Een fietsster is woensdagmiddag – 28 augustus – gewond geraakt bij een aanrijding met een auto op de Ambachtslaan in Assendelft. Het ongeluk gebeurde rond 13.05 uur ter hoogte van het Kaaikpad, waar het fietspad de weg kruist.
De Citroën reed op de Ambachtslaan in de richting van de Saendelverlaan. Op het fietspad aan het Kaaikpad stak een fietsster de weg over. De bestuurder van de Citroën heeft haar vermoedelijk niet zien aankomen, waardoor deze in botsing kwam met de fiets. De fietster kwam via het voorruit van de auto pas enkele meters verderop hard op het wegdek terecht.
De fietsster is met onbekend letsel door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Het team Forensische Opsporing Verkeer is naar Assendelft gekomen om onderzoek te doen naar de oorzaak van de aanrijding. Hiervoor is de weg enige tijd afgesloten geweest. De bestuurder van de Citroën is met de politie mee naar het politiebureau voor verhoor.
Onder een slideshow met acht foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Ter hoogte van de brug bij het Kaaikpad moeten automobilisten stoppen om voorrang te geven aan fietsers op de fietsoversteekplaats. Dit staat duidelijk aangegeven met een stopbord langs de weg. Toch gebeuren er op dit punt vaker ongelukken. Op 15 maart raakte een fietser gewond bij een aanrijding met een auto. Op 16 juni kwam een auto met een fatbike in botsing. Ook de fatbiker raakte gewond.
Bijdrage door Michel Schermer
Ik heb ook al een keer meegemaakt dat ik op een andere kruising van het kaaikpad bijna een botsing had met een auto die snel reed en me niet gezien had. Ik vind deze kruisingen gevaarlijk en let daar nu extra goed op! En ik rijd niet hard op een oude omafiets, dus niet elektrisch en helemaal al geen fatbike.
Ach mensen wat maken we het elkaar toch lastig! Er zijn altijd drie partijen die schuld kunnen hebben aan ongelukken en de daaraan gekoppelde ellende. Deze ellende zoals eindigen op de intensive care of overlijden wil niemand maar er wordt te weinig preventief nagedacht om dit te voorkomen.
1. Gemeente is allereerst verantwoordelijk voor het neerzetten van een slechte infrastructuur. Ik begrijp dat na 14 jaar het mobiliteitsplan gaat zorgen dat de rotondes op de Saendelverlaan niet meer van 2 kanten door fietsers en brommers kan worden aangereden.
Er is inderdaad gemeld en klachten ingediend bij de dienst openbare ruimte van Zaanstad over de ambachtslaan en omringende fietspaden waar van alles rijdt wat hier niet kan en mag rijden.
Er wordt niet gereageerd, er wordt ontwijkend gereageerd of er wordt door deze afdeling gereageerd met de opmerking eind van het jaar gaan we het bekijken.
2. Fietsers en brommers hebben hun eigen verantwoordelijkheid om veilig deel te nemen aan het verkeer. Uitkijken dus en signalen geven naar elkaar dat je bestaat en wil blijven bestaan. Dank ook eens een bestuurder die voor je stopt. Heel gebruikelijk in heel veel landen om ons heen.
3. De automobilist behoort kennis te nemen van zwakkere verkeersdeelnemers. Of je nu voorrang hebt of niet je bent de pisang als je een voetganger/fietser aanrijdt. Als ik sommige automobilisten zie rijden vermoed ik toch: drank of drugsgebruik, medicijnen, gebruik van telefoon, afwezigheid van een gecertificeerd rijbewijs etc.
Zoals een schrijver opmerkt zou de monitoring door politie sterk omhoog kunnen om bestuurders te beboeten. Maar ja de gemeenteraad (Slegers) moet hiervoor activeren.
Voorkomen is altijd nog beter dan de put dempen.
Er zijn enorm veel mensen in de wijk die bij de gemeente aangeven hebben dat er wat moet gebeuren aan de verkeersveiligheid in de wijk, alleen lijkt de gemeente terug te vallen op bepaalde regels en wetten. Er kan bijvoorbeeld geen zebrapad komen bij de scholen want het is een 30km zone of er kunnen geen drempels komen bij de zebrapaden op de parkrijklaan want het is een doorgaande weg. Als het niet in de budget staat voor 2024 en er zijn geen dodelijke ongevallen gaat er niks veranderen. Het mobiliteitsplan is in ieder geval wel een stap in de goede richting. Ook moet ik zeggen dat genoeg mensen de verkeerswet ook niet zo nauw nemen. Wandelaars op de fietspaden die verwachten dat de auto’s bij de haaientanden ook wel voor hun stoppen, dubbel parkeren als er genoeg parkeerplaatsen iets verderop zijn, inhalen op bijvoorbeeld de parkrijklaan, gaan wandelen en fietsen op de noorderveenweg richting noorderweg terwijl er genoeg borden staan dat je daar niet in mag. Dit creëert ook onnodig gevaarlijke situaties. Als we een beetje rekening met elkaar zouden houden, zou het al een enorm verschil kunnen maken.
ik ben helemaal met U eens al denk ik dat het weinig uithaalt want het merendeel denkt daar niet aan
In het artikel staat dat de fietser de weg overstak. In feite reed de automobilist het fietspad over.
Echt weer een domme reactie van iemand van die vermaledijde fietsersbond.
Fietsers nemen bijna altijd voorrang als ze dat hebben maar het is nog altijd zo dat je geen voorrang mag nemen maar dat dat verleend moet worden.
Zoals ik zo vaak heb gezegd: draai die hele voorrangsweg om zodat fietsers voorrang moeten verlenen!
Met de fietsen van tegenwoordig, fat- en e-bikes en hun snelheid, is het voor een automobilist haast niet te doen om het overzicht te bewaren.
Fietsers zitten hoger en als ze voorrang moeten verlenen zullen ze beter moeten opletten, maar ja, maak deze simpele oplossing naar aan de fietsersbond wijs!
Er zijn, niet alleen in Assendelft, plekken waar je minder of slecht overzicht hebt. Als verkeersdeelnemer dien je je daaraan aan te passen, ook als automobilist. Als je dat niet kunt, moet je je afvragen of je wel geschikt voor het verkeer.
De voorrangsituatie omdraaien, louter omdat sommige automobilisten niet in staat zijn om op te letten, lijkt mij niet de oplossing.
Overigens komt jouw openingszin niet over als een positieve manier om een dialoog te voeren.
Nee, dit is een domme reactie van iemand die denkt "auto eerst".
Kent u de locatie? Als een auto ook echt stopt dan kan die de weg daar overzien, anders niet. De vorige fatbike was ws op de auto ingereden, maar deze was duidelijk geschept gezien hoe ik heb kunnen zien (het ongeluk zelf zag ik niet). Automobilisten hebben een grotere verantwoordelijk in deze. Zo is niet alleen de wet, maar is ook logisch omdat zij de zwakkere partij zijn.
En als we het anders willen, dan hebben de grootste aso's in dodge rams het echt voor het zeggen.
er staat aan beide kanten een stopbord..alleen wie houdt zich daar aan.stoppen betekent echt stoppen..als je in de VS een stopteken ngeert krijg je 250 dollar boete..ik rij dit traject dagelijks en hou rekening met alles..eerst het riet maar eens weg snoeien dat geeft weer een beter overzicht
Precies dit. Er staat een stopbord mensen. Als die automobilist echt stopt, kan je pas de weg goed overzien en zie je de fietsers aankomen. Maar er stoppen weinig mensen. Ik ben er zelf al een paar keer bijna aangereden door auto's die niet stoppen. Heb het ook al een paar keer zien gebeuren, gelukkig alleen schampschotten. Nu stop ik zelf maar, voor mijn eigen veiligheid. Maar dat is niet hoe het hoort natuurlijk...
Negatief was mijn reactie ook niet
Die fietsersbond komt nooit met oplossingen.
Er gebeuren gewoon teveel ongelukken op kruisingen en splitsingen waar fietsers en automobilisten elkaar kruisen.
Het is overduidelijk dat de huidige regels niet werken dus moet je iets bedenken.
Je kan kruisingen wel voor veel geld gaan wijzigen maat nieuwe situaties veroorzaken ook weer ongevallen.
Natuurlijk wordt een deel van ongelukken veroorzaakt door onoplettende of haastige automobilisten maar ook fietsers treffen regelmatig blaam
Met mijn idee om de voorrangsregel om te draaien bescherm je juist fietsers om beter op te letten en beter uit te kijken.
Je zou ook bij bepaalde kruisingen verkeerslichten kunnen plaatsen.
Veel fietsers zie je op dat fietspad, voordat ze doorijden, al blikcontact maken met de auto's die naderen. Deze fietster, zal "blind" doorgereden hebben. De auto staat een flink stuk doorgeschoten voorbij het fietspad. Dan heeft die ook niet stapvoets gereden en is niet gestopt voor het grote opvallende verplicht stoppen bord. 2 verkeersdeelnemers, die beiden niet alert zijn geweest op de situatie. Diep droef allemaal, want het is inderdaad al het zoveelste ongeval met letsel op die locatie.
De zoveelste, maar nog steeds geen dodelijk aanrijding dus de gemeente ziet dit niet als een blacksplot. Regelmatig contact gehad met gemeente en politie en 't interesseert ze geen sier. Als ze iets doen, dan is het ten nadele van fietsers (dorpsstraat, kreekrijklaan bijvoorbeeld). 't Riet is te hoog, onoverzichtelijk, te hoge snelheden, appende automobilisten en vooral, VEEL te veel verkeer voor zo'n weg. Het is een 30km weg, maar wel een doorgaande weg die regelmatig als sluiproute wordt gebruikt. Een telling een paar jaar geleden werd wel alleen gedaan tijdens vakantie periode.
Om te beginnen, er staat een stopbord, ga eens een week (of gespreid een aantal weken) 24/7 controleren met 100% boete.