Uitgeest en Heemskerk profiteren het meest van de ‘gekromde nachtnadering’ van vliegtuigen die ’s nachts op de Polderbaan van Schiphol landen. Maar de nieuwe route is opgeschoven richting Westknollendam, Wormerveer, Assendelft en Krommenie.
In rapport van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) blijkt dat de gemiddelde afstand van de dalende vliegtuigen bij Westknollendam is afgenomen van circa 3.400 meter tot circa 3.000 meter. In Krommenie was de afstand circa 1.520 meter en is na de ingreep 1.170 meter. Voor Assendelft zijn geen afstanden gegeven maar op het kaartje in het rapport is te zien dat de nieuwe route dichterbij Assendelft-Noord ligt dan de oude.
Voor Krommenie en Westknollendam zijn geen geluidsmetingen gedaan, wel in Assendelft.
Bij meetpunt 38 (kaartje onder) zijn in de nieuwe situatie ruim zes procent meer vliegtuigpassages geregistreerd dan in de oude situatie die boven de ‘drempelwaarde’ van het meetstation uitkomen. Voor de invoering van de gekromde nachtnadering haalde 32,6 procent van de vluchten de drempelwaarde van meetpost, na invoering was die 38,8 procent. De gemiddelde piekbelasting per vlucht is lager geworden, die ging van 60 dB naar 59,5 dB.
Bij het andere meetpunt (21, Assendelft-Zuid) zijn minder vliegtuigpassages geregistreerd die de drempelwaarde haalden. Vóór invoering van de gekromde nachtnadering waren dat er 22,7 procent van het totaal aantal vluchten, na invoering nog 19,9 procent. De gemiddelde piekbelasting per vlucht ging van 61,3 dB naar 61 dB.
Circa 77 procent van de vluchten maakte tijdens de onderzoeksperiode gebruik van de nieuwe ‘kromme’ route.
Door Piet Bakker. Bronnen: rapport VLNL en eerder nieuws op De Orkaan. Kaartjes uit VLNL-rapport.
18 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde
Wie doet eigenlijk die metingen ?
En kijk even naar www.donderdorp.nl
lekker klagen maar wel op vacantie met het vliegtuig hahaha
2/3 van de vluchten zijn reizigers uit Amerika en Azie die via Schiphol doorvliegen. Niet NL vakantievluchten dus. Wel bij de feiten blijven.
De nacht- en ochtendvluchten zijn vooral vakantievluchten.
Hoe weet je dat ? is dat ook gemeten ?
Daar is op zich niet zo heel veel op tegen - even los van de milieuschade maar daar gaat dit artikel niet over. De overlast zou een stuk kleiner zijn als er twee zaken zouden veranderen. Ten eerste het hubmodel van de KLM. 70% van de reizigers van KLM komt van buiten Nederland, wordt naar Schiphol gevlogen om daar over te stappen, betaalt daarvoor geen luchthavenbelasting en levert dus 1geen enkele bijdrage aan de Nederlandse economie, maar vliegt wel vier keer per reis over ons land. De winst die wij daar als samenleving aan over houden is volgens KLM dat Nederland daarom zo goed bereikbaar is vanuit de hele wereld en andersom. Er zijn onderzoeken genoeg die aantonen dar zonder het hubmodel het overgrote deel van de bestemmingen nog steeds vanaf Schiphol bereikbaar blijft. Voor Nederlanders is het hubmodel dus geen zegen.
Het tweede aspect is de bedrijfsvoering van KLM-dochter Transavia. Dat kan alleen blijven bestaan als de vliegtuigen vrijwel 24/7 in de lucht hangen. Daarom zijn vrijwel alle vluchten die 's nachts aankomen en vertrekken van Transavia. Tussen nu (23.15) en morgenochtend 7.00 uur 25 vertrekkende vluchten van Transavia op een totaal van 31 (5 andere zijn van KLM) en 22 aankomende. Transavia wil concurreren met bijvoorbeeld Easyjet en Ryanair, die allebei ook van en naar Schiphol vliegen. Die hebben echter een businessmodel waarmee het wel mogelijk is om de toestellen tussen 23.00 en 7.00 uur aan de grond te houden.
Kortom, de overlast is vrijwel geheel van de KLM-groep, terwijl die in totaal slechts de helft van de vluchten van en naar Schiphol uitvoert en met die bedrijfsvoeringsmodellen in feite helemaal niets toevoegt aan Nederland, aan het welzijn van de Nederlanders of aan de Nederlandse economie. Vliegen mag van mij en het mag zelfs met KLM, maar dan niet met toestellen die gevuld worden met reizigers uit andere landen, die vliegen naar bestemmingen die ze ook vanuit hun eigen land rechtstreeks en tegen iets meer kosten hadden kunnen bereiken...
Wat een verhelderende uitleg, dank daarvoor. De hamvraag blijft natuurlijk wat kunnen we doen om dit een halt toe te roepen. Ik vrees dat we dit lijdzaam moeten ondergaan en hopen dat het niet nog erger wordt. Dit is dus de prijs die je betaald als je in het mooie Westzaan woont (in mijn geval) of een andere plek in de Zaanstreek.
Peter Bos heeft helemaal gelijk. En het hub model van KLM wordt door Schiphol nog extra gefaciliteerd door lage luchthaventarieven te berekenen. Schiphol is de goedkoopste luchthaven voor de KLM. Londen Heathrow is b.v. 2 x zo duur en Parijs is ook duurder. Vandaar dat al die hub vluchten die geen enkele toegevoegde waarde hebben voor de Nederlander op Schiphol landen en vertrekken.
Een duidelijke samenvatting wat er speelt en onbegrijpelijk dat dit kan in zo’n dichtbevolkt klein landje als Nederland. Naast de herrie wil ik die knalblauwe lucht weer terug. We hebben weer even kunnen zien in corona tijd, toen al het vliegverkeer aan de grond bleef.
Zoek de verschillen ! Dit nieuwe plan maakt gewoon niets uit qua herrie
hebben ze het echt gemeten of gewoon weer (in eigen voordeel) berekend?
Het zijn metingen, met apparatuur. En de 'voordelen' zijn dus verdeeld: die liggen in Heemskerk en Uitgeest, niet in de Zaanstreek.
Schiphol heeft jarenlang beweerd metingen te hebben verricht, tot er een keer onafhankelijk werd gemeten en schiphol moest toegeven dat ze niet meten maar berekenen. je kunt ze echt nooit nergens op vertrouwen.
Natte vinger werk
Laat die vliegtuigen in een rechte lijn aanvliegen, hoe minder kilometers ze vliegen des te minder lucht- en lawaaivervuiling ze geven. Dat gegoochel met meetpunten en decibellen is een wassen neus, gewoon geen vliegtuigen tussen 23 en 7 uur die landen of vertrekken van Schiphol.
Ach het zal de gemeente een worst zijn hoeveel overlast de inwoners van Zaanstad hebben van Schiphol. Ze hebben het te druk met zichzelf.
Soms zit er aan onze welvaart een prijskaartje! Zo hebben wij de vliegtuigen, in Groningen zitten de mensen met andere problemen, waardoor wij allemaal lekker warm zaten in de winter. Mensen nabij grote treinstations hebben weer andere geluidsoverlast, ook in de nacht van rangerende treinen enz. Op de Veluwe komen de F 16's over....
Een stukje acceptatie en naar oplossingen zoeken bij jezelf, verminderd misschien de stress factor. Al die online bestelde pakjes komen ook vaak per vliegtuig, dat vergeten mensen vaak.....Mensen die nabij snelwegen wonen zitten ook in onze stank en lawaai.
Maar helaas is er weinig begrip als het de mens zelf betreft. Er zijn veel meer redenen in deze tijd die tot slecht slapen leiden.....
gemeente Zaanstad doe eens een keer iets!!! nu blijkt dat praten wederom weer geen zin heeft ! Geloof niet in Schiphol hun verhalen. het werkwoord Schiphollen is niet voor niets in het woordenboek opgenomen "door list en bedrog".
Kom er maar in met “dan moet je maar verhuizen” of dat soort onzin. Dat terwijl er 10.000’en mensen een slechte nachtrust hebben. Prijskaartje: miljarden aan kosten https://www.ad.nl/werk/slaaptekort-werknemers-kost-nederlandse-bedrijven-12-4-miljard-euro-per-jaar~a2b76b87/
Zoals je ziet schuift de gekromde baan niet op naar krommenie assendelft of wormerveer/knollendam.
Hij gaat over het alkmaarder en uitgeestermeer. Dan over de polder tussen Uitgeest en krommenie. Daar ligt ook Busch en Dam.
Het is natuurlijk voor de mensen die daar wonen en de weidevogels slecht nieuws.
Maar heel schiphol is een soort van slecht nieuws.
Pakjes bestellen uit god weet niet waar en "ik heb deze vakantie naar de zon verdiend.nl attitude helpen niet mee. Maar schiphol is vooral een doorreis luchthaven. Het is onze regering die schiphol weer enorm laat groeien voor het speken van de staatskas om allerlei bezuinigingen op cultuur en natuur weer te kunnen betalen.
ja, als de verkeersleiders zich daar ook aan houden. Maar die trekken zich niets aan van lijnen