Vanwege de bouw van woontoren de Catharina zal langs het spoor bij het stadhuis het fietspad en het trottoir langs het fietspad worden afgesloten.

Die afsluiting duurt van 16 augustus 2021 tot 26 april 2024. Voor voetgangers richting station en stadhuis komt er een omleidingsroute. Hoe de snelfietsroute die langs het station loopt, zal worden omgeleid is niet bekend.

Het nieuwe gebouw komt tussen kantoorgebouw De Icoon en de Houtveldtunnel. Die tunnel zou volgens de plannen openblijven. De parkeerplaats en de fietsenstalling verdwijnen.


Update 16 april 2022: Fietspad langs stadhuis komende drie jaar slechts ‘kortstondig’ gestremd.


In de Catharinatoren komen 103 huurappartementen, het gebouw krijgt 16 woonlagen. De woontoren wordt ontwikkeld door KPO planontwikkeling en Bot Bouw Initiatief B.V. Het ontwerp is van Liesbeth van der Pol / Dok Architecten, hoe hoog wordt de huur? Dat blijft een beetje raden:

“De woontoren is toegankelijk voor huishoudens met een inkomen van modaal tot anderhalf modaal.”

Omleidingsroute

Bij een vorige omleiding in juni 2019 liep de zaak volledig uit de hand vanwege de lange, onhandige en gevaarlijke omleidingsroutes die Zaanstad had ingesteld (via Rustenburg met oversteken van Provincialeweg, Vinkenstraat en Stationsstraat). Die omleidingsroute werd op grote schaal genegeerd waardoor er gevaarlijk situaties ontstonden, bijvoorbeeld fietsers die tegen het verkeer in op de Provincialeweg gingen rijden.

Bij Zaanstad hebben we geïnformeerd naar de omleidingsroute. Ook hebben we de Fietsersbond benaderd voor een reactie. Als we antwoord hebben vullen we dit bericht aan of maken een nieuw bericht. (Het verkeersbesluit moet sowieso aangepast worden, het gaat nu over een afsluiting bij de Korte Hogendijk in Zaandijk.)

Onder de plattegrond, de Catharina komt op het onderste stuk, het deel daarboven (Figaro, ooit het gedroomde Cultuurcluster) wordt kennelijk gebruikt voor de bouw. Onder de plattegrond een impressie van de Catharina.

Foto helemaal boven: de omleiding in 2019.