Vanwege de bouw van woontoren de Catharina zal langs het spoor bij het stadhuis het fietspad en het trottoir langs het fietspad worden afgesloten.
Die afsluiting duurt van 16 augustus 2021 tot 26 april 2024. Voor voetgangers richting station en stadhuis komt er een omleidingsroute. Hoe de snelfietsroute die langs het station loopt, zal worden omgeleid is niet bekend.
Het nieuwe gebouw komt tussen kantoorgebouw De Icoon en de Houtveldtunnel. Die tunnel zou volgens de plannen openblijven. De parkeerplaats en de fietsenstalling verdwijnen.
Update 16 april 2022: Fietspad langs stadhuis komende drie jaar slechts ‘kortstondig’ gestremd.
In de Catharinatoren komen 103 huurappartementen, het gebouw krijgt 16 woonlagen. De woontoren wordt ontwikkeld door KPO planontwikkeling en Bot Bouw Initiatief B.V. Het ontwerp is van Liesbeth van der Pol / Dok Architecten, hoe hoog wordt de huur? Dat blijft een beetje raden:
“De woontoren is toegankelijk voor huishoudens met een inkomen van modaal tot anderhalf modaal.”
Omleidingsroute
Bij een vorige omleiding in juni 2019 liep de zaak volledig uit de hand vanwege de lange, onhandige en gevaarlijke omleidingsroutes die Zaanstad had ingesteld (via Rustenburg met oversteken van Provincialeweg, Vinkenstraat en Stationsstraat). Die omleidingsroute werd op grote schaal genegeerd waardoor er gevaarlijk situaties ontstonden, bijvoorbeeld fietsers die tegen het verkeer in op de Provincialeweg gingen rijden.
Bij Zaanstad hebben we geïnformeerd naar de omleidingsroute. Ook hebben we de Fietsersbond benaderd voor een reactie. Als we antwoord hebben vullen we dit bericht aan of maken een nieuw bericht. (Het verkeersbesluit moet sowieso aangepast worden, het gaat nu over een afsluiting bij de Korte Hogendijk in Zaandijk.)
Onder de plattegrond, de Catharina komt op het onderste stuk, het deel daarboven (Figaro, ooit het gedroomde Cultuurcluster) wordt kennelijk gebruikt voor de bouw. Onder de plattegrond een impressie van de Catharina.
Foto helemaal boven: de omleiding in 2019.
In de gemeentelijke mobiliteitsplannen worden de fietsers geprezen voor hun bijdrage aan een duurzaam milieu. Hen wordt een veilige, comfortabele en snelle infrastructuur in het vooruitzicht gesteld. Maar kennelijk hoeft dat hier even drie jaar lang niet. En dat letterlijk onder de neus van de wethouder.
Dezelfde wethouder die vorig jaar tweemaal de gemeenteraad voorhield dat voor fietsers nadelige maatregelen genomen waren in overleg met de Fietsersbond?
Tja ...
Toch wel fijn dat de Gemeente vind dat de korte Hogedijk in Zaandijk ligt. Dat verklaart een hoop🙃
Allemaal de schuld van de tegenstemmers van het cultuurcentrum.
De Catharina komt naast de plaats waar ooit het Cultuurcluster gepland was, heeft dus niks met elkaar te maken.
3 jaar mijn hemel zeg, moet er 2 keer per dag langs. Ze hebben al eerder met een staal constructie gewerkt om de veiligheid te garanderen. Waren iets van zee containers die geen voor en achterkant hadden en daar kon je met gepaste snelheid doorheen rijden. waarom kan dat nu ook niet.
De vorige keer werd er boven het fietspad gebouwd, nu er naast en dat maakt een groot verschil.
Wat is de reden van deze afsluiting?
Heeft het met veiligheid te maken of hebben ze de ruimte nodig voor opslag of om er bijvoorbeeld een torenkraan neer te zetten?
Als het voor veiligheid is, er kan altijd iets vallen, zouden ze ook kunnen overwegen het fietspad te overkappen.
Als ze een staalconstructie maken met daarop draglineschotten , een beetje het idee van het werkplatform dat gebruikt werd bij de Beatrixbrug tijdens het vernieuwen van de sluis, heb je een oerdegelijke overkapping waar fietsers veilig onderdoor kunnen rijden.
Het moment dat je als Fietsersbond Zaanse fietsers moet adviseren een auto aan te schaffen begint nu wel angstig dichtbij te komen ...
Een baan afsluiten van de provincialeweg zodat hierover de fietsomleidingsroute kan lopen en er geen gevaarlijke situaties meer ontstaan en de route zo kort mogelijk is wat mij betreft, het heet niet voor niets een snelfietspad!
Precies! Tijdelijk de middenberm weghalen en auto's inschikken naar 2x2 banen met vangrails. Kunnen de fietsers en voetgangers er best bij.
Tijdelijk? Drie jaar lang! Maar ach, drie jaar lang een belangrijke doorgaande route afknellen, daar heeft Zaanstad geen enkel probleem mee, zo leert de geschiedenis. De fietsers varen er wel bij, tenslotte!
Een belangrijke doorgaande route? Zou kunnen, maar echt druk is het daar niet en dat stuk provincialeweg zou best afgeschaald kunnen worden naar 2x1 rijbanen en dan tuft het blik nog steeds lekker door. Ik kan me dus prima vinden in het idee om de komende jaren wat rijbanen op te offeren voor het doorgaande fiets verkeer.
Bijna 3 jaar een doorgaand fietspad volledig afsluiten. Is dat werkelijk nodig? Is er een maximale inspanning verricht om te kijken of de bouwwerkzaamheden zodanig uitgevoerd kunnen worden dat het fietspad gewoon gebruikt kan blijven worden, en misschien slechts incidenteel afgesloten hoeft te worden? Wat zegt de Fietsersbond hierover?