Binnen drie weken na de plaatsing van 130 fliebertjes (officieel: attentiebakens) op de Wilhelminabrug in Zaandam, heeft ruim twee derde het niet overleefd. Ruim 80 fliebers zijn beschadigd of deels afgebroken, bijna 10 stuks zijn al helemaal verdwenen.
In de veiligheidsscan die Zaanstad heeft laten maken staat dat ook naar de ‘fliebertjes’ moet worden gekeken. Dat moet dan wel gebeuren voordat ze allemaal weg zijn. Een deel is overigens al eens vervangen.
Voor volgende week zal er waarschijnlijk niks gebeuren, volgens de woordvoerder is er deze week nog reces, waardoor er erg weinig mensen werken en ook de aannemer niet beschikbaar is.
In de veiligheidsscan staat ook dat er nog een geul in het fietspad moet worden uitgevlakt en dat er fietssymbolen op de fietspaden moeten worden aangebracht.
De bakens zouden mee moeten veren om bij een val geen letsel te veroorzaken, de hardplastic afgebroken fliebers zien er echter vervaarlijk uit, en van meeveren is nauwelijks sprake.
Goudappel
Het aanbrengen van fliebers zou onderdeel uitmaken van de aanbevelingen van het rapport van bureau Goudappel over de Wilhelminabrug. Maar die aanbeveling is daar niet in te vinden. Er wordt wel gepleit voor een “andere kleurstelling van de banden tussen de verschillende verkeerssoorten, zodat de banden niet voor markeringsstre- pen aangezien worden.” Dat is dus niet gebeurd.
Ook andere aanbevelingen van de voorkeursvariant: de huidige fietsstrook vanaf de Wilhelminastraat ‘optillen’ en “het fietspad op de brug te verbreden ten koste van de breedte van het voetpad” zijn niet opgevolgd. Alleen de aanbeveling om de scherpe bocht eruit te halen, is in de praktijk gebracht.
Dit schreven we over de Wilhelminabrug tot dusver. Onder de grafiek van de fliebertjes-sterfte en fliebertjes-foto’s.
Wat is het nu een, fietsstrook of een fietspad zie geen symbolen voor een fietsstrook of een verkeersbord G11, dat een fietspad aangeeft.
Ik woon pal naast de brug en rijd er vaak met de auto. Op dit moment maken auto en fietser gebruik van dezelfde wegdek en dat samen delen / auto te gast) gaat het heel goed. Je doet automatisch voorzichtiger en alle auto’’s blijven netjes achter de fietsers hangen tot deze de brug over is. Zo kan het toch ook gewoon. Weghalen die rare verhoging.
Misschien helemaal maar geen fliebertjes meer. Ze zijn echt onwijs scherp als ze afgebroken zijn, denk dat je er een flinke vleeswond aan overhoudt als je er op valt. Wat een drama om een brug veilig te maken zeg, zeker in zo'n waterrijk en dus brugrijk land als Nederland...pfff Zaanstad toch.
Begint nu toch wel een kansloze exercitie te worden. Zaanstad en fiets blijkt geen gelukkige combinatie. Wethouder en fietscoördinator mogen zich dan onlangs in een dubbelinterview hebben uitgelaten over vergezichten als "Mobility apps" en "dynamische verlichting", het lukt ze niet eens om de basisinfra op orde te krijgen.
Lang geleden over de oude Wilhelminabrug, reden auto,s en fietser samen over een wegdek. Als de brug open stond en de fabrieken kwamen uit hun werk stonden er vele fieters te wachten zo ook de auto,s toen gebeurde er niets. Toen noemde ze het brug der zuchten als deze open stond. Hou moeten ze hem nu dan noemen?
Wat maak de gemeente Zaanstad er een puin hoop van voor dat fietspad bij de burg.kost ook weer geld
Er staan genoeg camera’s op de brug om te achterhalen wie de reflectoren kapot schoppen.
dus dat kapotschoppen zal wel mee, vallen..
Ik heb een idee: misschien de verhoging verwijderen, zodat alle weggebruikers zich op dezelfde hoogte verplaatsen...😂
Het is een mooie gedachte de verhogingen "gewoon" verwijderen. Maar zo simpel is het echter niet omdat die verhogingen onderdeel zijn van de staal constructie en als ze weggehaald zouden worden(Met snijbranders) dan wordt de brug te zwak en de brug zou dan kunnen instorten als er bijvoorbeeld een vrachtauto overheen rijdt.
Juist Karin! Hoe moeilijk kan het zijn! Wat een dom gedoe hier in Zaandam!
Echt he, als we met een man of tien even de logisch denkende koppen bij elkaar doen en handen uit de mouwen, dan is die brug zo gefixt. Wat een ontzettend gênante soap is dit. Ik hoop zo dat de gemeente zich ooit verwaardigd om hier eens uitleg over te geven.
Dat de Fliebertjes moedwillig kapot geschopt zijn is duidelijk. Op dat randje fiets men niet! Het beste is die dingen weer weghalen want die brokstukken geven nog meer letsel en schade. Beter een glad verhoogd fietspad dan met al die brokstukken erop. En, Waarom is er zo een commotie over dat verhoogde fietspad? Een paar meter verder op de Savornin Lohmanstraat, Is het fietspad ook verhoogd. Al jaren!!! en daar hoor je niemand over..Het is makkelijk om maar overal de Gemeente de schuld van te geven, maar zelf kunnen we ook wel uitkijken wat we doen..
Het probleem is dat het 1 groot geel vlak is. Als ze nou dat geel eens weghalen (van alle bruggen trouwens, ziet er toch niet uit zeg) en het fietspad-deel op de brug rood maken, zoals in ongeveer heel Nederland het geval is en die schuine rand recht maken door er een hoekprofiel tegenaan te lassen... als je dan met je wiel naast het fietspad komt ga je niet meteen onderuit omdat je wiel weg glijdt maar stuiter je gewoon 10cm naar beneden zoals bij een gewone stoep.
Ohja, opletten is ook een onderdeel van verkeersdeelname. Maar dat vergeten veel mensen in onze curling-maatschappij.
verschil is dat de peperstraat geen opstaand randje heeft als begrenser met de weg.
U bent zeker nog nooit over de Peperstraat gefietst? Ook daar is een opstaande rand vóór, op en na de Beatrixbrug.
een Rand en geen Randje...
Verschil is dat als je op de Wilhelminabrug een wiebertje raakt, je waarschijnlijk ongelukkig valt en vervolgens een auto je schept...
Dag ter nagedachtenis aan de gesneuvelde Fliebertjes invoeren onder leiding van de heer Slegers?😬