De Padlaan-file in Krommenie stond nu eens niet voor de brug, maar voor uitvaartcentrum Bennis.
Een werkbus met aanhanger wilde links afslaan, naar het parkeerterrein en het Spinderspad maar de slagboom verhinderde dat hardnekkig. Hulp bleef uit. Uiteindelijk wist de chauffeur met enige heen-en-weer-gesteek zijn auto op het trottoir te parkeren en kon de doorstroming van het verkeer weer op gang komen.
Niet meer dan een kleine ergernis, maar die riep ook de vraag op: kan de brandweer of de ambulance ook voor een dichte slagboom komen te staan?
Door Jaap de Jong
Het gebied tussen Spinderspad en Padlaan heeft een verhoogd risico: er staan hier veel houten woningen en monumentale houten panden, zoals het Burgemeestershuis, het Weversend en het Blauwe End. Een vrije toegang en doorgang voor hulpdiensten is dus essentieel.
Volgens gemeente is voor het plaatsen van de slagboom geen vergunning nodig, omdat de grond particulier eigendom is en eigendom van een woningbouwvereniging. Er zijn geen eisen gesteld aan de bereikbaarheid. In geval van nood heeft de brandweer verschillende mogelijkheden om de slagboom open te breken of er desnoods uit te rijden.
De brandweer geeft volgens de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland de voorkeur aan een nette oplossing: aan een sleutelkluis met een sleutel om de slagboom in geval van nood te kunnen openen. Bennis heeft rekening gehouden met de hulpdiensten en heeft de slagboom aangemeld bij SOS Toegang, zodat de hulpdiensten te alle tijden toegang hebben.
Op de Facebookpagina Leuke Krommenieërs werd een overzichtsfoto geplaatst:
Onbelemmerde verbinding
Op de Facebookpagina de Leuke Krommenieërs liepen de gemoederen over de slagboom hoog op. Bennis is hiertoe overgegaan om parkeerplaatsen te kunnen bieden aan bezoekers van het afscheidscentrum. ‘We hebben eigen-grond-tegels en borden geplaatst om misbruik van de parkeerplaatsen te voorkomen, maar helaas zonder succes. We bleven last houden van auto’s die daar niet hoorden te staan,’ aldus Jordy Bennis.
Inbreuk op recht van overpad
En In de buurt begrijpen ze ook dat Bennis parkeerplaatsen wil vrijhouden voor bezoekers. Maar was het niet handiger geweest om die plaatsen veilig te stellen met inklapbare beugels in plaats van een slagboom? Een meer principiële en juridische vraag is of de slagboom geen inbreuk is op het recht van overpad, op een onbelemmerde verbinding van het Spinderspad met het Padlaan? Bij de verkoop van de grond en de monumentale woning Het Blauwe End eind jaren tachtig is een vrije doorgang van ten minste vijf meter contractueel vastgelegd. Bennis was van die verplichting op de hoogte.
Bennis begrijpt de ophef van de bewoner niet ‘aangezien wij de bewoners, die gebruik maken van deze ingang, voorzien hebben van meerdere handzenders en een speciaal telefoonnummer, zodat de slagboom voor hen opengaat.’ Eén bewoner denkt daar anders over en eist dat de slagboom wordt verwijderd ‘om verdere juridische stappen te voorkomen’. Of hij dat voornemen doorzet, weten we niet, omdat hij met vakantie is. ‘Dit is een van de problemen met het verkeer op het Padlaan. Je moet je daar druk over maken, maar zo langzamerhand krijg je de neiging om het maar te accepteren zoals het is,’ concludeert een bewoner.
Het uit de openbaarheid halen van een weg, als deze lange tijd openbaar is geweest, ook al is de grond jouw eigendom, mag volgens mij alleen via een raadsbesluit.
Zie bijvoorbeeld Laanplein in Zaandam waar ZVH ook de slagboom heeft moeten weghalen.