Raadsleden in Zaanstad kijken met grote zorgen naar de prestaties van busbedrijf EBS. Tijdens een vergadering van het Zaanstad Beraad, wordt zelfs de mogelijkheid besproken om busbedrijf EBS te vervangen door een concurrent.
Een zestal gemeenteraadsleden zit namens Zaanstad in de Regioraad, het orgaan dat toeziet op het functioneren van de Vervoerregio Amsterdam een daarmee ook op het busvervoer in de regio, waaronder de Zaanstreek. Op donderdag 14 november vergaderen gemeenteraadsleden tijdens het Zaanstad Beraad over de inbreng van Zaanstad bij de Regioraad.
Jos Kerkhoven, die zowel in de gemeenteraad van Zaanstad (namens Democratisch Zaanstad) als in de regioraad zit, wil van zijn collega’s weten welke oplossing zij zien voor de ondermaatse prestaties van busbedrijf EBS, dat eerder al een een flinke boete kreeg.
‘Ernstige problemen’
EBS nam in december vorig jaar het busvervoer in de Zaanstreek over van concurrent Connexxion. Volgens de Zaanse vertegenwoordigers in de regioraad kampt EBS sindsdien ‘met ernstige problemen, zoals frequent uitvallende bussen, een gebrek aan elektrische bussen en slechte klantenservice.’
Volgens Kerkhoven zijn maatregelen nodig, zoals het opvoeren van druk om de dienstverlening te verbeteren. Desnoods, zo schrijft Kerkhoven, moet nog een stap verder worden gegaan. Onder het kopje ‘onderzoek naar herziening van de concessie’ schrijft hij:
‘De mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een andere vervoerder moet worden overwogen. Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beeïndigen vanwege vergelijkbare problemen.’
Personeelstekort
Desgevraagd laat Kerkhoven weten EBS nog niet af te schrijven:
‘We moeten naar alle opties kijken. Als de raad ons vraagt om juridisch te gaan onderzoeken of we onder EBS uit kunnen komen, dan zullen we dat doen. Maar we moeten ons wel de vraag stellen of de problemen waar EBS tegenaan loopt, zoals personeelstekort, evengoed bij concurrerende partijen als Connexxion of Arriva spelen.’
De vergadering begint om 21.10 uur en is ook online te volgen. Op dinsdag 17 december 2024 is de eerstvolgende vergadering van de Regioraad.
Door Arne Doornebal. Foto: Orkaan-archief.
10 jaar geleden maakte ze er al een potje van toen de concessie (wed gewonnen in Waterland ook toen deugde er van alles van en konden ze de beloftes niet waarmaken, ook toen wilde men de concessie afnemen maar kwam er achter dat een nieuwe concessie uitschrijven duurder was dan maar EBS te laten doorrijden.
De manier waarop dit bedrijf zijn consessies steeds wint is door een prijs te bieden die helemaal niet kan worden uitgevoerd maar wel de concurrentie zoals b.v connexion buitenspel zet die misschien iets duurder waren maar wel aan de gestelde eisen kon voldoen. EBS gaat er net zoals 10 jaar geleden in Waterland vanuit dat ze toch de consessies behouden omdat de politiek (in dit geval de vervoersregio) niet durft in te grijpen.
Maak bijna dagelijks gebruik van EBS bussen en NS trein en o, wat heb ik heimwee naar Connexxion! Jarenlang goede beoordelingen van passagiers. Never change a winning team.
Conclusie: Bij de aanbesteding is er dus beslist door ambtenaren en gemeenteraadsleden die totaal onkundig waren. Neem aan dat er o9ok geen onderzoek links en rechts naar EBS is gedaan maar uitsluitend naar de centjes is gekeken.
Gemeenteraad moet zich ook realiseren dat dit een gevolg is van de aanbesteding filosofie van de overheid. Geen enkel bedrijf gaat investeren als je niet zeker bent of het geïnvesteerde geld ook terug komt. Dus EBS de concessie af nemen lost echt het probleem niet op. Connexxion heeft alles afgeschreven en waarschijnlijk al afgedankt en andere vervoerders zullen niet zomaar zoveel bussen klaar hebben staan om het over te nemen.
We moeten meer betalen zodat de chauffeurs een goed salaris krijgen of accepteren dat het zo gaat. Of deal met Zoetermeer sluiten dat ze EBS eruit trappen en de bussen naar hier komen! Dan maak je van twee slechte 1 goed.
hoezo meer betalen.dat helpt echt niet.je kan wel met geld lokken maar als ze dan merken wat wisseldiensten zijn is het gauw over.p.s ik ben zelf buschauffeur.
jij gaat nooit met de bus
Klaus, helemaal mee eens. De politieke werkelijkheid wijkt inmiddels meer dan hemelsbreed af van de realiteit.