Vakbonden FNV en CNV roepen medewerkers op om woensdag 11 september het werk neer te leggen tussen 04.00 en 08.00. Ook de werknemers van EBS doen mee en dus ligt het Zaanse streekvervoer plat. De bonden hebben al eerder aangekondigd op hetzelfde moment bij de NS te zullen staken.
Met de staking willen de bonden de werkgeversorganisatie VNO-NCW en het kabinet aansporen zich meer in te zetten voor een structurele zwaarwerkregeling. De Orkaan belde met Marijn van der Gaag, de vakbondsbestuurder Streekvervoer bij het FNV. Van der Gaag:
‘De 27e om 17:00 hebben we veiligheidsoverleg dat betekent dat we de exacte afstemming hoe de acties eruitzien, dus hoe laat de chauffeurs klaar moeten staan dat stemmen we dan af en is dan 100% duidelijk. De heldere richtlijn die met de werkgevers is afgestemd dat er pas vanaf 08.00 wordt uitgereden in het hele land.’
Zwaarwerkregeling
De vakbonden benadrukken dat de acties niet tegen werkgevers zijn gericht, maar tegen VNO-NCW en het kabinet. De huidige Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) loopt eind volgend jaar af. Door de RVU kunnen mensen die lang een zwaar beroep uitoefenen vervroegd met pensioen. Ze krijgen dan een uitkering om de periode tot aan hun pensioenleeftijd te overbruggen.
FNV en CNV pleitte voor structurelere en ruimere regeling, de vakbonden stelden het kabinet op 1 mei een ultimatum. Hier werd vanuit Den Haag niet op ingegaan.
Door: Rick Nieborg & Di-Lan Sun, info: ANP, foto: Orkaanarchief.
Vier uur lang je klanten duperen om je punt duidelijk te maken naar de regering. Ik zie de logica niet. En ook: wat is de zin en het nut van een korte werkonderbreking? Als je 'Den Haag' echt alert wil krijgen, kun je je beter het hele land platleggen. Bijvoorbeeld door alle snelwegen te blokkeren. Maar dat zal de bonden waarschijnlijk wel te veel gaan kosten aan boetes en schadeclaims. (Disclaimer: bovenstaande is niet opruiend bedoeld.)
Nou ja .Met al die voortdurend uitvallende bussen zullen we er niet veel extra overlast van hebben ;-)
Buschauffeur zwaar werk?
Waar trekken die bonden de grens van wat zwaar werk is en wat niet ?
Buschauffeurs zijn een makkelijke doelgroep voor de bonden omdat er velen lid van zijn
Dit is en truc van de bonden om de pensioenleeftijd omlaag te krijgen want elk beroep is op de één of andere manier zwaar.
Met dit soort belachelijke werkonderbrekingen worden er weer de vele mensen gedupeerd die van het OV afhankelijk zijn maar dat beseffen die bonden blijkbaar niet.
Zwaar werk is voor mij iemand die lichamelijk zwaar werk doet zoals een stratenmaker, metselaar, stucadoor etc.
Iemand die kantoorwerk doet kan het geestelijk zwaar hebben.
Het werk van een leraar is ook niet makkelijk en wat te denken van een vrachtwagen- of touringcarchauffeur?
Het zijn zeker de vakbondsleden die meedoen maar in tegenstelling tot eerdere acties zijn de vervoerswerkgevers het hier mee eens. En samen sta je sterker tegen de politiek.
En zeker er zijn meer zware beroepen maar als mensen dat onderwerp niet belangrijk vinden/vonden en de contributie liever zelf hielden hoe moet een vakvereniging dan voor die lieden opkomen.
Buurtbus 456, die verzorgd wordt door vrijwilligers, rijdt wel!
Let wel; EBS buurtbuslijn 456 doet niet mee aan de werkonderbreking en zal 11 september de normale dienstregeling tussen Assendelft en Zaandam rijden. Buurtbuslijn 456 rijdt met vrijwillig chauffeurs, die geen betrekking hebben met landelijke vakbondorganisaties.
Houd er wel rekening mee, dat in de buurtbus maar 8 passagiers mee kunnen. Woont u aan het einde van de lijn, dan kan de bus mogelijk uw halte voorbij rijden zonder te stoppen, omdat de bus vol zit.