Vorige week vrijdag heeft wethouder Gerard Slegers (CDA) een ‘heel indringend gesprek’ gehad met de CEO van busbedrijf EBS.
Honderd procent emissievrij zouden ze gaan rijden. Dat betekent kakelverse elektrische bussen, opgeladen aan een fonkelnieuwe remise aan de Zaandamse Sluispolderweg. Maar vervoerder EBS, die het busvervoer op basis van ‘een zorgvuldige aanbesteding’ vanaf 10 december overneemt van Connexxion gaat het niet redden.
Als dit nieuws voor je is, dan heb je een halte gemist.
Iedereen, behalve de Vervoerregio, zag het aankomen op basis van aanbestedingen en niet nagekomen EBS-beloften in andere regio’s. (Of misschien hoort het er gewoon bij dat je in je aanbesteding zaken kan beloven waarvan je op je klompen aanvoelt dat je ze niet waar kan maken).
(Purmerend, Waterland, Landsmeer en Edam-Volendam schreven bijvoorbeeld al een brandbrief aan de Vervoerregio over “de (on)betrouwbaarheid van (de dienstregeling van) EBS”. Er is sprake van veel uitval, slechte communicatie, een verlengd zomerrooster en bussen die niet op tijd rijden: “dit baart ons grote zorgen, met name omdat per 10 december 2023 de concessie van start gaat; wat gaat die brengen als er nu al van die grote problemen zijn?)
Er werden voor Zaanstreek-Waterland bijna tweehonderd e-bussen besteld bij VDL. Afgelopen dinsdag moest wethouder Gerard Slegers, die ook vice-voorzitter van de Vervoerregio is, tijdens een vergadering van de Regio Raad bekennen dat er ‘alreeds’ tien zero-emissiebussen aanwezig zijn:
‘Dat is een schrale troost in vergelijking tot de meer dan honderd die het hadden moeten zijn maar het begin is er’.
Tijdens het indringende gesprek met de CEO van EBS droeg Slegers vermoedelijk een ruime mantel der liefde. Zo was het gesprek toch ook heel ‘prettig’, want alle inspanningen werden blootgelegd. Ook waren de leveringsproblemen van VDL positief uit te leggen: het succes van het bedrijf was de oorzaak en daarbij hun ‘vooruitstrevendheid om de bussen optimaal te maken’. EBS beloofde op 10 december ‘gewoon’ te vervoeren volgens de beloofde dienstregeling, zodat de reizigers nergens hinder van ondervinden. Met voldoende bussen, en genoeg personeel, zonder ritten die uitvallen. En de informatievoorziening (website, app) zal op orde zijn.
Kakafonie van bussen
Met slechts tien van de honderdplus beloofde bussen en een hoop ontbrekend personeel heeft de busmaatschappij in anderhalve maand een klusje te klaren.
Uit alle hoeken en gaten worden op dit moment bussen en mensen getrokken. Zo hoeven de chauffeurs geen Nederlands meer te kunnen spreken (maar wel Engels) en worden er tijdelijk vijftig Berlijnse bussen door VDL ter beschikking gesteld. Ook worden er andere vervoerders benaderd en er wordt gesproken met Connexxion voor de huur van hun bussen. Die bussen zullen dus meestal niet elektrisch zijn. Eclectisch wel: Hoe ziet je bus er vandaag uit? Welke taal spreekt je chauffeur?
Connexxionbussen
Dat er gesproken wordt over huur van Connexxion-bussen is even schrikken. Wij schreven eerder over de staat van de bussen van Connexxion. Chauffeurs maken zich daarover grote zorgen. Die zorgen deelt wethouder Slegers niet in antwoord op vragen van Peter van Haasen (PVV Zaanstad):
‘Het is niet zo dat iedere bus daar ineens nu door zijn as zakt. Dat kan gebeuren, maar ook Connexxion heeft zich aan allerlei contracten te houden qua onderhoud en dat soort zaken’
De zorgen van de chauffeurs worden terzijde geschoven. Die zouden door Connexxion niet geverifieerd zijn bij het eigen personeel.
Voor de goede orde: De Orkaan verifieerde het wel bij het personeel. Hoewel de medewerkers instructies hebben om pertinent niet met de pers te praten waren de zorgen groot genoeg om hun mond open te doen. Daarnaast vertelde ook de woordvoerder van Connexxion aan De Orkaan dat de bussen ‘aan het einde van hun levensduur’ zijn.
De nieuwe belofte die EBS heeft gedaan is in beton gegoten: vanaf 1 april 2024 zal het wagenpark 100 procent zero emissie rijden. En de remise, het oplaadstation in Zaandam dat op dit moment gebouwd wordt, is dan in gebruik. In de tussentijd moeten de elektrische bussen die er wel zijn naar oplader in Purmerend (lekker duurzaam). De inhuur van (Engels-sprekend) personeel zal dan ook tot het verleden behoren, want ze ‘zijn vaste krachten aan het werven en dat ziet er goed uit.’
Of de twee miljoen euro boete die boven het hoofd van EBS hangt, voor niet nagekomen afspraken, wordt uitgedeeld is niet helemaal duidelijk. Want, stelt de wethouder,
‘het boetebeleid van de vervoerregio is er niet om te straffen maar om te stimuleren.’
Tijdens de vergadering kwam ook de vraag voorbij of het acceptabel is dat we in zee gaan met een vervoerder waarvan het moederbedrijf op de VN-sanctielijst staat van bedrijven die mensenrechten schenden. Daarover zei de wethouder dat het juridisch klopt.
De vergadering met het optreden van Slegers, Van Haasen en andere andere Zaanse inbreng terugzien kan hier.
Door Merel Kan, Orkaan-archief, vergadering regioraad 31-10-2023. Foto’s: Orkaan.
Koog aan de Zaan verliest een aantal bushaltes.
En de trein wil nog wel eens uitvallen. De bus is dan een goed alternatief. Bovendien is de afstand tussen bushaltes kleiner dan die tussen stations. Je reist met OV nooit van deur tot deur, maar je wilt wel zo dichtbij mogelijk komen.
Een overstap kost extra reistijd en je staat voor l.... in de kou, wind en regen op zo'n bushalte. Bij zo'n ellendige paal met een bordje of een hokje waar het glas weer eens uit is getrapt of gevuurwerkt.
En wat me ook stoort; het is niet eens een Nederlands vervoerbedrijf. (Steun eerst de lokale economie. )
Nederlandse busvervoerders hebben we niet meer sinds de NS Qbuzz verkocht aan de Italiaanse spoorwegen.
Laat ze eerst maar eens de ritten zelf op orde hebben bij EBS, het is 2 grote puinhoop daar.
Elke week vallen er zoveel diensten uit, het gaat steeds meer op Griekenland lijken qua bussen en tijden, altijd maar de vraag of de bus komt en hoe laat.
Ik stuur hier wekelijks klachten over, want ik ben ervan afhankelijk en vind het schandalig dat er zo met klanten wordt omgegaan.
Dat er eens een bus uitvalt door overmacht kan ik echt begrijpen, maar dit is gewoon slechte organisatie.
Stel eens wethouders aan met kennis van zaken en niet omdat ze toevallig de meeste stemmen hebben na de verkiezingen. Zet managers met ervaring uit het bedrijfsleven op deze post, en zeker in een grote stad als Zaanstad.
Grappig overigens de woorden van Slegers 'het boetebeleid is er niet om te straffen maar om te stimuleren.’
wij hier in delft hebben ebs 1 slecht voor het personeel die gaan ook massaal weg waardoor 2 er elke dag 15 ritte vervallen dus wees er niet blij mee
Het bevreemd me dat nergens een nieuwe diensregeling van EBS is te vinden. Er zijn geluiden dat er andere routes gereden gaan worden dan de huidige busroutes.
astu, kostte me letterlijk 10 seconde zoeken. https://vervoerregio.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/7a34065e-d973-45e2-8c9d-3cd51711de32
Dank je wel Joop. Ik heb even gekeken naar lijn 69 die er nu ongeveer een half uur doet om van Krommenie naar Zaandam centrum te rijden en tevens een mooie directe verbinding met het Zaans Medisch Centrum heeft gaat nu een totaal andere route rijden en er wordt door EBS adviseerd om over te stappen in Wormerveer en dan de trein te nemen naar Zaandam.
Citaat uit dienstregeling EBS:
Reizigers vanuit Krommenie en Wormerveer krijgen een nieuwe rechtstreekse verbinding naar de
Zaanse Schans (St Michaelcollege) en Het Kalf. De verbinding met het centrum blijft in stand, maar
loopt ook langs deze route. Reizigers vanuit Krommenie en Wormerveer naar station Zaandam
kunnen beter niet in lijn 69 blijven zitten, maar overstappen op station Wormerveer op de trein. Een
alternatief per bus is ook lijn 67, die straks op werkdagen 2x/u gaat rijden
Helaas heeft EBS wel een flink aantal haltes geschrapt, waaronder ook de haltes bij d'Acht Staten en de Amandelbloesem. Hoe moeten de mensen die slecht ter been zijn nu ergens naar toe?
Dat je bal van je voet springt is de bedoeling. Anders gebeurt er niets.
Je kan de man, in de wedstrijd wel, iedere keer, onder uit schoffelen, maar het helpt de wedstrijd niet verder. En een vervanger gaat niet anders spelen.
Frans,
Als we de politici gaan vergelijken met een voetbalclub dan is het vrij makkelijk.
De beste spelers spelers horen in het eerste, dan komen de spelers van het 2e en daarna de recreanten.
Slegers speelt dus in het verkeerde elftal, hij speelt in het eerste maar hoort in het 7e of lager.
Bert, de inhoudelijke reacties moeten gaan over het beleid van de gemeente. Daar is niet alleen Slegers verantwoordelijk voor. Dat is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van B en W. Verder is ook de Raad verantwoordelijk. Je moet dus hier niet alleen de man benoemen en bekritiseren, maar man en paard moeten bekritiseerd worden. Die nuances mis ik hier teveel. Verder blijf ik bij mijn standpunt dat er met een andere wethouder geen ander beleid gevoerd gaat worden. Want dat beleid, ook asngaande EBS, is gemeenschappelijk beleid van B en W en wordt gedragen door de Raad.
Ga er maar volledig vanuit dat het met een andere wethouder absoluut niet anders was gegaan en ook niet anders zal gaan. Dus graag op de bal spelen en niet op de man.
Deze man heeft de bal, maar hij laat hem steeds van zijn voet springen. Dat is precies het probleem.
Deze man is geen speler, hij is de scheidsrechter die de regels moet controleren en die regels worden niet door hem gemaakt maar door Europa met z'n achterlijke aanbestedings en concesie wetten. Door de scheidsrechter onderuit te schoffelen blijft het bedrijf wat onuitvoerbare beloftes doet buit schot en kan het gewoon vrolijk verder blunderen en aanbestedingen doen.
Wat helemaal buiten schot blijft is het bestuur wat de regels opstelt en die zitten in Brussel en Straatsburg. Ik durf trouwens de vergelijking met de UEFA wel aan, het zijn bobo's die buiten de realiteit leven en ze zijn totaal doof en blind om te zien en horen wat ze aanrichten
Meneer Slegers zou, als hij in het bedrijfsleven werkzaam zou zijn, al lang ontslagen. Wilhelminabrug/fliebertjes-issue, poller-gate, roltrappendillema en nu het EBS-drama.
Een uitermate "indrukwekkend" curriculum vitae.
Oh, en vergeet niet de riviercruises problematiek, waarbij Slegers ons de notulen zo snel mogelijk zou gaan leveren van de bewoners bijeenkomst. Inmiddels alweer bijna een half jaar geleden……
Zeg nee tegen zero-emmisie bussen, dit krijg je ervan. Er zal nog veel meer personeel weglopen bij de komst van die elektrische meuk.
Een goede wethouder moet aan het volgende voldoen: Hij heeft, visie, ruggengraat, doortastendheid, daadkracht, overtuigingskracht, maar ook flexibiliteit en communicatieve vaardigheden. Ja welke eigenschappen kunnen we in dit geval afvinken ?
Vergeet vooral de CEES factor niet: Constructief, Eerlijk, Energiek en Strijdvaardig….
en zo probeert deze wethouder recht te lullen wat krom is
Volgens deze wethouder is het boetebeleid van de overheid: “als iemand een boete krijgt voor 10 kilometer te hard rijden, is dat eigenlijk om te stimuleren om nog harder te gaan rijden”
Dat is ongeveer hetzelfde als : “een zero emissie bus, is een bus die nooit rijdt”
iemand die een reële bod neerlegd wint zo'n concessie niet
De overheid stelt onzinnige eisen van 100% elektrische bussen terwijl de industrie die overduidelijk niet met enige betrouwbaarheid kan leveren. VDL is sowieso een fabrikant die al jaren bagger levert, voor zover ze überhaupt iets leveren. Verder zou het fijn zijn dat als de wethouder weet hoe het personeelstekort kan worden opgelost hij dat ook even aan EBS vertelt. Alleen een grote waffel opentrekken zoals de wethouder nu doet voegt niet toe.
Overigens gaat de gemeente helemaal niet over het busvervoer.
Daar heb je een punt. In Zeeland is het al zover, geen enkele maatschappij had meer interesse in de concessie. Zal er wel op neer komen dat de provincie het ov het zelf moet gaan verzorgen, net zoals al eerder gebeurde met de veren. Misschien nog niet zo'n slechte ontwikkeling dat het weer terug komt in handen van de overheidoverheid, zei het via een omweg.
En dan nu maar hopen dat de netbeheerders de stroom kunnen leveren of zal dit voorrang krijgen ten koste van de woningen ?
Even geduld hebben. Ze zijn al met de remise bezig. Het elektrische gebeuren heeft even de tijd nodig. Over het personeels tekort is niet alleen bij EBS. Ook andere vervoerders hebben er mee te maken. De EBS-bussen zien er beter uit dan die van Connexxion.
De naam Slegers is weer gevallen, deze man is net zo betrouwbaar als de bussen van Connexxion of de met EBS gemaakte afspraken.
Inpakken en wegwezen heet dit in de Grote Mensen wereld……