Met de komst van woontoren De Catharina in Zaandam verdwijnt het fietspad tussen de Korte Rozengracht en de snelfietsroute langs het spoor bij de Provincialeweg. Ook de stalling voor 254 fietsen wordt bebouwd.
De oversteek over de Provincialeweg blijft wel gehandhaafd maar gaat nu alleen naar de Houtveldtunnel die in gebruik blijft.
UPDATE: de gemeente zal nadat De Catharina gereed is (tegelijk met de bouw van locatie Figaro) weer een fietspad tussen de tunnel (Provincialeweg) en het snelfietspad langs het spoor aanleggen.
De nieuwe woontoren komt bij station Zaandam tussen het Icoon-kantoorgebouw en de plek waar ooit het cultuurcluster moest komen. Op die ‘Figaro-locatie’ moet ook een woontoren komen, met daarin een mega-fietsenstalling. Maar die plannen zijn nog onzeker, het duurt wel even voordat daar gebouwd wordt. De woordvoerder van verkeerswethouder Gerard Slegers is optimistisch:
“De fietsenstalling stond er heel lang tijdelijk. Er komt straks een nieuwe fietsenstalling op Figaro locatie.”
Aan de westkant van het station is een nieuwe fietsenstalling: de Droogschuur.
Fietsers en scooterrijders die van het centrum naar het fietspad langs de Provincialeweg willen (of omgekeerd) moeten gebruik gaan maken van de oversteken bij de Stationsstraat of de Hogendijk (tegenover Ahold Delhaize).
Het fietspad naar de Houtveldtunnel wordt volgens de gemeente aangepast. Fietsers richting Westerwatering kunnen ook gebruik maken van de route over het spoor langs Stadhuis en station (De Slinger), scooters en brommers zijn daar niet toegestaan.
Ook de parkeerplaats naast de fietsenstalling verdwijnt.
Kaartje met fietspad en stalling die verdwijnen (A), en oversteken bij Stationsstraat (B) en Hogendijk (C).
Leuk bedacht natuurlijk, maar het kan helemaal niet. Het is uiterst onhandig en idioot belachelijk. We proberen het gewoon toch maar het gaat leiden tot valpartijen (bochtjes slinger) en ongelukken (speedfietsen die geërgerd omfietsen door het centrum). Dan zetten we er verkeersregelaars neer, en vervolgens verven we allerlei vlakken op de weg en zetten we wat borden neer. Maar het komt neer op: slecht doordacht beleid wat betreft mobiliteit.
Dit heeft niets meer met binnenstedelijk bouwen te maken, dit is een schoolvoorbeeld van binnenstedelijk volproppen.
Dit college houdt zich niet aan de huidige parkeernorm, maar loopt alvast vooruit op de nieuwe normen die nog door de gemeenteraad moeten worden vastgesteld.
Men vergeet een ding hier in Zaanstad als je forensen importeert, komen die met de auto.
Het excuus dat mensen geen auto nodig hebben als ze vlakbij het station wonen slaat helemaal nergens op, je reisdoel is net zo belangrijk. Als je naar Tietjerkradeel of Lutjebroek moet heb je er niets aan dat je naast het station woont.
De bomen en het groen zijn er staks ook niet meer. Snik. Platanen hadden heel goed verplant kunnen worden.
Dus tussen spoor en Houtveldweg is straks geen doorgaande noord-zuid fietsverbinding meer? Moet je dan altijd oversteken, via tunnel, viaduct en/of stoplichten? Wat een bizar plan als je bedenkt dat dit een snelfietsroute is.
Inderdaad, vanuit Westerwatering naar het zuiden, b.v. de Hempont, moet je via het viaduct (Albert Heijnweg). Dit is in elk geval 1 stoplicht extra bij de Aris van de Broekstraat plus een stoplicht om over de Albert Heijnweg te komen, of je moet hier de omrijbocht nemen onder deze weg door.
Begrijp ik het nu goed dat als ik vanuit krommenie kom (fietspad langs provinciale weg) ik niet meer in 1 ruk door kan rijden naar de den Uylbrug en dus een klein stukje het centrum in moet. Ook al is het maar een klein stukje maar het houd zo ontzettend op al die verkeerslichten en dergelijke.
Ik hoop dat ik het mis heb maar ik vrees het ergste.
Dat is met de auto ook vreselijk lastig. Stel voor alle verkeerslichten weg halen en weer zoek het maar uit kruispunten.😉😉
Het snelfietspad langs het spoor blijft het gewoon doen, zie https://www.deorkaan.nl/zaanstad-trekt-verkeersbesluit-in-fietspad-langs-provincialeweg-blijft-open/ , bedoel je dat?
Ja idd Valentijn, die bedoel ik. Het zou een domper zijn als hier een onderbreking in komt en je om moet rijden.
Je zou ook nog via de Houthavenkade naar de Provincialeweg kunnen fietsen, oversteken bij de Houtwerker. Volgens mij de kortere route naar de Hempont. Als geheel zijn de fietsroutes in de omgeving van het station en stadhuis niet geweldig, veel omwegen, oversteken en flinke hellingen. Gaat er nog wat op het voormalig Noordsebosch gebeuren?
Als je van de Hogendijk naar de Provinciale Weg wilt, moet je na de oversteek bij C ook nog links om Ahold heen fietsen.