De beide fietspaden op de Wilhelminabrug zijn afgesloten met hekken en borden. Fietsers moeten nu over de rijbaan voor auto’s.
De actie van Zaanstad volgde gisteravond op een brandbrief van D66 aan wethouder Gerard Slegers waarin om onmiddellijke actie werd gevraagd.
De nieuwe brug is sinds 20 mei open. Vanaf de eerste dag gebeuren er ongelukken met fietsers en brommers op de brug.
In de richting Burcht moeten fietsers een scherpe bocht naar rechts maken naar een fietspad dat met een verhoogde rand van het wegdek voor auto’s is gescheiden. In de richting Dam eindigt het fietspad abrupt en komen fietsers en auto’s op dezelfde rijstrook. Ook aan die kant is een betonnen rand op de brug tussen auto’s en fietsers.
Al snel na de eerste klachten liet Zaanstad een gele streep aan de zuidkant aanbrengen en plaatste waarschuwingsborden. Ook stonden er verkeersregelaars op de brug. Maar er bleven veel ongelukken gebeuren. Volgens D66 ‘minstens tien’ op 30 mei. De PVV telde er 5 op 21 mei.
Behalve Jan de Vries van D66 stelden ook Peter van Haasen (PVV) en Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) vragen aan Slegers. Ook de Fietsersbond Zaanstreek vond de brug onveilig (bezwaren werden al in september 2019 geuit). De wethouder wilde dinsdag overleg voeren maar D66 riep hem – met succes dus – op tot meteen ingrijpen.
Hieronder: de situatie op 20 mei, daaronder de gele strepen en daaronder weer de hekken en borden die gisteravond zijn aangebracht. De foto boven (en helemaal onder) is van Bas Sommeijer.
In de Westzijde, het stuk dat opnieuw bestraat is, zitten ook nog steeds van die linke scherpe randen op de rand van de rijweg en hemelwaterafvoergoot tegen de stoeprand.
Waarom dat nou weer zoveel hoger moet zijn.
Ben al diverse keren door een auto met de fiets die goot in gedwongen, probeer dan maar weer veilig die scherpe rand terug over te komen.
Alle verhogingen in fietspaden zijn niet handig. Bij sneeuwval zelfs levensgebaarlijk. Wie dit bedacht heeft kan op het lijstje van verkeertechnische
domoren. In het verleden zijn er ook in de Westzijde verhoogde randen geweest en ook daar gebeurden ongelukken. Je zou zeggen dat er na die vreselijk foute noodbrug wel extra goed is nagedacht over de definitieve verbinding.
Bij eventuele sneeuwval zijn alle verhogingen gevaarlijk voor fietsers.
De Fietsersbond waarschuwde trouwens al in 2015: https://twitter.com/ZaanseFB/status/578257262084489217
Die tweet betreft weliswaar de Beatrixbrug; maar de Wilhelminabrug heeft hetzelfde profiel en werd destijds ook besproken.
Of deze uit september 2019:
https://twitter.com/DeOrkaan/status/1171066288841592832?s=19
Gemeente kan niet volhouden niet gewaarschuwd te zijn.
Wegen zijn niet gevaarlijk , het zijn de mensen die ze gevaarlijk maken.
De situatie is nieuw dus dat is al een reden op zich om extra goed op te letten.
Mensen kijken gewoon niet goed uit hun doppen en dan gebeuren er omgelukken.
Ik heb foto`s van de oude situatie gezien en wat blijkt ?
Die knik heeft daar altijd al gezeten!
Wat ik gevaarlijker vind is de situatie verderop in Savorin Lohmanstraat bij de kruising met de K.Kanstraat.
Daar zijn pas geleden de verkeerslichten weggehaald.
De knik bij het Zaantheater trekt wel de meeste aandacht, maar daar gebeuren nauwelijks ongevallen. De ongevallen vinden plaats aan de overzijde. Daar kun je namelijk de witte belijning en de gele streep niet goed zien. Je komt vanuit de richting van de poffertjeskraam gefietst. Dat ligt lager, je fietst tegen de brug op. De weg maakt ook nog eens een flauwe bocht naar rechts.
De gele belijning is op de schuine wanden geverfd, maar die wanden zijn niet te zien omdat je vanaf een lager punt komt aangefietst. En als je wel kijkt, lijkt er bovendien alleen maar een witte lijn te zitten; er is niet goed te zien dat het een echte rand is.
Ga maar eens kijken. De ongevalssporen, bandensporen van fietsers die uitgleden op het eerste schuine deel, kun je duidelijk zien zitten.
Wel mee eens Bert, wegen zijn op zich niet gevaarlijk zolang je tenminste geen obstakels op het wegdek aan gaat brengen zoals deze verhogingen en punt.
Een hoge putdeksel of een gat maakt een weg toch wel gevaarljk.
Jaap, daar hebben mensen nu ogen voor gekregen!
Wat ik eerder ook al zei is dat je juist bij een nieuwe situatie extra moet opletten maar fietsers kijken vaak alleen maar om zich heen zonder op de weg te letten.
Zoals je zelf al zegt kan er zich altijd wel een gevaarlijke situatie voordoen.
Maar ik ben het verder wel eens met de meeste reacties.
Degenen die deze verhoogde fietspaden hebben bedacht blinken niet uit in logisch nadenken.
Fietsers en auto`s hebben 55 jaar zonder verhoogde fietspaden over Wilhelminabrug gereden en er is een tijd geweest dat het heel veel drukker was dan tegenwoordig !
Ook waar Bert, volgens mij zijn we het aardig eens, opletten op de fiets lijkt tegenwoordig wel een moeilijk dingetje.
Maar....het kan toch wel wat beter daar en dat zal ook wel opgelost worden toch ?
Dank Bert, we hebben die foto toegevoegd onder het artikel.
Beste Bert, wat jij zegt over de knik dat deze er altijd al zat klopt ten delen in de oude situatie zat de knik bij het begin van de brug ter hoogte van de kleine sluis.
Om die reden kon je al veel eerder naar het fietspad sturen en was het fietspad op gelijke hoogte van het wegdek.
Dirk, de knik zit op dezelfde plaats als in de oude situatie alleen is nu gelijk na die knik het fietspad verhoogd waardoor fietsers minder ruimte hebben.
De makkelijkste en goedkoopste oplossing is om ca 5 meter fietspad te verlagen.
De gekozen noodoplossing door de fietsstroken af te sluiten met hekken is ook bepaald niet de veiligste.
Juist!
Hoe zit het met het gedrag van mensen? In de eerste plaats ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Aanpassen aan de situatie. Uiteraard hoort de overheid voor veilige wegen te zorgen. Maar hoeveel ongelukken gebeuren er door eigen handelen? Hebben mensen wel geduld? Het verbaasde me al dat er geen ongelukken gebeurd zijn op de noodbrug. Als die open was geweest, stonden er aan beide kanten over de hele breedte fietsers, brommers en soms voetgangers. Die gingen als twee legers op elkaar af als de hefbomen omhoog gingen. Komisch en gevaarlijk tegelijk.
Is niet alleen gedrag ; als je richting brug gaat vanaf achter Tokyoto is de clash met fietsers die langs het Zaantheater fietsen erg lastig ; die moeten de knik maken, op de schuine rand letten en daar moet je dan tussen zien te komen... Erg lastig kan ik uit ervaring vertellen.. Het wegdek had gewoon vlak moeten zijn, dan kan je ook een paar meter verderop invoegen op het fietspad. Dat kan dus niet met die debiele stoeprand! Nu moeten alle fietsers uit alle richtingen op één punt op het fietspad zien te komen of op de rijbaan voor de auto's rijden om door te kunnen rijden... Ik hoop dat diegene die deze constructie heeft bedacht een flinke serie slapeloze nachten gaat beleven...
Het fietspad 50 mtr verder op de Savornin Lohmanstraat is ook een verhoogd fietspad, zowel bij het trottoir als de rijweg. Daar gebeuren geen ongelukken, vraag me af wat het verschil is.
Daar zijn verschillende redenen voor. Ik maakte foto's en ik sprak met de verkeersregelaars.
1. De belangrijkste reden is het opengaan van de brug. Op het moment dat die weer gesloten is, gebeuren de meeste ongevallen. Dan krioelt alles door elkaar.
2. De knik bij het Zaantheater is een van de problemen, maar niet eens de belangrijkste. Bij de Zaantheater-knik word je namelijk, bij volle brug, als fietser op het fietspad gedwongen door autoverkeer: dat verkeer moet ook de knik maken en "duwt" de fietser als het ware naar rechts.
3. De belangrijkste reden is juist de plek waar de verhoging begint aan de andere kant. Die is cruciaal. Als je daar komt aanfietsen, is er een bocht naar rechts en ín die bocht begint de verhoging, ook nog eens met een witte, schuine aanzet, dus heel vloeiend. Het lijkt als het ware alsof er alleen maar een witte streep zit.
4. Ook bij het scharnier van het brugdek schijnen veel ongevallen te gebeuren - dat is denk ik ietwat vergelijkbaar met de tramrails in Amsterdam, daar kan je wiel net wat achter blijven steken...
Bij de Lohmanstraat is dat laatste juist andersom: daar is de rand van het fietspad een dikke zwarte trottoirband, die bovendien in een bocht naar links loopt en dus juist goed zichtbaar is: Dit Is Een Rand.
Roek, ik denk niet dat het zozeer aan de verhogingen ligt maar hoofdzakelijk aan die rare knik voor het Zaantheater.
Die moet natuurlijk veel vloeiender, geen punt volgens mij, er is ruimte genoeg.
Die rare knik had voorkomen kunnen worden door het trottoir voor voetgangers in te korten. Gelijk zoals Jaap Meeuwsen hierboven suggereert.
Hoe gaan we dat nu eens oplossen !!!!!
En ook gelijk voor de Beatrix brug want die is op gelijke manier ingericht .
Succes gemeente Zaanstad !
O ja die verkeersregelaar die zaterdag drukker op zijn telefoon bezig was dan fietser waarschuwde. Goed dat het fietspad is afgesloten. Speciaal de stad uit met de hele rare bocht is raar en gevaarlijk als het donker is of als je met een jong kind naast je fietst.
Ik begrijp op de "hekken foto" het linker hek op de brug met de verplichte rijrichtingspijl niet, komende vanaf de Dam behoor je toch helemaal niet aan die kant de brug op te fietsen ?
Onderste foto verdwenen ?
Haha! Ja, knullig. Lijkt net alsof je wordt uitgenodigd om te gaan spookrijden.
In de soapserie over Zaanse verkeersborden is dit er wéér eentje! Binnenkort moeten we maar eens een boekje uitbrengen met alle miskleunen van Zaanstad qua verkeersborden. Volgens mij is het al bijna vol. Dat bieden we dan de verantwoordelijke wethouder aan, waarna die eerst de verantwoordelijke ambtenaar ontslaat en daarna aftreedt. Want ik neem aan, dat beiden nooit meer uit de kast durven komen als de verantwoordelijken voor Zaans verkeersbordenbeleid. Het gaat ten slotte ALTIJD fout.
ZNSTD op z'n smalst.