar beneden moeten, net als aan de Lelystraat kant. Voor de mensen die geen gebruik van de trap kunnen maken bouw je liften. Niet de meest handige oplossing, maar ik denk wel de goedkoopste en veiligste.
Nee, ideaal is het niet maar met een beetje uitkijken en wat geduld is het best te doen.
Ik fiets het dagelijks en ja, idioten die er met scooters doorheen scheuren zal je altijd houden.
Betreft het oversteken over het fietspad aan de Oud Koog kant, mee eens, stoppen en goed kijken, er is daar te weinig ruimte voor een goed overzicht.
Enne, het brugwegdek is absoluut niet glad hoor.
Maar de vraag is....hoe zou het anders moeten ??
Beste Jaap iig. niet dat zo een mannetje gaat vertellen dat het niet gevaarlijk is terwijl hij er nog nooit geweest is
Lees met verbazing dit artikel. Deze is smal en zeker niet bedoeld voor scheurende fietsers. Als iedereen een beetje rustig aan doet is het prima te doen. Even een correctie , een Canta past hier sowieso niet door heen dus dat hebben jullie goed onderzocht.