Vorige week ging de raad van Zaanstad akkoord met de ‘startnotitie Westzijde 248-252’. Dat betekent dat het ontwikkelproces (plannen, vergunningen, participatie) van start kan gaan.
Twee partijen, PVV en DZ, waren tegen, Jos Kerkhoven (DZ): “wij verwachten daar parkeerproblemen”.
Die parkeerproblemen zijn er niet volgens de grote meerderheid van de raad en wethouder René Tuijn (PvdA), die het plan schamper afdeden als ‘een postzegel’, waarbij zich nauwelijks parkeerproblemen voor zouden kunnen doen. Het plan omvat 29 (of 30) sociale huurwoningen die door Rochdale worden gebouwd. Volgens het parkeerbeleid van Zaanstad zouden daar 15 parkeerplaatsen moeten komen, maar er zijn er maar 2. Die andere 13 kunnen ‘in de omgeving’ worden opgelost.
Waar is dat op gebaseerd? Bij de startnotitie zit wel een bijlage waarbij naar een parkeeronderzoek wordt verwezen maar dat onderzoek zelf zit niet bij de raadsstukken. Zaanstad stuurde het naar ons op. Het onderzoek is in opdracht van Rochdale uitgevoerd door bureau Goudappel.
De ‘parkeerdrukmeting’ is uitgevoerd op donderdag 27 oktober en dinsdag 1 november 2022, in beide gevallen na 23:00 uur. Binnen 250 meter zijn er 407 vrij toegankelijke parkeerplaatsen. Goudappel stelde vast dat er in dat gebied op de donderdag 261 parkeerplaatsen bezet waren (64 procent). Als in het gebied 326 plekken bezet zouden zijn, zou dat een parkeerdruk van 80 procent opleveren en dat is nog ‘acceptabel’ volgens de onderzoekers. Die 326 werd dus lang niet gehaald, er stonden toen zelfs 65 auto’s minder in de buurt. Dus die 13 van Westzijde 248-252 kunnen daar makkelijk bij.
Goudappel stelt wel dat er nu nog geen ‘parkeerregulering’ (betaald parkeren) is. De conclusie:
“Het benodigde aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte is echter ook dermate beperkt dat dit niet zal leiden tot een waarneembaar effect in de directe omgeving van het plangebied.”
Lees ook: Sociale huur voor ‘jongvolwassenen, actieve ouderen en singles’ aan Westzijde
Afbeelding boven (Google): parkeren op het J.A. Plein (overdag, april 2023).
In mijn Amsterdamse tijd hadden we ook wel eens dit soort 'onderzoeken'. Eerst de gewenste conclusie bepalen en dan daarnaartoe 'onderzoeken'.
Mee eens! Zaanstad wil nooit toegeven dat er parkeerdek is terwijl dit overal terug te zien is. Maar inderdaad de uitkomst staat al vast. De vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen er na 23.00 nog bij zullen komen, al zou er dan ook naar omliggende wijken/straten gekeken moeten worden. Zoals men zegt als men om 18.00 thuiskomt en geen plek kan vinden en daarom maar ergens anders parkeert dan krijg je het welbekende waterbed effect. Al met al weinig vertrouwen in dit onderzoek
Wat een bud onderzoek. Probeer maar eens overdag je auto kwijt te raken. Omdat er iets verderop overdag betaald moet worden is de parkeerdruk gigantisch. Je moet vaak een paar honderd meter lopen vanaf je parkeerplek. Zo kan ik ook een onderzoek doen, na 23u.. My goodness..
De overheid sorteert voor op en tendens in de toekomst waarbij autorijden voor de gewone man onbetaalbaar / ontmoedigd wordt. Daardoor is er dan ook minder parkeergelegenheid nodig. Na je insecten-ontbijt kun je dan alleen nog met het openbaar vervoer naar je werk.
Of op de fiets!
Men heeft er geen benul van dat er mensen bestaan , nota bene in de doelgroep voor deze woningen, die minder mobiel zijn, of gaan worden, voor wie lopen of fietsen geen optie ( meer) is, die geen geld hebben voor een taxi, voor wie de afstand vanaf het OV te groot is, die niet urenlang voor Piet Snot op de Liefdewerkoudpapierbus willen wachten, die vervolgens ook niet naar het ziekenhuis mag rijden...dat die mensen met De Milieuonvriendelijke Boze Vervuilende Auto nog wel zelf (!) overal heen zouden kunnen komen en een normaal sociaal leven zouden kunnen hebben...
(En bij auto denk ik dan niet aan een Tesla, meer aan het oude brikje want geen geld voor een andere. en met een scootmobiel of brommobiel mag je de snelweg niet op, kom je ook niet ver mee)
laten we hopen dat de bestuurders die het antiparkeerbeleid bedenken dit nooit uit ervaring aan den lijve hoeven te ondervinden. Dat ze nooit oud worden of ziek of een stom ongelukje krijgen.
Elke ouderenwoning dient minimaal éen parkeerplek te hebben. En een extra voor visite, wijkverpleging, etc.
Er is wel degelijk een parkeer vergunning nodig in Oud-West. Misschien niet bij u, maar wij betalen wel voor een jaar parkeergeld, meneer Buijs.
Beste Agnes,
Ter hoogte van de bouwplannen is geen parkeervergunning nodig. Dat is ook de reden, dat er in tegenstelling van hetgeen beweerd wordt, wel degelijk een parkeerprobleem is. Naast de bezoekers van de sportschool, wordt overdag de parkeergelegenheid gebruikt door forensen die hun auto parkeren om richting centrum lopen e/o fietsen.
Het is een groot probleem het parkeren voor bewoners , ongeloofelijk zo'n uitkomst
Bijzonder zo’n uitkomst, naast de woningen in oud-west is er onder andere een basisschool en sportschool. Uiteraard parkeren de onderwijzers en leden van de sportschool geen auto na 23:00u. Daarnaast is oud- west een van de laatste wijken waar nog geen bewoners vergunning nodig is om te parkeren. Maar geen probleem begrijp ik, voor de bewoners is her gewoon tot 23:00u rondjes rijden en daarna parkeerplek genoeg. Wel jammer dat de meeste bewoners rond 18:00u uit hun werk komen en graag aan het avondmaal willen beginnen.
Zit de firma Goudappel hier niet met 2 petten op ??
Een pet voor de gemeente en ook toevallig nog een pet voor een woningbouwcorporatie.
De laatste meting is van 1 november 2022, daarna is de Industrieel voor bewoning geopend.
Deze bewoners zijn ook wel eens jarig of hebben een feestje.
De metingen waren na 23.00 uur, maar misschien wonen hier veel mensen die in een
nachtdienst werken.