Parkeren. Het houdt de gemoederen bezig in Zaanstad. De nieuwe parkeervisie roept veel emoties op. Meestal in negatieve zin. Parkeercrisis, nergens op gebaseerd, geldklopperij. Tijd voor een ander geluid. Een positiever en genuanceerder geluid. Want het is een prima visie.
Hier een aantal redenen waarom.
Door: Geert Rijken, Raadslid PvdA Zaanstad
De parkeervisie houdt rekening met de dorpskernen
Het gemiddeld autobezit verschilt per wijk en dorp in Zaanstad. Zo ligt het autobezit in Assendelft en Westzaan hoger dan de meeste delen van Zaandam. Ook verschilt het autobezit in type woningen. De parkeervisie houdt hier rekening mee. De parkeernorm voor bijvoorbeeld een koophuis rij, tussenwoning en hoekwoning ligt in Koog a/d Zaan, Wormerveer, Krommenie, Assendelft en Westzaan op een minimum tussen de 0,9 en 1,4 afhankelijk van het deel. Niet iets om meteen wakker van te liggen.
Betaald parkeren wordt ingezet om inwoners te helpen
Nee betaald parkeren wordt niet ingezet om de kas van Zaanstad te spekken. Betaald parkeren is een prima middel om de parkeerdruk te reguleren. Het is nodig om juist voor inwoners dichtbij huis parkeren mogelijk te blijven maken. De vergunningen voor inwoners zijn kostendekkend. Daar verdient de gemeente dus geen geld op. Bij het invoeren van betaald parkeren is het versnipperd invoeren het grootste probleem. Door de draagvlakmetingen die nu nog vaak verplicht zijn loop je als buurt vaak achter de feiten aan. Voor goede regulering is pro actief invoeren van betaald parkeren noodzakelijk. Niet om de kas te spekken maar juist als middel voor het beheersbaar houden.
Het toevoegen van meer parkeerplaatsen in de openbare ruimte is geen oplossing, omdat die ruimte er simpelweg niet is
De openbare ruimte is schaars. En sterker nog. In sommige gebieden is er domweg gewoon geen ruimte. De openbare ruimte is van ons allemaal. Naast parkeerplaatsen moet de openbare ruimte ook plaats bieden aan groen, wandelpaden, fietspaden, wegen, ruimte om te spelen. Daarom is de visie die inzet op parkeren op eigen terrein goed. Daarmee blijft de schaarse openbare ruimte beschikbaar om fijn te kunnen leven. Prettig voor het welzijn van alle inwoners.
Is het dan allemaal hosanna? Nee, is het allemaal slecht? Nee ook niet
We leven in een tijd van sterke meningen. Of je bent helemaal voor of helemaal tegen. Natuurlijk zijn er zorgen. Want ja, de parkeerdruk is op sommige plekken hoog. De parkeervisie heeft als uitgangspunt om meer sturend te zijn. In hoeverre dat goed lukt moet de aankomende jaren blijken. Het beeld dat er een grote parkeercrisis of chaos komt dat is overtrokken. Het gaat om het maken van keuzes. Keuzes om Zaanstad leefbaar, veilig en bereikbaar te houden. De parkeervisie geeft daar een evenwichtige richting aan.
Door Geert Rijken, foto is screenshot van Zaanstad Beraad van 6 februari 2025.
Orkaan , waarom een niet beledigende reactie verwijderd. Of heb ik de PvdA tegen de schenen geschopt?
Mag op de visie van de heer Rijken worden gereageerd?
Ik wil best voor veel meegaan met dit betoog.Alleen vergeet de PvdA dat er teveel ontheffingen op parkeerruimte bij bouwprojecten is gegeven wat tot wrevel lijdt bij de buurt waar dit is toegestaan. Dan komt deze club met de hoge hoed van vergunningen en gaat de overlast 2 straten verderop.
Wil je overlast en boze burger beperken dient bij ieder nieuwbouwproject minstens 1,5 auto per woning op eigen terrein gerekend te worden.