Geld terug van Bol.com. Dat is lekker. je hoeft ook helemaal niks te doen:
- ✓ De dubbele betaling is door ons gesignaleerd
- ✓ We hebben de terugbetaling direct gestart
- ✓ U hoeft geen actie te ondernemen
Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK/ Handelsregister, Netflix, BOL.com, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.
Deel 44: De derde keer dat Bol.com langskomt. Maar wel met een doortrapte, je hoeft niks te doen, maar als je klikt op ‘Volg Uw Terugbetaling’ kom je op een site waar je je mailadres en je wachtwoord in moet vullen. Oplichting dus. Niet doen. De mail komt van ‘klantenbol.com’ en dus niet van Bol.com, de link gaat niet naar Bol.com maar naar ‘pietberkers.formstack.com’ en de klantenservice heeft een ‘example.com’-mailadres. U bent gewaarschuwd.
Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing (II)
- Credit Card-phishing (II)
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing
- Controle Handelsregister? Nee, phishing!
- EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
- In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
- Bunq
- McAfee©-Phishing
- BOL.com
- Vattenfall
- Belastingdienst-phishing
- RABO
- MijnOverheid (QR-code)
- Cloud-opslag
- FedEx
- ICS-sms
- Bunq II
- Mail-wachtwoord
- BOL.com (II)
- Belastingdienst (II)
- Ziggo
- Belastingdienst (III)
- Netflix (II)
- ANWB
- Woningisolatie
- PostNL (II)
- Credit Card (III)
- Bol.com (III)
Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van de zogenaamde afzender. De mail (of sms of Whatsapp) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.
Door: Piet Bakker, info uit phishing-app.