Echt sneeuwen wil het nog niet in deze streken maar omdat er “sneeuw verwacht” wordt door de NS zijn voor de zekerheid al treinen uit de dienstregeling gehaald.
UPDATE: rond 10:30 begon het echt te sneeuwen!
Van de 12 treinen die om 9:30 werden aangekondigd op station Zaandam reden er drie niet en twee met vertraging.
De NS en ProRail verdedigden zich met het argument dat ze het toch nooit goed doen: als het uit de hand loopt krijgen ze op hun donder omdat ze niks hebben gedaan, als het overbodig blijkt krijgen ze kritiek omdat ze voor niks treinen uit laten vallen.
De weersverwachting voor Noord-Holland: beetje sneeuw verwacht.
Een ander scenario: Als het gaat sneeuwen, gaan mensen bijvoorbeeld voorzichtiger instappen. Het duurt dan langer voordat treinen weg kunnen rijden. Treinen lopen vertraging op, doordat ze dicht achter elkaar rijden. De treinen die al onderweg zijn, houden de sporen en perrons bezet. Als er één ding fout gaat, slapen er tienduizend mensen op een veldbed in de jaarbeurs.
Als ze de dag van tevoren een waarschuwing versturen, gaat 1/3 van de forenzen thuis werken. De puinhoop wordt voorkomen.
Het was allemaal niet fantastisch maar ik kwam wel thuis.
De stations hadden vroeger allemaal overdekte perrons, toen met sneeuw geen probleem met instappen maar tegenwoordig is het meestal niet meer als een lang trottoir.
En worden wissels tegenwoordig niet meer verwarmd dan ?
Gisteren alleen een probleem met een defecte trein tussen Uitgeest en Alkmaar, waardoor het treinverkeer vanuit Amsterdam in die richting met vertraging te maken had. Lastig, maar de trein reed dus wel. Daarentegen werd er gisteren ook een nieuw filerecord gevestigd: 2287 km …
De trein was zo beroerd nog niet.
Zalig gezanik en gezever weer. Een vreugde om te lezen. Wat kunnen wij Nederlanders dat toch ontzettend goed. Vooral achteraf. Daar kunnen die Zwitsers, Canadezen en Oostenrijkers nog een puntje aan zuigen.
Nee,die hebben niks te zeuren,daar rijden ze gewoon.
Onze excuses voor het ongemak,beste (?) reizigers...de gevleugelde maar intussen nietzeggende woorden.Ze zijn te vaak uitgesproken.
Bij een sprankeltje winter bij voorbaat het moede hoofd in de schoot leggen, het is de schaamte voorbij.God,beware dit land als er een echte winter zou voorkomen,dan ligt het gansche raderwerk ongetwijfeld helemaal stil.
Een mooi weer bedrijf is het geworden.
Als iedereen zoveel commentaar heeft op de NS en ProRail zou ik zeggen ga lekker met de auto. Achteraan sluiten! 2000 km file. Terwijl het toch niet echt heeft gesneeuwd. Ik kom net uit Amsterdam met de fiets, geen centje pijn
Niet iedereen heeft het geluk een auto te bezitten of te mogen rijden: kinderen, scholieren/jeugd onder de 18, ouderen die vrijwillig hun auto wegdoen boven een bepaalde leeftijd, allerlei medische redenen, of gewoon geen geld ervoor. Zij allen zijn afhankelijk van OV.
En dan natuurlijk diegenen die principieel geen auto rijden maar dat is een andere zaak.
Kijk eens naar landen als oostenrijk zwitserland canada het trein verkeer gaat gewoon door, zonder vertraging, heel droevig dat dat hier niet kan!!
https://globalnews.ca/news/3227314/snow-causing-canada-line-and-transit-delays-of-up-to-two-hours-across-vancouver/
Ik werk niet voor de NS, maar een verklaring hiervoor is dat Nederland een dichtbevolkter land is dan bijv. Zwitserland of Oostenrijk (laat staan Canada), dus hierdoor ook een hogere spoordichtheid, meer wissels e.d. En daardoor ook een grotere kans op storingen.
Volgens mij rijden daar bijna alleen maar dieltreinen, en die zijn zwaarder dan de elektrische hier, dus hebben ze ook minder last van de sneeuw
Dieptriest dat dit door de politiek geaccepteerd wordt. Waarom zouden treinen niet kunnen rijden vanwege een paar millimeter sneeuw? Waarom werken de wissels niet meer? Er zijn genoeg landen waar veel vaker veel meer sneeuw valt bij veel lagere temperaturen. En daar rijden de treinen gewoon door.
Wat een sneu land is Nederland. Het openbaar vervoer wordt met miljarden per jaar gesubsidieerd en gepromoot als dé oplossing voor file- en milieuproblemen.
Juist als het sneeuwt zouden er mensen kunnen zijn die de auto maar laten staan vanwege de verwachte chaos op de wegen (en die is er ook niet). En juist op dát moment laat de NS het faliekant afweten!
Haal de rails maar uit de grond, plant er bomen voor in de plaats, heeft mens en milieu veel meer baat bij.
Dat is wat wij Nederlanders altijd roeptoeteren: dat het in andere landen allemaal altijd wel werkt en rijdt. Niemand is dat gaan controleren. Net zoals: 'wij hebben het drukst bereden spoorwegnet'. Kennelijk gaat er elk jaar iemand in alle andere landen van de heeele wereld controleren? Hou toch op. En als ik dan in de roeptoeterstijl mee mag doen 'zelfs met de aanpassing van de dienstregeling rijden er in Nederland per dag veel meer treinen dan in de landen waar het veel vaker sneeuwt'.
Pardon? Geen chaos op de weg? Informeer je: 2287 km file, nieuw record!
helemaal eens
je moet een beetje NS-denken leren: hier komt les 1 en 2:
1] treinen die niet rijden, zijn nooit te laat. Dus ........
2] als je iets doet, gaat het snel fout. Dus ..............
daar lijkt het allemaal wel verdacht veel op.