Een ongeluk zit in een klein hoekje. In dit geval op de hoek waar het fietspad van de Zaanbrug overgaat naar de Zaanweg. Al bij de oplevering van de brug schreven we over de stoeprand die in de bocht ineens hoger wordt.
Zondagmiddag – 29 september – rond 15.15 uur was de Zaanbrug net open geweest en gingen meerdere fietsers vanuit Wormer over de brug richting Wormerveer. Een fietsster raakt in de bocht de stoep en kwam daarbij hard ten val. Ze kwam hierbij eerst tegen een verkeerspaal aan en daarna tegen de brugleuning. De fietsster is in een ambulance nagekeken en naar het ziekenhuis gebracht.
Onder een slideshow met vijf foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Bijdrage door Michel Schermer
Beterschap voor de gewonde fietsster 🙏
Het beste is om de brug omhoog te zetten en zo te laten ,dan gebeuren er geen ongelukken meer.
Wij fietsen en lopen bijna dagelijks over de zaanbrug, mooie brug geworden. Zie ook helemaal geen probleem. Wel zo dat er overal fietsers vallen ook op een gaaf recht fietspad.
nee je hoort ook niet over het fietspad telopen maar dat doen de mensen ook en de mensen zijn misschien gewend om daar te fietsen want voorheen was dat het fietspad
er is toch een duidelijke belijning, waren er geen andere afleidende factoren?
Bruggen in Zaandam hetzelfde verhaal; mensen ten val, fietsers, scootmobiel, lopend, ambulance erbij. Brug weer een tijd dicht, soort rode paaltjes geplaatst die er vervolgens allemaal afgereden werden. Fietspad maar weer eens dicht; rand verlaagd. En vervolgens verderop binnen Zaanstad exact hetzelfde doen. Bravo.. afgezien van al het menselijk leed weten we in ieder geval wel waar onze belastingcenten heengaan.
Al die ontkennende fietsers en wandelaars.
Het fietspad heeft plotseling in de bocht een stoeprand. Gewoon een constructie fout en zeer onveilig. Zo snel mogelijk oplossen en nier wachten tot er meer vallen.
Fietsers moeten toch op het rode gedeelte rijden ?
Dan is het wel vreemd dat het wandel gedeelte vlak voor de Zaanweg overgaat naar rode bestrating i
en het fietspad naar grijs, of zie ik dat verkeerd ?
Wanneer je gewoon op het fietspad de brug afkomt heb je toch geen last van die rand ?
Ik ga het binnenkort maar eens uitproberen.
Ik snap het niet helemaal, je hoort niet over het voetgangersdeel te fietsen. Moet je eens kijken hoeveel fietsers dit wel doen, die blijkbaar niet begrijpen dat het rechter gedeelte voor voetgangers bedoeld is.
Begin eens met het fietspad duidelijk te markeren
En als het sneeuwt is die rand levensgevaarlijk.
Wachten tot het eerste slachtoffer valt.
Hoezo verkeersdeskundigen?
Fietsen die zelf niet denk ik dan.
De bruggen in Zaandam hebben hetzelfde probleem.
Als je niet weet dat die verhoging eraan komt - en je haalt iemand in op de fiets - knal je tegen die rand aan, geel of niet.
Mari, in je opmerking staan 2 hiaten:
Op de brug is sinds de opening nog geen vlokje sneeuw gevallen, hoe weet je dat het randje dan gevaarlijk is?
Ik begrijp wel dat als er een paar cm sneeuw ligt dat je het randje niet ziet maar dat was hier niet aan de orde.
Haal jij fietsers aan de binnenkant in? Als je een fietser gewoon rechts inhaalt heb je van dat randje geen last.
Verder is het gewoon een kwestie van opletten waar je fietst.
Maar ik ben het verder wel met je eens dat het randje veel te laag is en het is begrijpelijk dat mensen het soms niet zien.
Een oplossing zou zijn om het randje wit te schilderen dan valt het meer op.
Ik begrijp trouwens niet waarom ze dat randje hebben gemaakt, op de rest van de brug wordt het voetgangersgedeeltje gescheiden van het fietspad door een witte streep.
Misschien verder kijken dan je neus lang is
Ach, als voetganger ben ik op die brug ook al meermaals aangereden, vraag me ook al tijden af hoe moelijk het voor een fietser moet zijn om te kijken waar ze fietsen.
Misschien moet de Fietsersbond hier eens langs gaan? En er vervolgens ruchtbaarheid aan geven?
Doorgaans helpt dat wel.
Gemeente politici worden doorgaans zenuwachtig van publicatie's van de Fietsersbond.
Want deze stoeprand moet gewoon geëgaliseerd worden, dat is duidelijk.
De Fietsersbond heeft dit begin maart reeds aangekaart. Daarna is alleen de kop van de rand geëgaliseerd.
De Fietsersbond heeft in maart jl. dit al gesignaleerd en er voor gewaarschuwd.
De FB adviseerde de hele rand te egaliseren maar vervolgens is alleen de kop van het stoepje geëgaliseerd.
En gelijk ook kijken naar de situatie bij de Vinkenstraat e.o. in Zaandam. Wie die constructie ooit bedacht heeft? Die bocht. En ook aan 1 kant een fietspad. Ik bezorg regelmatig post bij het oude UWV. Ik moet daar dan twee keer oversteken. Laat tegenwoordig mijn fiets maar bij de tandarts daar staan en loop maar heen en weer. Maar ook als voetganger is het daar lastig oversteken.
Ben het helemaal met je eens.
De HH ambtenaren die veilig achter hun bureau zitten en de situatie alléén van papieren tekeningen kennen.
Ben hier ook al een keer bijna onderuit gegaan.
Sterkte voor de persoon die hier onderuit is gegaan. Claimen bij Gemeente dus.
n Zaanstad denken ambtenaren dat fietsers bochten van 90 graden maken, bedacht zijn op allerlei randjes op bruggen en verder zijn ze altijd het bokkie als er weer ergens gebouwd wordt, dan mogen fietspaden gebruikt worden door aannemers en moeten fietsers afstappen. Veelvuldig heb ik me afgevraagd of iemand het bord kent, automobiliste uitstappen. Ontelbare keren zie je wel het bord fietsers afstappen.....dat is toch gek want je hebt een fiets om te fietsen, niet om te lopen naast je fiets.
Is het dan gek dat iedereen dit gaat doen, parkeren op het fietspad, lopen op het fietspad, foto's maken op het fietspad (Zaanse Schans en fietspad bij het stadhuis).
Wanneer wordt er door ambtenaren eens écht om fietsers gedacht en worden fietsers niet misbruikt om auto's langzamer te laten rijden zoals bijvoorbeeld bij de rondweg in Westerkoog?
Fietsers zijn toch de zwakkere weggebruikers na de voetgangers?
En geel maken van brugdekken voor fietsers is dan misschien bedoelt als pleister op de wond van verdomd slecht beleid om het verkeer voor fietsers veiliger te maken.
Verkeersdeskundigen moeten rekening houden met menselijk gedrag. Dietsers worden in Zaanstad gezien als verkeersdeelnemers die keurig de door hen ingekleurde lijntjes bewegen. Op de diets heb je te maken met een wankel evenwicht terwijl je ook nog het verkeer om je heen in de gaten moet houden. Je schrikt soms, of je krijgt een vlaag wind of verliest snelheid om wat voor reden dan ook waardoor je evenwicht verstoord wordt. Dan moet er geen rare stoeprand in de weg liggen of een te smal fietspad of een te scherpe bocht. Zeker waar meer verkeersstromen bij elkaar komen is t linke soep voor een fietser doe echt niet de enige is die op dat smalle fietspad moet manoeuvreren.
Als dan ook nog verwacht wordt dat een fietser afstapt, zodat je alle vaart eruut haalt en je eerst moet afremmen en vervolgens weer opstapoen en opnieuw vaart moet maken, dat gaat tegen de hele dynamiek van fietsen in.
In Zaanstad zijn ook veel ouderen genoodzaakt om te fietsen, net als schoolgaande kinderen. Het lijkt erop dat daar weinig rekening mee gehouden wordt. En met meer e-bikes op straat wordt rijden op eigen kracht steeds gevaarlijker.
Ik ben daar ook een keer bijna onderuit gegaan en dacht: "Wie verzint zoiets?"
als de brug open is geweest, heb je als fietser door de drukte geen zicht op randjes enzo.
Vroeger fietste ik veel in een groep. De eerste riep dan, “kijk uit paaltjes “.
Maar in het verkeer is het nu, ieder voor zich.
Inderdaad, alle bruggen eens nakijken.
Want ongelukken kosten de mensen en de zorg veel geld.
En dat door verkeerde ontwerpen.
De besparingen zullen aanzienlijk zijn.