De 30 km rukt voorzichtig op in Zaanstad. Bij de Westzijde wilde de gemeente er nog niet aan, in Westerkoog was het een advies, op het Zuideinde (Wormerveer) bleef het een wens. Maar eerder kreeg de Zaanweg de 30 km en nu ook de Eikelaan in Krommenie.
In de 30 km-zones zullen voorlopig geen ‘reguliere’ snelheidscontroles plaatsvinden. De ‘flexibele flitspaal’ van Zaanstad kan daar ook (nog) niet worden ingezet.
In 2019 had verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) nog de ‘intentie‘ om te gaan handhaven. Via zijn woordvoerder laat Slegers nu weten:
“Er vinden geen reguliere snelheidscontroles plaats in 30 km-zones. De politie moet haar schaarse inzet en capaciteit verdelen over heel veel wegen in onze gemeente en daarbij is gekozen om de focus te leggen op wegen waar veel ongelukken gebeuren of waar snelheden fors worden overschreden.”
Overtredingspercentage
Maar als er aanleiding toe is, wordt er ingegrepen:
“Indien er 30 km-straten zijn die al aan de huidige criteria voor handhaving voldoen (volwaardige inrichting, hoog overtredingspercentage en ongevallen) dan gaat gemeente Zaanstad in samenwerking met de politie en het OM om handhaving verzoeken.
Prioriteiten om op snelheid te handhaven worden samen met de politie bepaald. Aan de hand van genoemde criteria en ook naar aanleiding van meldingen.”
De vraag is uiteraard hoe een ‘hoog overtredingspercentage’ (dat zou om meer dan 20 procent gaan) vastgesteld kan worden als er niet gehandhaafd wordt.
Flexibele flitspaal
Zaanstad heeft sinds kort wel de beschikking over een flexibele flitspaal, maar “deze kan nog niet worden ingezet op de 30 km-wegen.” Nog niet dus, maar:
“zodra het nieuwe kader van het OM er is dan zal de flexibele flitspaal naar verwachting ook ingezet worden in 30 km-zones of de nieuwe gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/u.”
Via zijn woordvoerder laat Slegers weten dat hij wel voor de invoering van 30 km op meer plekken is, maar ook daar wordt gewacht op landelijk beleid.
“Met name de grote steden hebben er in een recente brief bij de minister op aangedrongen dat 30 kilometer standaard zou moeten worden, nu er steeds meer 30 kilometer wegen komen in het hele land. Zaanstad is het met deze oproep van de G4 (grote gemeenten) eens en wacht de uitkomst van deze discussie af.”
Tot slot:
“het is niet waar dat de politie niet optreedt tegen bestuurders die te hard rijden op 30 km wegen. De politie surveilleert en controleert overal in de gemeente.”
Lees ook: Eikelaan Krommenie wordt 30 km
Ik wist dat er iets mee was en vond dit bij de Gemeente Voorschoten:
"De regels en voorwaarden voor snelheidscontroles worden niet door de gemeente of de politie bepaald, maar door het Openbaar Ministerie (OM). Wegbeheerders zoals de gemeente, maar ook de politie hebben daar geen invloed op. De politie kan dus alleen op snelheid controleren als dat kan volgens de regels van het OM. Een van de regels van het OM is dat er op 30km-wegen en in 30km-zones in principe niet op snelheid gecontroleerd wordt. De flitspalen in Nederland en dus ook in Voorschoten zijn in eigendom van het OM en zij bepalen ook het beleid daarover.".
=> Ergo: Geen flitsers in een 30km zone. Ik stel voor een 50km flitspaal neer te zetten. Een enkeling haalt dat met gemak ;-)
Waarom 30 km per uur ? Ik pleit voor een maximum snelheid van 3 km per uur. En dan een permanente flitspaal. Tikt lekker aan qua verkeersboetes. O nee, dat is waar ook, het ging om de verkeersveiligheid.
omdat er geen flitspalen en geen controles zijn op de 30 klimeter zones zet ik in het weekend mijn auto gewoon op straat om het verkeer af te remmen het is hier anders gewoon een racebaan.
De gehele bomenbuurt Zaandam zuid is een 30 km zone. Ook voor harponierstraat, straat Davids etc. NIEMAND HOUDT ZICH ER AAN. HANDHAVING WHAAAHAA. Doen alleen een parkeerbonnetje verder niets. Aanfluiting Zaanstad. AH schiet over de verkeersdrempels, die niets voorstellen. Klagen bij AH heeft geen zin.
in Peldersveld is al jaren een 30km zone.een school zone.
school gaat aan om 8.30 ouders hebben haast scheuren weg,smiddags Ron 15.oo uur.
een invasie van ophalende ouders dubbel parkeren en weer weg scheuren 5 dagen in de week.
even nog boodschappen doen na 17.00 u scheur maar door de buurt en de radio op 10,uitlaat aangepast en knallen maar,met je blits car. en dit is een 30km zonne
Om de 50 mtr een parkeerdrempel aanleggen lijkt mij toch wel veel efficiëntere methode om de 30 km aan te houden. Om alleen een bord neer te zetten met de cijfers 30 is verspilde moeite daar wordt met gierende banden gierend om gelachen door de automobilisten.
De hulpdiensten zijn u zeer erkentelijk met de verkeersdrempels om de 50 mtr, dit nog los van de verhoogde onderhoudskosten voor de automobilisten en geluidoverlast voor omwonenden waarbij elke drempel het geschraap van de kunststof spoilers als muziek in de oren klinkt.
Volgens mij mag er niet gecontroleerd worden op een 30 km zone op last van het OM. Maar 30 km zones hebben nog meer nadelen, namelijk dat er geen (woon)erven op mogen uitkomen. Dat zou betekenen dat er veel (woon)erven zouden sneuvelen en als er niets aan gedaan wordt, je binnen het voormalige woonerf 50 km zou mogen rijden. Bovendien hebben in tegenstelling tot nu alle straten die op de 30 km zone uitkomen, van rechts voorrang. Een 30 km zone mag ook geen voorrangsweg worden. Als je wilt zien hoe goed dat allemaal werkt, dan moet je een tijdje op het kruispunt in het centrum van Wormer gaan staan. Vroeger ging het verkeer daar als een speer en nu.......
Uit het AD: "Autoredacteur Niek Schenk: ,,De ooit met veel bombarie geïntroduceerde 30 km-zone is een farce gebleken. Omdat automobilisten zich er nauwelijks aan houden en omdat de politie er vrijwel nooit op snelheid controleert. Als er al een bekeuring wordt uitgeschreven, is die juridisch vaak eenvoudig aan te vechten".