In juni werd bekend dat Vervoerregio Amsterdam voor EBS koos om de komende jaren het exclusief het openbaar vervoer in de concessiegebieden Zaanstreek en Waterland te verzorgen.
‘Zittende partij’ Connexxion moet het veld ruimen.
Tot 4 augustus hadden zij de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen tegen het besluit, maar dat is niet gebeurd laat de Vervoerregio Amsterdam via haar website weten.
Vanaf december 2023 zal EBS het openbaar vervoer in Zaanstreek en Waterland gaan regelen.
Nora, het kan ook zijn dat EBS juist de frequenties gaat verhogen.
Ook kunnen ze bestaande routes combineren waardoor ze efficienter kunnen rijden of dat er nieuwe routes komen..
Ik zie bijvoorbeeld dat in Zaandam routes elkaar overlappen, zeker tussen het station en de Peperstraat waar busstations zijn.
Het busstation op de Peperstraat gaat toch verdwijnen ivm de vernieuwing.
Verder kan er een veel betere verbinding tussen de Zaanstreek en Waterland komen.
Als je nu bijvoorbeeld met het open vervoer van Koog aan de Zaan naar bijvoorbeeld Edam wilt dan is dat vrij omslachtig.
Vraag:blijft EBS dezelfde routes rijden met dezelfde frequentie? Of hebben zij de aanbesteding gewonnen omdat zij gaan korten in routes of op de frequentie?
Bij een concessieovergang van het ene vervoerbedrijf naar het andere bedrijf worden alle chauffeurs overgenomen. Dat is zo al jaren gelden voor heel Nederland geregeld. Voor indirecten geleden ander regels. Daar vallen slachtoffers.
Ook in een deel van Overijssel gaat EBS rijden.
De WiFi verbinding van EBS in Waterland is een Ramp ! Ik stuur vaak hierover berichten naar klantenservice en ik krijg rare antwoorden.
Wat gebeurd er met onze busschauffeurs?Sommige rijden er al 20 jaar als het niet langer is!
Vaak gaan die banen over op de nieuwe concessiehouder. En agv het huidige tekort aan arbeidskrachten denk ik niet dat de chauffeurs van Connexxion zich zorgen hoeven te maken.