De Provincie Noord-Holland vindt dat ze op de goede weg is bij het terugdringen van geluidsoverlast op en langs de 630 kilometer weg die door de Provincie wordt beheerd.
De Provincie bracht een lijvig rapport uit over geluidsoverlast (download als pdf) en maakt op een interactieve kaart inzichtelijk hoe het met de geluidsoverlast gesteld is.
De provincie stelt op haar website:
“De provincie Noord-Holland is er de afgelopen jaren goed in geslaagd om geluidhinder veroorzaakt door verkeer op provinciale wegen te beperken.”
Over die conclusie zullen de meningen verschillen. Geluidshinder wordt namelijk niet gemeten maar berekend. Daarbij wordt gebruik gemaakt van allerlei data waarbij de hoeveelheid verkeer, de snelheid, de geluidsschermen en het soort asfalt de belangrijkste gegevens zijn. En daarover verschillen de meningen bijvoorbeeld in Koog aan de Zaan en in Zaandam langs de A8.
Geluidsniveaus vanaf 62 db (oranje op de kaart) kunnen leiden tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Een niveau vanaf 58 db duidt op een “zeer matige” kwaliteit voor de gezondheid.
Maatregelen die worden voorgesteld is het neerleggen van meer geluidsarm asfalt, gevelisolatie, het plaatsen van geluidsschermen en het terugbrengen van de maximum snelheid. Dat laatst gebeurt met de N246 (Westknollendam – Buitenhuizen) waar 80 de norm wordt – bewoners willen liever 60 als maximum.
Op de geluidskaart van de provincie is te zien hoe hoog het geluidsniveau is op verschillende plekken in de Zaanstreek. (Op de kaart voor “Ik wil” – links boven – kiezen, kaartlagen kiezen, links keuzes aanvinken, schuifregelaar gebruiken om wegen zichtbaar te maken.)
De ‘hotspots’ zijn de N203, de N246 (en vooral de kruising van die wegen), de N515 (door Westzaan), de N516 (Thorbeckeweg) en uiteraard de A8.
Alleen rijkswegen en provinciale wegen zijn op de kaart opgenomen.
...en dan hebben we nog de stankoverlast.
Overlast is een subjectief begrip. Mijn geboortehuis staat aan de Provincialeweg in Westzaan. Ik ben opgegroeid op 25 meter afstand van het autoverkeer en heb nooit ergens last van gehad. Sterker nog, ik weet zeker dat heel wat mensen bepaald niet blij zouden zijn als er opeens een geluidsscherm voor hun deur zou verrijzen.
"Alleen rijkswegen en provinciale wegen zijn op de kaart opgenomen."
Maar de Provinciale Weg, die zo ongeveer alle Zaanse dorpen verbindt, blijkbaar niet...
Is De Provinciale Weg dan geen provinciale weg?
Spoorlijnen zijn blijkbaar ook niet megerekend.
Dus wat zegt de kaart dan nog voor jou als je bij een van die twee
in de buurt woont?
Net op internet gevonden: http://geo.zaanstad.nl/zaanatlas/composer/
Daar kan je in de metadata o.a. ook zoeken op geluid en dan de geluidskaart bekijken INCLUSIEF Gemeentelijke- en spoorwegen en tal van andere bronnen. Krijgen we ineens een heel ander (negatiever) beeld.
De interactieve kaart bevat een schat aan informatie over nog veel meer andere interessante zaken, maar de meest interessante zijn helaas beveiligd en niet toegankelijk voor publiek...
Niet alleen de herrie van verkeer, vliegtuigen, evenementen met een hoog db gehalte is uiterst vervelend doch ook die hele diepe en lage tonen waarvan je soms geen idee hebt waar die vandaan komen leiden (bij mij) tot een hoge irritatie.
En dan vergeet ik nog bijna de buren die menen om tot diep in de nacht de gehele buurt hun muziekkeuze op te leggen.
Het grote falen bij geluidshinder van wegverkeer en vliegtuigen: 'Geluidshinder wordt namelijk niet gemeten maar berekend.'
Meten is weten en gissen is missen!
leg daar de lagen vliegtuigverkeer en fijnstof over en je ziet meteen dat die 0-plus variant A8/A9 verbinding waanzin is!