Het fietspad langs de Leeghwaterweg – van de Julianabrug langs de Zaanse Schans en het St. Michaël College – gaat op de schop.
Daarom is het fietspad de hele week van maandag 29 mei t/m vrijdag 2 juni afgesloten voor fietsers.
Misschien wel noodzakelijk, maar niet handig volgens Sonja Puhl-Diehle, woordvoerder van de Fietsersbond Zaanstreek.
Op Twitter vroeg ze zich af hoe het zat met het omrijden van “honderden scholieren” van het St. Michaël College.
Ja, maar is er een omleidingsroute voor de vooral honderden scholieren @GemZaanstad ? pic.twitter.com/88DNuGkFQn
— sonja puhl-diehle (@sonjapuhldiehle) 22 mei 2017
Een terechte vraag, want een voor de hand liggende omrij-route is er niet. Vanuit Wormer moet je door de Enge Wormer of over de voetpaden van de Zaanse Schans. Vanuit Zaandijk is Haaldersbroek een grote omweg.
Helemaal gevaarlijk wordt het wanneer de fietsers over de autoweg gaan.
Gelukkig reageerden Gemeente de Provincie ook op Twitter, ze vroegen waar het was. De Provincie meldde dat er een omleidingsroute was, via de Diederik Sonoyweg (langs de velden van Zaandijk). Dus de afsluiting is maar tot de rotonde.
@sonjapuhldiehle @GemZaanstad Beste Sonja, fietsers worden 29 mei t/m 2 juni omgeleid via de Diederik Sonoyweg.
— Provincie NH (@ProvincieNH) 23 mei 2017
Het gaat hier vooral om de gebrekkige manier van communiceren via de gele borden. Afgesloten van waar tot waar? Wat zijn de alternatieven? Waar leidt het toe? Welke verbetering en voor wie?
Positief communiceren!
Het is natuurlijk ook mogelijk om auto's om te laten rijden in plaats van fietsers...
Het fietspad ligt er voor het gerief van de automobilisten. Fietsers kunnen heel goed zonder fietspad als wat minder in auto's gereden zou worden. Nu zullen de fietsers twee keer extra het autoverkeer moeten gaan kruisen. Dat is afwenteling van risico op de fietser.
Mijn idee. Als een weg breed genoeg is kan die heel goed door zowel fietsers als automobilisten gebruikt worden. De wederzijdse zichtbaarheid is sowieso veel beter. Als er al een bijdrage van fietspaden aan de verkeersveiligheid is, is die eerder negatief dan positief. Dat is vaak genoeg aangetoond. Het risico op aanrijdingen verplaatst zich naar de kruisingen, waarbij het zonder meer opmerkelijk is dat de stijging van ongevallen op kruisingen aanzienlijk hoger is dan de afname van ongevallen tussen kruisingen. Je zou fietspaden dus erg lang moeren maken, zonder kruisingen, parkeerhavens en uitritten om dat effect te neutraliseren.
Fietsers op zo'n kort stuk twee maal de drukke Leeghwaterweg over te laten steken is dus precies het creëren van extra risico.
Dat had ik idd kunnen doen. Bij mij ligt de prioriteit bij de veiligheid van honderden scholieren. Er komen nu verkeersregelaars.
Misschien dat #D66psnh
Zich ook kan inzetten om de fietspaden in Noord Holland veiliger en comfortabel te maken.
Sonja Puhl had inderdaad wel even kunnen aangeven in haar tweet dat het om de Leeghwaterweg ging, maar het is ook bedenkelijk dat mensen van de dienst voorlichting van de Gemeente Zaanstad deze plek niet herkennen. Enige grondige kennis van de gemeente waar je werkt mag wel verwacht worden. Minpuntje voor Sonja weer is dat ze had kunnen beseffen dat een N-weg (wat de Leeghwaterweg is en ook als N-weg aangegeven) onder de verantwoording van de Provicie valt en dus direct haar tweet aan de Provincie had kunnen richten.
Omleiden via de Diederik Sonoyweg is evenmin erg handig: dan moeten grote groepen fietsers op een betrekkelijk korte afstand tweemaal de Leeghwaterweg oversteken. Tweemaal kans op aanrijdingen dus. Handiger was geweest dit in de zomervakantie te plannen.
Niet de provincie maar de gemeente stelde de vraag 'kunt u aangeven waar dit bord precies staat? Alvast bedankt, ^NA' https://twitter.com/GemZaanstad/status/866904703380197376
Klopt, aangepast, ze vermeldden de provincie in de vraag die toen antwoordde dat er een omleidingsroute was. Bericht aangevuld.