R. woont in een gezinshuis van Spirit in de Zaanstreek en hij kreeg van zijn leraar Engels de boodschap de les te verlaten bij gebrek aan laptop.
Er werd niet gevraagd waarom hij er geen had. Hij moest weg: ‘Vertrek!’
Dat er geen geld was voor zo’n apparaat, kwam niet bij de leraar op.
Het gebruik van een laptop in de les is tegenwoordig heel normaal. En je zou er zeker een moeten bezitten als je een ICT-opleiding volgt, zoals R. doet.
Toch is het niet voor ieder kind vanzelfsprekend of bereikbaar. Voor kwetsbare jongeren is het moeilijk om ervoor uit te komen dat ze zaken –die voor klasgenoten vanzelfsprekend zijn- niet kunnen betalen.
Anouk Hermanns van Zaanpeople signaleerde de vraag en vroeg rond. Voor R. liep het goed af. Van CCare, een ICT Bedrijf uit Koog aan de Zaan* kreeg hij een laptop. Hij kan weer met een gerust hart naar school.
Er zijn meer jongeren zoals R. en Zaanpeople van Anouk Hermanns zet zich voor hen in. Anouk hebben wij leren kennen als hart van De Nieuwe Winst (nu De Zaanse Uitdaging), daar vormde ze jarenlang de koppeling tussen stichtingen, verenigingen, of kwetsbare personen, en Zaanse ondernemers.
Als je laptops, schoolspullen, een fiets, een lidmaatschap voor een sportvereniging… kortom ‘gewone dingen’ die ervoor zorgen dat iemand kan deelnemen aan onze maatschappij over hebt, mail dan naar Anouk: anouk@zaanpeople.nl
* CCare, een ICT Bedrijf uit Koog aan de Zaan vroeg niet om deze exposure, maar wij vinden dat het gebaar best zichtbaar mag zijn.
Dan is dit toch een reactie van een heel ander soort: http://www.volkskrant.nl/media/hoogleraar-verbiedt-laptops-in-college-alsof-ik-tegen-een-muur-van-zombies-praat~a4382446/
"Hoogleraar verbiedt laptops in college: 'Alsof ik tegen een muur van zombies praat'"
Volledig mee eens.
Ben blij dat mijn schooljaren nog met een degelijk schrift waren van P.Out Koog aan de Zaan. En niet met al deze idioterie.
Volledig mee eens.
Lieve Broekjevol,
Je hoeft De Orkaan niet te lezen, je hoeft dit stuk niet voor waar aan te nemen.
Een beetje kritisch kijken naar wat er geschreven wordt hier en daar is toe te juichen.
Je hoeft me dus ook niet te geloven als ik schrijf dat ik de leraar juist niet als boeman heb neergezet door hem en zijn school anoniem te houden. De leraar is inmiddels verteld wat de achtergrond is van het gebrek van laptop en we hopen dat het hem en de school wat wijzer heeft gemaakt.
Dit stuk wilde ik graag plaatsen omdat er meer leerlingen zijn als R., of je dat nou gelooft of niet.
Ik geloof en hoop dat er mensen zijn die hieraan iets willen doen en dat kan onder andere door je ogen open te houden in je eigen omgeving of door Anouk te mailen.
Lieve Merel, je hoeft de commentaren niet te lezen of er iets mee te doen maar als je zelf zo sterk je mening verspreid moet je niet raar opkijken als anderen dat ook doen en op jouw argumenten ingaan.
Laten we wel wezen, je hoeft niet iemand negatief neer te zetten om jouw verhaal sterker te maken. Zeker niet in dit verhaal.
Ik vind dit echt gênant gelul worden Kan.
Jij voert een anonieme slechterik op.
Jij voert bij naam een witte prins op die laptops strooit
En als er gevraagd wordt naar wederhoor wordt je onbeschoft.
Die man is niet meer anoniem.
Die man wordt in zijn omgeving herkent.
En dan mag het nog zo'n grote lul zijn, hij heeft recht op wederhoor.
"Ja ga er zelf dan maar achteraan" vind ik echt te gek voor woorden.
Toch vind ik t.a.v die leraar het 'wederhoor' i.d. wel een punt wat betreft kwaliteitsjournalistiek, zeker als je dat dan ook nog 's doceert.
Het stuk is door mij geschreven. School etc. zijn bij ons bekend, maar ik heb ervoor gekozen dit erbuiten te laten, omdat ik het gegeven dat een laptop niet vanzelfsprekend is belangrijker vind. Als ik de school en de leerkracht bij naam had genoemd, dan had ik 'wederhoor' toegepast.
Maar heb je die docent ook gesproken? Dat is in mijn ogen best belangrijk. Je hoeft de persoon niet bij naam te noemen doch je mag best wel aangeven in welke context het geheel moet worden geplaatst. Nogmaals het gaat er bij mij haast niet in dat de docent zo bot heeft gereageerd.
Dank voor je tips, maar mijn antwoorden heb ik gegeven. Het staat je volledig vrij er zelf achteraan te gaan.
Nu wordt de leraar afgeschilderd als boeman en kan je een verhaal makkelijk een draai geven.
Als het belangrijker is dat er mensen geholpen worden had de leraar ook niet zo neer gezet hoeven worden zonder wederhoor.
'Volledig' ligt je wel in de mond bestorven hè.
Maar je voert wel die leraar op.
Hoor en geen wederhoor.
Vraag maar aan Piet.
En 'School etc. zijn bij ons bekend' klinkt heel erg eng.
Ik voer de leraar en de school volledig anoniem op. Niks engs aan. Vraag maar aan Piet. ^Merel
Ja als het 'volledig anoniem" is dan mag het.
Ook van Piet.
Het is voor mij bijna niet te geloven dat een docent een dergelijke botte opmerking maakt. Als het zo is dan dient die docent op z'n minst een flinke reprimande te krijgen. Maar helaas is helemaal niets te lezen over een reactie van die docent. Je moet dus afgaan op iets wat zo wordt geponeerd door een ict bedrijf en die dan iets heel goeds gaat doen. Kan er niets aan doen maar ik krijg daar geen warm gevoel van binnen.
Het enige dat het ict bedrijf heeft 'geponeerd' is een laptop voor een jongen die moest vertrekken uit de les bij gebrek aan laptop.
Mocht je meer informatie over dit geval willen, dan kan je mailen naar anouk@zaanpeople.nl Tip: geven geeft een warm gevoel. Als je een laptop over hebt, kan je ook mailen naar dat adres.
Uit ervaring weet ik dat deze docenten niets hebben mee gemaakt. Komen zo van school papiertje in de hand en gaan lesgeven.
het is triest maar waar.
Ik heb altijd voorgesteld laten deze mensen eerst even drie jaar werk ervaring opdoen. En dan les gaan geven.
Ongelofelijk...
Krijg er een enorm 'Kees de jongen' gevoel van.
Boek van Theo Thijssen (leraar);
- zijn vader wordt ernstig ziek en Kees' fantasieën komen uiteindelijk tot niets als hij van school gaat om te gaan werken. -