Vanaf 2014 kregen mensen die meerdere keren op ‘foute’ tijden over de busbrug tussen Westerwatering en Westerkoog reden, op elke tweede en volgende boete een ‘korting’ van 50 procent.
Tot nu toe. Uit een recent gepubliceerde uitspraak van de kantonrechter in Zaandam blijkt dat die korting niet meer automatisch wordt gegeven. Per keer moet worden vastgesteld of er voor de tweede en volgende boete de volle prijs wordt betaald of dat er wat vanaf kan.
De zaak diende op 21 december 2021. De uitspraak werd op 27 januari 2022 openbaar gemaakt.
De vrouw die de boete kreeg opgelegd, deed “een beroep op matiging” omdat “zij meerdere boetes heeft gehad voor eenzelfde overtreding, te weten handelen in strijd met de geslotenverklaring op de locatie De Binding in Zaandam.”
Tot dusver werd “de eerste boete in stand gelaten en vervolgens de tweede en iedere daarop volgende boete gematigd tot 50% van het boetebedrag.”
‘Gewaarschuwd’
De automatische korting vervalt “omdat is gebleken dat die matiging onvoldoende recht doet aan de relevante omstandigheden van ieder afzonderlijk geval.” Zo wordt geen rekening gehouden “met de financiële omstandigheden van betrokkene, met de bekendheid van betrokkene met de situatie ter plaatse, met de omstandigheden waaronder de gedraging is begaan, en met het totaal aantal opgelegde boetes en het cumulatieve effect daarvan.”
Ook wordt door de officier van justitie geen matiging meer voorgesteld. In de praktijk kan er nog steeds korting worden gegeven, maar uit de uitspraak blijkt dat in veel gevallen dat niet meer zal gebeuren. De kantonrechter stelt dat er geen korting op de tweede of volgende overtreding wordt gegeven als je de eerste boete al binnen hebt: “in dat geval is betrokkene namelijk al ‘gewaarschuwd’ dat het overtreden van de geslotenverklaring op de locatie De Binding tot een boete leidt.”
Wie toch korting wil, moet beroep instellen en het “beroep op matiging voldoende aannemelijk maken”. De dame in kwestie die haar zaak liet voorkomen op 21 december kreeg geen korting: “De boete is dan ook terecht opgelegd en voor matiging is in dit geval geen plaats.”
Het gaat niet om ‘wijkje pesten’ naar de noord- of naar de zuidkant van de Busbrug. Het is een kwestie van geen alternatieve noord-zuid route voor de Provinciale weg te creëren. Daar zijn de twee wijken niet op berekend. Eenvoudige (maar wel een beetje kostbare) oplossing: Spoor verdiept in een bak, verschillende overgangen daaroverheen als extra ontsluiting van vooral Westerwatering, en een extra ontsluiting van Westerkoog ter hoogte van Coentunnel viaduct. Iedereen blij en tevreden plus een enorme milieu winst. En vooral toekomst bestendig. Je kan dan van alle kanten de wijken in en uit. Gewoon die beweegbare obstakels weer terug en software matig instellen dat die in de spits omhoog gaan. Heb je die discussie over boete’s ook niet meer.
Een groter verbodsbord aan het begin van de helling zal ook wel helpen denk ik
nu is het zo dat je al bijna op de brug bent, ineens een bord ziet staan rechts met wat kleine letters. Dan wordt het omdraaien of toch maar doorrijden.
Precies, iets van een slagboom of een stoplicht zou beter functioneren.
Gooi die busbrug nou eindelijk is gewoon open voor alle tijden. De rotondes zijn er niet voor niets gemaakt. Nu gaan ze het weer gooien op de klimaatregels om het uit te stellen las ik. Er is al jaren gesteggel en due rotondes zouden het laatste opstakel zijn. Het is sowieso een belachelijke situatie als men hwt nu voor het klimaat niet doet. Dat giga omrijden is veel schadelijker voor het klimaat.
Mee eens Monica, in een andere reactie over de busbrug heb ik al gezegd dat ze van de Coenbrug, die notabene in een snelweg ligt, maar een vaste brug moeten maken nu deze al 9 maanden niet meer open kan en dit zeker nog 2 jaar gaat duren. De scheepvaart over de Zaan heeft inmiddels al alternatieve routes gevonden.
De pleziervaart is verantwoordelijk voor 90% van het aantal brugopeningen van de Coenbrug.
Bijkomend voordeel is dat de andere bruggen over de Zaan ook minder vaak open hoeven dus als de busbrug permanent geopend wordt dan is er een win win situatie.
Situatie op de busbrug is niet super duidelijk. Als je onbekend bent, en heen en terug over de busbrug rijdt tijdens de gesloten tijden ben je best duur uit. Zie best vaak auto's die op de helling van de busbrug keren. Blijft een trieste situatie tussen 2 zaanse wijken, waarvoor nog steeds geen goede oplossing is voor de wijk westerwatering.
Een rood of groen lampje had de situatie al duidelijker gemaakt... Maar ja.. Dan wordt er minder verdient.
Wat dat betreft heeft het mij altijd gestoord dat er niet een klok of een bord met 'open' of 'dicht' is, behalve bij de uitgang van het parkeerterrein van de aangrenzende wijk. Maar die is vanaf de doorgaande weg niet te zien. Je vergist je zo als je minder bekend bent daar.
Ik sta perplex, welke idioot heeft in leven geroepen om korting te geven op een boete hoewel er tijden zijn aan gegeven wanneer je er niet overheen mag rijden op de busbrug. Ik zou zeggen eigen schuld dikke bult. Ja en nu de gemeente slapen jullie het speelt tig jaren, wordt hoogtijd voor actie, of moeten we tig jaren wachten tot er een besluit komt.
Inderdaad ... gewoon weer een poller in die brug. Dan kan je er gewoon niet langs. Opgelost
Geen coulance meer nodig voor hardnekkige overtreders
Eigenlijk is er maar één goede, simpele oplossing: géén boetes uitdelen. Dan is v er ook geen discussies meer over 'matiging'