Een fietsster is zaterdagmiddag – 16 november – gewond geraakt bij een aanrijding op de rotonde van de Saendelverlaan met de Ambachtslaan in Assendelft. Het ongeluk gebeurde rond 16.30 uur.
De bestuurster van een Nissan LEAF reed op de Ambachtslaan en stopte met haar auto bij de haaientanden vlak voor het zebrapad. Ze zou hier naar beide kanten hebben gekeken en vervolgens rustig zijn opgetrokken. Volgens de bestuurster van de auto kwam er vanuit het niets een fietsster aan. De elektrische fiets kwam tegen de voorzijde van de auto, waarbij de fietsster hard op de weg terecht kwam.
De fietsster raakte gewond en is met in ieder geval aangezichtsletsel naar het Zaans Medisch Centrum gebracht.
Tijdens de afhandeling van het ongeval werden de Saendelverlaan en de Ambachtslaan gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer. Agenten gingen in gesprek met de bestuurster van de Nissan en probeerden te reconstrueren hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De bestuurster was zo erg geschrokken dat ze niet meer verder durfde te rijden. Een agent heeft daarom de vrouw in haar auto naar huis gebracht.
Op 19 maart, 20 mei en 4 oktober van dit jaar schreven we over ongelukken op deze rotonde. In mei zijn bewoners een petitie gestart, omdat er op deze rotonde vaker ongelukken gebeuren. Wij zochten het uit en schreven eerder deze maand over deze gevaarlijke rotonde in Assendelft.
Lees ook: Merel Kan: mens achter het stuur
Onder een slideshow met vier foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Bijdrage door Michel Schermer
Het blijft voor koekblikkers toch echt heel moeilijk om respect te hebben voor de zwakkere verkeersdeelnemer. Die houden je tempo tegen en hebben overal recht van doorgang . Ik ben bang dat de meeste van hen te weinig fietsen om het gedrag van hun mede koekblikkers te aanschouwen.
Indachtig de spreuk van motorrijlesgever Vlaar aan de Vaartdijk: Iedereen wil je doodrijden dus houdt ze allemaal in de gaten. Dat doe ik dus ook op het fietsje en merk gewoon dat als je iets afremt veel van die koekblikkers gewoon doorrijden en geen doorgang verlenen. Inderdaad in deze het recht van de sterkste . Al kom ik op rotondes waar ik voor haaientanden zou moeten stoppen ook regelmatig nette automobilisten tegen die mij doorgang verlenen op de fiets. Steek ik ook altijd handje voor op.
Terugkomend op Saendelverlaan-Ambachtslaan , dit is natuurlijk wel een gedrocht van een ontsluiting met haastige buurtbewoners, sluipverkeer en doorgaande fietsroutes naar het station. Eigenlijk is de rotonde te klein voor het verkeersaanbod in de spits en onoverzichtelijk vanuit de Ambachtslaan maar dat geldt ook voor die van de Jura terwijl die van de Kreekrijklaan ook nog eens heel veel voetgangers telt.
Blijft overeind er wordt te weinig rekening met de zwakkere verkeersdeelnemer gehouden door koekblikkers en gemeentelijke verkeerrsdeskundigen
Ik ga er vanuit dat de schrijvers van de " koekblikkers " zelf geen auto hebben ?
Alsof alle automobilisten zich zo gedragen.
En ja, ik rijd auto en ik fiets dus ik weet hoe lastig het soms voor beiden is.
Bijzonder bericht en bijzondere reacties. Wegen zijn onveilig (ja, want dit jaar aantal ongelukken gebeurd) en automobilist heeft fietser onterecht geen voorrang gegeven. Toch wordt de suggestie gewekt dat het de schuld van de fietser is.
Een fietser mag ook wel zijn of haar verantwoordelijkheid nemen door kruisingen en rotondes rustig te benaderen en er rekening mee houden dat een automobilist m/v die niet ziet waardoor de fietser op tijd kan stoppen.
Nu let de automobiliste volgens het bericht goed op maar toch heeft ze de fietser vanwege de relatief hoge snelheid niet zien aankomen met dit ongeval als gevolg.
ik sluit mij bij jou aan. volgens mij zou het al heel erg uitmaken als de rotonde éénrichting is voor fietsers.
En dat is dan veiliger voor fietsers of kunnen koekblikken dan harder rijden op de Saendelver en Ambachtslaan. Wat ik wel weet is dat veel fietsers dan wel 2* de Saendelverlaan over moeten steken als ze van het station naar het winkelcentrum gaan
Bizar stukje berichtgeving weer van jullie verkeersverslaggever. In tegenstelling tot de feiten (fietser had voorrang, automobiliste keek niet uit) schildert de verslaggever de automobiliste (weer) af als slachtoffer.
Uiteraard is hierbij alleen de visie van de automobiliste verwoord.
Ik gun de verslaggever zijn fetisjisme voor de Heilige Koe (altijd het merk auto, nooit het merk fiets) maar wellicht moet de Orkaan eens op zoek naar een objectievere verslaggever.
Voorrang neem je niet maar krijg je , weinig fietsers maken oog contact met de automobilist en verwachten maar dat auto’s alles kunnen zien. Wil je het veilig voor de fietsers ? Geef de auto’s voorrang en laat de fietsers stoppen .
Waarom moet de zwakkere weer stoppen voor de sterke. Als je dit invoert scheuren die koekblikken nog sneller over deze 2 straten. Het enige wat helpt is een tunnel of extra hobbels voor de rotondes opdat die koekblikkers langzamer moeten
Ik hoor de lama`s van de Fietsersbond weer!
Het wordt tijd dat de Fietsersbond eens komt met objectieve reacties!
Altijd éénzijdig, het is nooit de schuld van de fietser!
De berichtgeving is juist uitstekend en zeer objectief!
Het wordt eens tijd dat de Fietsersbond eens zinvolle informatie geeft hoe een fietser zich moet gedragen in het verkeer!
Als ik op een weg rij waar ik 80 km/u mag rijden gewoon 80 km/u blijf rijden dan weet ik dat ik bij de eerst volgende scherpe bocht uit die bocht kan vliegen!
Zo is het ook met fietsers die een kruising of rotonde naderen, je kan wel snelheid blijven houden op je fietsie maar als je er geen rekening mee houd dat iemand (automobilist, (brom)fietser je niet ziet en je niet op tijd kunt remmen dan is een botsing onvermijdelijk.
Dat heet met een mooi woord anticiperen!
Het perspectief van de veroorzaker wordt wel vermeld maar het perspectief van het slachtoffer niet. Is toch een schoolvoorbeeld van niet-objectieve berichtgeving?
Dag Bert,
Automobilist rijdt op het fietspad van deze rotonde een fietser omver. De automobilist heeft duidelijk niet goed gekeken. De fietser komt niet uit het niets aangereden. Het is niet de fietser die tegen een auto aanrijdt, maar andersom. Opnieuw een fietser die met een hoofdwond naar het ziekenhuis wordt afgevoerd.
Waarom zo fel op deze fietser en de fietsersbond? Niet de fietser maar de automobilist heeft hier de verantwoordelijkheid om voorrand te verlenen en goed op te letten. En het is de automobilist die in een groot en zwaar stuk metaal de fietser ramt - niet andersom.
Kees-Jan,
Ik ben helemaal niet fel op die fietsster want die heeft volgens de wet niet fout gedaan.
Die fietsersbond neem ik niet eens serieus die zijn regelmatig de weg kwijt.
Het enige wat ik heb gezegd is dat die fietsster waarschijnlijk niet goed geanticipeerd heeft.
Je moet als verkeersdeelnemer situaties kunnen inschatten niet alleen bij rotondes of kruisingen maar overal.
Dat bedoelde ik ook uit te leggen met mijn voorbeeld over de 80 km weg.
Het gaat om verstandig en veilig rijden.
Hetzelfde geld straks als het winter wordt en de wegen bevroren kunnen zijn of dat er een laagje sneeuw op ligt.
Je mag dan ook op de snelweg gewoon 100 km/u rijden maar dat is niet verstandig want de kans dat je in de slip raakt is levensgroot aanwezig.
Ook in dichte mist mag je gewoon de maximumsnelheid aanhouden maar je loopt het risico om tegen je voorganger te knallen.
Als fietser moet je beseffen dat je tot de zwakke verkeersdeelnemers behoort en als een automobilist je niet ziet en tegen je aanrijdt dat heeft de auto wat schade maar jij ligt in het ziekenhuis!
Je zegt het goed , het verlenen van voorrang … dat neem je dus niet .. fietsers moeten ook leren anticiperen. Ik heb zelf een aanrijding gehad op de andere rotonde in Assendelft. Je kijkt links of rechts je denkt te kunnen en dan is het boem ( was ook een elektrische fiets) en geen verlichting maar automobilist is altijd fout . Geen 1 richting fietspad maakt het erger .
Waarom zijn de reacties hier altijd zo "de fietser is fout" en "arme automobilist"? Over het algemeen ligt die niet in het ziekenhuis. Iedereen daar in de buurt ziet dagelijks dat hele hordes automobilisten te hard, stopbord negerend, en doorduwend zich als aso gedragen. Het zou goed zijn eens een 24/7 controle te doen op traject saendelverlaan-ambachtslaan-dorpsstraat.
Tel erbij op dat er teveel verkeer is voor een 30km weg, want 30km zouden niet voor doorgaand verkeer bedoeld moeten zijn maar door slecht beheer is deze weg een van de weinige in Zaanstad die dat wel bewust zijn.
Natuurlijk zal Zaanstad weer maatregelen nemen die fietsen ontmoedigen door hun voorrang te ontnemen en fietsroutes zelf weghalen (zoals eerder in deze buurt gebeurt is).
Ik ben het met je eens, deze ambachtslaan is als doorgaande weg veel te smal en druk.
Gelukkig 30 km als men dat tenminste rijd, want voor de fietser is eigenlijk geen ruimte.
Vorige week reed er een grote vrachtwagen doorheen (wat overigens verboden is volgens de verkeersborden) en auto’s moesten zijstraten inrijden om ruimte te maken. Kleine busjes redden het net maar kosten veel zijspiegels als ze niet ingeklapt zijn.
Als je dan met moeite deze weg hebt gehad kom je bij het fietspad waar de fietsters niet alleen van links en rechts komen maar ook van voren en achter je langs schieten om de hoek om te gaan. Echt te gek voor woorden hier !
Dat komt door de eenzijdige berichtgeving. Automobiliste heeft naar beide kanten gekeken, reed langzaam op en was erg geschrokken. En electrische fiets kwam uit uit het niets.
Deze rotonde heeft een te kleine kijkhoek vanuit de ambachtslaan naar de saendelverlaan. Om de fietsers te zien dien je al bijna met je neus op het fietspad te staan. In de zomer periode heb je ook vaak last van de zon. Als het heeft geregend en de zon zakt dan is het een grote glinsterbende. Je ziet dan gewoon niks. Het is ook naif om te denken als fietser dat je op dit stuk voorrang kan pakken. We weten nu toch wel beter?
Klopt , zelfde als de weg er achter waar je moet stoppen voor het fietspad daar word je zicht geblokkeerd door struiken waardoor je net niet alles ziet
En fietster is ook erg ouderwets
Doet het er toe welk merk en type auto het is en welke gender er achter het stuur zit.,?
Sterkte voor zowel het slachtoffer als de bestuurster van de auto. Ik begrijp haar schrik, maar de kans is aanwezig dat zij straks helemaal geen auto meer durft te rijden, door niet direct weer achter het stuur te stappen.