Bij de herinrichting van de Havenstraat zijn zes fietssluizen gepland. Geen goed idee volgens de Zaanse Fietsersbond.
Een fietssluis is een stukje fietspad dat door een verhoogd eilandje van de weg is afgescheiden.
De stukjes fietspad worden 1,60 m breed waardoor fietsers die naast elkaar fietsen worden gedwongen achter elkaar te fietsen. Het afremmen van auto’s geeft hinder voor fietsers volgens de bond.
Bij gladheid wordt niet gestrooid op het fietsgedeelte. Bij de kruising Havenstraat/Helsingborgstraat komt geen sluis maar een plateau.
De obstakels zijn gevaarlijk volgens de Fietsersbond.
De verhoogde eilandjes met afgeschuinde randen, kunnen tot eenzijdige ongelukken leiden. Naast de eilandjes blijft er een te smal wegvak van 3,50 m breedte over. Als daar een fietser rijdt is de mogelijkheid reëel dat hij door een tegemoetkomende auto opzij gedwongen wordt, zeker als het om twee naast elkaar rijdende fietsers gaat. En daaruit kunnen ongelukken voortkomen.
Hier in België (Kluisbergen) staan er over een afstand van 3 kilometer 11 fietssluizen met 22 beugels aan 6 kruispunten...Ze zijn onverlicht en niet voorafgegaan door een ribbelmarkering of een andere aanwijzing...
Fietsers knallen er tegenaan of verliezen er hun evenwicht door het slalom-laveren.
De reactie van de overheid is dan; "koop toch een bril" of "daar dient een valhelm voor" De mensen doen geen aangifte na een aanrijding uit schrik uitgelachen te worden.
Het is de bedoeling dat fietsers stoppen en te voet het kruispunt dwarsen.
Bijna niemand gebruikt nog deze fietsweg...
Op de Enge Wormerdijk lagen korte tijd fietssluizen. Die leidden tot 2 ernstige ongelukken in één weekend, waarvan 1 dodelijk. Fietssluizen zijn ondingen. De Fietsersbond heeft volkomen gelijk hier tegen te zijn.
Als dagelijkse Havenstraatfietser sluit ik me volledig aan bij het standpunt van de Fietsersbond. Ook al omdat auto's -zo heeft de ervaring geleerd met de inmiddels verwijderde fietssluizen- regelmatig deze sluizen blokkeren en daarmee tweewielers dwingen om uit te wijken naar het weggedeelte waar gemotoriseerd verkeer rijdt. Iets dat overigens noodgedwongen ook gebeurt wanneer er niet wordt gestrooid op het deel waar de fietsers rijden.
Laatste tegenargument, tot slot: het is niet alleen veiliger, maar ook een stuk goedkoper om geen sluizen aan te leggen.