Op een rotonde aan de Saendelverlaan in Assendelft is maandagmiddag – 20 mei – een fietsster aangereden door een auto. De fietsster raakte ernstig gewond en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeval gebeurde rond 12.20 uur ter hoogte van de Ambachtslaan. De automobilist wilde de Saendelverlaan oprijden, maar zag daarbij vermoedelijk de fietsster over het hoofd. Ze is hard ten val gekomen en raakte daarbij ernstig gewond. Twee ambulances en een traumahelikopter werden opgeroepen.
Op de Saendelverlaan gebeuren regelmatig ongelukken. Op 19 maart botsten een auto en een scooter op elkaar op exact dezelfde plek. Buurtbewoners maken zich zorgen over de veiligheid bij deze rotonde. Zij zouden een petitie willen starten voor een veiligere rotonde.
Bijdrage door Michel Schermer
De rotondes zijn gevaarlijk door de bebouwing eromheen. Door de hoekwoningen die er staan wordt je zicht beperkt om te zien wie er van het fietspad komt. Je kijkhoek is als het ware te klein en de snelheid van de fietser te snel waardoor je ongelukken krijgt.
De reacties hierboven zijn wel weer erg anti-fietser. Op veel plaatsen is de fietser (en voetganger) in Saendelft in een mindere positie gekomen. Voorrang weggehaald, zebrapaden weggehaald. Vind je gek dat meer en meer kinderen met de auto naar school gebracht worden.
Het probleem licht toch echt bij de wegen, de automobilist die maar voorrang neemt en de belachelijke verkeersdrukte.
De Ambachtslaan is een doorgaande verkeersroute maar had dit nooit mogen zijn, want de weg leent zich er totaal niet voor. Het ontwerp is fout. Dit is helemaal bekend bij de gemeente, maar wil/kan/mag/doet er niets aan.
Of in de woorden van een van de twee wijkagenten, en ik citeer "er moet eerst een dode vallen", en "ik kaart het niet bij de gemeente aan
Klopt en die houding zie je zelfs in de berichtgeving:
"De automobilist wilde de Saendelverlaan oprijden, maar zag daarbij vermoedelijk de fietsster over het hoofd."
"Over het hoofd zien" is niets anders dan een eufemisme voor "niet kijken", maar door de woordkeuze wordt de actieve rol van de automobilist bij de aanrijding beperkt.
Een betere kop boven het artikel zou dus zijn: "Automobilist verleent geen voorrang en rijdt fietsster aan".
Niet dat de fietsster daardoor minder letsel heeft, maar e.e.a. is wel een betere weergave van de feiten.
Echt weer een reactie van de fietsersbond!
Of de automobilist het met opzet doet maar meneer Wolvers, neem van mij aan dat niemand voor z`n lol een fietser schept.
Het gedrag van fietsers laat ook regelmatig te wensen over en fietsen worden steeds sneller.
Geef automobilisten voorrang op rotondes dan voorkom je veel ongevallen.
Iemand op de fiets heeft veel meer overzicht.
Daarnaast moeten gevaarlijke rotondes weggehaald worden, maak er maar kruispunten met verkeerslichten van, is veel veiliger.
Dit gaat niet over opzet, maar over een juiste weergave van de feiten.
Dat heeft helemaal niets met de Fietsersbond van doen, ben geen aanhanger van die club,maar vooral met de focus van de koekblikrijders in het algemeen. Geheel gefocust op het invoegen van de rotonde want je zal eens een beurt over moeten slaan zien ze de fietsers vaak over het hoofd. Ja het gaat vaker goed dan fout maar dat betekent niet dat je de fietser moet degraderen tot ondergeschikte van de koekblikker . Misschien maar een verplichte stop voor oprijden uit de Ambachtslaan net als bij de Dorpsstraat.
Ben het gedeeltelijk met je eens.
Die fietsersbond is zo vreselijk kort door de bocht die kijken alleen maar naar de fietsers en verder nergens naar.
Dat punt van je over "de focus van de koekblikrijders" is een scherpe!
Je slaat de spijker precies op z`n kop want in de spits hebben de heren coureurs in hun auto`s altijd haast.
Behalve deze rotonde is die bij de Noorderveenweg /Dorpsstraat ook een rotding.
Zoals je zelf min of meer al zegt ben je als fietser min of meer vogelvrij op de rotondes.
De enige veilige oplossing lijkt me daarom ook het weghalen van die rotondes en maak er maar maar normale kruisingen van het liefst beveiligd door middel van verkeerslichten,
De Saendelverlaan lijkt soms op de A8. Er wordt daar veel te hard gereden. Ook uit de zijstraten. De verkeerssituatie is daar in orde mits de normale snelheid wordt gereden. Er zijn daar duidelijk haaientanden aanwezig.
In dit geval is deze veilige rotonde nog moeilijker veiliger te maken. Het enige wat ik nog kan verzinnen is het fietspad aan weerszijden van de Saendelverlaan eenrichtingsverkeer te maken. Dat fietsers alleen van links komen als je de rotonde nadert.
Heel goed idee de fietspaden weer een richtingsverkeer maken.
Dat betekent dat veel fietsers dus 2 keer die Saendelverlaan over moeten steken als ze uit de richting van het Station komen. Want daar is een fietspad onder het spoor dat ook van beide kanten bereden wordt.
Helaas alweer het zoveelste ongeval daar. Die fietspaden en rotondes zijn levensgevaarlijk. Fietsers kunnen van biede kanten omen en zelfs bromfietsers maken gebruik van de fietspaden. terwijl deze op de weg behoren te rijden. En dan is het nu nog goed weer. Als het duister, of donker is met regen, is het helemaal bloedlink om daar als fietser te rijden. Zolang er niets aan die rotondes en fietspaden gebeurt kan je al gaan aftellen naar het volgende incident met (zwaar) letsel.
Helemaal mee eens.
Een veilige rotonde krijg je alleen maar als de zwakkere verkeersdeelnemers exact die positie in het verkeer krijgen toebedeeld.
Een automobilist ziet makkelijk een fietser over het hoofd, terwijl een fietser de auto altijd ziet. Het is dus beter om de fietser voorrang te laten verlenen aan de auto in plaats van de fietser een schijnveiligheid te geven via de huidige voorrangsregels.
De rotondes zijn heel gevaarlijk.
Fietser komen van beide kante de rotonde op, waardoor deze erg onoverzichtelijk wordt.