Toch weer even een stukje over dat fietspad aan de Rijn in Het Kalf. Afgelopen woensdag knalde een scooterrijder met een meisje achterop op een opwippende, tegel op het fietspad. De gemeente had over het gevaar van de losliggende tegels meerdere meldingen ontvangen, waaronder een noodmelding de maandag daarvoor.
We schreven erover en eindigden het stuk met:
Momenteel is de put provisorisch gedempt nadat het kalf verdronken is: het fietspad is afgesloten. Naar verluidt zijn er ‘in de toekomst’ plannen om het fietspad te asfalteren. Wij hebben vragen gesteld aan de woordvoerder van wethouder Breunesse (openbare ruimte). Als we antwoord krijgen dan vullen wij dit stuk aan.
Inmiddels hebben we een deel van de antwoorden binnen. De noodmelding van maandag was bekend bij de gemeente. Op de vraag ‘Is er iets gedaan door de gemeente om de gevaarlijke situatie op te lossen? Zo ja, wat?’ luidde het antwoord:
‘Nav de noodmelding maandag is er direct een medewerker naar toe gegaan. Hij trof daar de loszittende tegels aan. De gemeente heeft de tegels weer ‘vast’ gelegd. Door een combinatie van uitzonderlijke droogte en omhoog groeiende boomwortels denkt Zaanstad dat de tegels weer los zijn gekomen met alle gevolgen van dien.’
Tussen maandagavond en woensdagavond hebben de omhoog groeiende wortels de tegels weer los gewipt…
Op basis van informatie van De Fietsersbond gingen we ervan uit dat er plannen waren om het fietspad te asfalteren. Op 27 december 2015 schreef een projectleider van Zaanstad aan de bond:
‘Zoals tijdens het overleg van vrijdag 5 december 2014 al is besproken zullen de fietspaden binnen het project ’t Kalf in rood asfalt worden uitgevoerd.’
Dat blijkt niet mogelijk. Op onze vraag wanneer asfaltering gepland staat schreef de woordvoerder het volgende:
‘Asfaltering staat niet gepland. Ook bij asfaltering groeien boomwortels op een gegeven moment door het asfalt heen. Zowel tegels als asfalt zijn op de lange termijn niet bestand tegen boomwortels. Onze bomendeskundige geeft aan het grondwaterpeil in Zaanstad veel hoger is dan gemiddeld. (normaal gesproken dan, het is nu even uitzonderlijk droog). De boomwortels kunnen daarom niet goed naar onderen wortelen ivm het hoge grondwaterpeil. De boomwortels groeien in Zaanstad daarom meer in de breedte en in de hoogte dan in regio’s waar het grondwaterpeil lager staat. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee.’
Het fietspad zal voorlopig dicht blijven. Door de vakantie zijn stratenmakers dun gezaaid. Na de bouwvak start het herstel.
Ik vind zaanstad heel slecht met de bestrating en onderhoud van ook de woonwijken en wat doen ze wel nou ik denk zo weinig mogelijk alleen maar vol trappen met huizen en zo en platsoen onderhoud zie ik ook weinig verbetering in maar zo zie ik het en ik hoop meer mensen
Ik ben het roerend met je eens, op de fiets door heel Noord Holland kom je nergens zulke slechte infrastrutuur tegen als hier in de Zaanstreek. Zelfs de provincie doet hier aan mee met stelconplaten op hiet fietspad op de provinciale weg in Krommenie.
Op de Jupiterstraat waar ook een tegelpad is zijn de tegels denkik al voor de zesde keer vast gelegd, maar zijn na een paar weken weer even los als voor het vast leggen.
Toevallig gisteren ook even door Het Kalf gereden, op een scooter (keurig met blauw plaatje en niet opgevoerd, om alvast wat onzinnige reacties uit te sluiten).
Het is een muzikaal fietspad, met al die rammelende tegeltjes. Ook op de omleidingsroute, overigens, waar je over grijze tegels rijdt tussen de geparkeerde auto's door. Ongeveer 15% ligt los.
Met een beetje kunstig sturen en spelen met de snelheidsregelaar kan je er een aardige melodie uit halen.
Oppassen dat je muziekwerkje niet eindigt met een akelige kreet, want het moet gezegd, ik heb niet eerder over zo'n slecht fietspad gereden.
Fietspadtegeltjeswijsheid: Zelfs Als Het Kalf verdronken is dempt men de put niet
Ik schrok mijn dood toen ik 2 weken geleden met hoge snelheid met mijn elektrische fiets over dat bewuste stuk fietspad reed. Ik mistte die uitstekende tegels maar op een haartje. Dat waren een paar heel harde scheldwoorden. Ik ben toen omgedraaid en heb 3 tegels teruggelegd op de plek waar ze hoorden. Als er nou 1 tegel half over een andere ligt kan ik mij misschien nog indenken maar 3 tegels die op verschillende plekken op dezelfde manier op dat stuk fietspad half over een andere tegel liggen. Je kan mij niet wijs maken dat dit niet bewust door iemand zo neergelegd is.
Aan de kwaliteit van de tegels ligt het niet; die waren uitstekend.
Het is een gevaarlijk fietspad door die losse tegels. Ze liggen heel vaak los. Al jaren.
Gezien het weer van de afgelopen maanden lijkt een hoge grondwater stand mij onwaarschijnlijk, ik heb dan ook ernstige twijfels omtrent de geestelijke vermogens van de betreffende ambtenaar.
Een scooterrijder verongelukt op het fietspad? Voor de bestuurder te hopen dat het een scooter met een blauw kentekenplaatje was want anders kan nog wel een probleem worden met de verzekering
Wat een bullshit over dat hoge grondwater. Het fietspad ligt zeker 2 meter boven het maaiveld op een talud......
Gemeente is zeker door hun smoezenvoorraad heen....
Waarom wordt er niet een stuk tegelvloer uit voorzorg er uit gehaald, kan gewoon door de mensen gedaan worden die er wel zijn. Omdat er nu gewoon over gereden blijft worden
Los zitten de tegels die zie je toch als bestuurder? En vast veel te hard gereden ? Dat een sport tegenwoordig en dan treuren al er ongeluk gebeurd :(
#Victimblaming is ook een sport
Gewoon een ordinaire centenkwestie, ofwel: wat mag veiligheid kosten?
Tegels horen in de badkamer, niet op de weg. Omwille van comfort en veiligheid geniet asfalt altijd de voorkeur.
En inderdaad, met o.a. de juiste fundering is wortelgroei tegen te gaan.
Rob, pure onzin wat je zegt!
Je kan niet overal zomaar asfalt neerleggen, dit heeft o.a. te maken of er kabels en leidingen onder het fietspad liggen.
In het geval van een calamiteit moet een kabel of leiding snel en makkelijk bereikbaar zijn
Een mooi voorbeeld hiervan is het(snel) fietspad langs de Provinciale Weg in Zaandam tussen de Vincent van Goghweg het station Zaandam dat een aantal jaren geleden opnieuw is betegeld.
Mits goed gelegd is er niets mis met het fietsen op een fietspad bestaande uit tegels.
Nee. Zoals Marcel terecht opmerkt: leidingen zijn 'te gast'. Op de eigenaar van de leiding ligt dan ook de de plicht het wegdek, na onderhoud, te herstellen in oorspronkelijke staat. Asfalt of tegels maakt dus niet uit.
Maar waarom zou je leidingen onder een fietspad leggen? Leg ze er naast.
En voor mensen met rugklachten of gebruikers van scootmobiel is asfalt ook veel prettiger rijden dan tegels.
Dat leidingen/kabels onder een fietspad liggen is geen goed argument om het dan maar in tegels of klinkers uit te voeren. Gemeenten stellen vaak dat de nutsbedrijven dit eisen, maar dat is onjuist: die leidingen liggen daar slechts "te gast"!.
Zue ook https://zaanstreek.fietsersbond.nl/infra/asfalt-of-beton-boven-kabels-en-leidingen/
En dat snelfietspad is inderdaad een heel mooi voorbeeld, rij er maar eens overheen met een racefiets, bakfiets, velomobiel, driewieler, scootmobiel, en je verlangt subiet terug naar het asfalt verderop.
Je haalt het zelf goed aan : Mits goed gelegd. En onderhouden gaat een tegel fietspad ook maar niets gaat boven een betonnen of asfaltstrook. En leidingen horen niet onder een fiets of autoweg maar ernaast.
Wortel groei in fietspaden is te voorkomen. https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/Wortelgroei-in-fietspaden-is-te-voorkomen
Ja bij een normale gemeente, is men op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn. Maar in Zaanstad acht men zichzelf zo capabel, dat alles anders wordt georganiseerd. Laten we blij zijn wie heeft er nu gele vlakken en fliebers en wethouders die ook kunnen optreden als komiek, niemand toch.