Krommenie en Assendelft bereiden zich voor op een verkeersinfarct met fatale afloop. Aan de aanleiding valt niets te veranderen: de noordelijke brug over de Nauernasche Vaart moet hoognodig worden gerepareerd en beide bruggen moeten uiteindelijk door nieuwe worden vervangen

Deze werkzaamheden in de drukke verbinding tussen de A8 en A9 – in Krommenie 42.000 autobewegingen per dag – dwingen de provincie tot ingrijpende maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden. Beter gezegd: over twee banen over de zuidelijke brug (aan de kant van Assendelft). Praktische suggesties van ondernemers en bewoners uit Krommenie en Assendelft om een verkeerschaos te voorkomen, vinden geen gehoor bij de provincie. Dat is opmerkelijk, omdat de provincie de reparatie van de brug beschouwt als een test van de verkeersmaatregelen voor de grote operatie, de vervanging van de beide bruggen over een aantal jaren.

Maandag 2 september, de eerste werkdag na de verkeersluwe zomervakantie, is ook de eerste dag waarop het verkeer over de Provincialeweg N203 rekening moet houden met een omleiding en een vertraging van naar schatting een half uur.

Omdat vanaf 19 augustus de wegindeling wordt aangepast ter voorbereiding van de werkzaamheden, wordt er vanaf die dag al verkeershinder verwacht. Vertragingen kunnen dan ook al oplopen tot een half uur.

Geen begrip

Rob Karst, woordvoerder van de betrokken bewoners en ondernemers, zegt:

‘Ik denk dat iedereen de reden kent, noodzaak begrijpt en snapt dat deze werkzaamheden tot overlast leiden. Maar er is weinig of geen begrip voor de maatregelen die de provincie heeft bedacht. Bewoners en belanghebbenden, de ervaringsdeskundigen, zijn niet geraadpleegd. Daardoor krijgen we te maken met niet goed doordachte maatregelen.’

De meeste hinder zal tijdens de ochtendspits ontstaan. Bewoners en ondernemers hebben de provincie daarom voorgesteld om ’s ochtends in de spitstijd het verkeer richting Krommenie al tussen Uitgeest en de kruising bij de Krokodil naar één baan te leiden. De file wordt daardoor niet korter maar het verkeer stroomt wel vloeiender door Krommenie, omdat het invoegen ver voor Krommenie heeft plaatsgehad. Dat gebeurt voordat automobilisten Busch en Dam en de Rosariumlaan als sluiproute kunnen gebruiken en zo een deel van de overlast verplaatsen van de N203 naar een dorp dat daarop niet berekend is.

‘Het is nog geen 2 september,’ zegt Rob Karst. ‘Iedereen die mij kent weet dat ik het er niet bij laat zitten. De provincie hoort nog van ons.’

Door Jaap de Jong. Foto: De Orkaan.