De plannen om de oversteek bij de Braakdijk en de Leeghwaterweg op te heffen vindt geen genade in de ogen van de Fietsersbond Zaanstreek. Het is volgens de bond een populaire recreatieve route tussen ’t Kalf / Kogerveld en de Kalverpolder en zou daarom moeten blijven.
Beter is het de Leeghwaterweg op dat stuk binnen de bebouwde kom te trekken en er 50 km van te maken. Als Zaanstad en Wormerland dat niet willen zou ook 60 km een optie zijn. Ook een extra ‘verdrijvingsvlak op de rijbaan’, of een middenberm / vluchtheuvel zouden de oversteek veiliger maken.
De Provincie wil nu de oversteek afsluiten en een voetgangersbrug maken richting de nieuw aan te leggen fietstunnel. Dan komen ze verderop toch op de rijbaan van de Zuiderweg volgens de Fietsersbond, daar oversteken is minstens zo gevaarlijk.
Die fietstunnel is sowieso niet zo’n briljant idee vindt de Fietsersbond: ‘het niet aanleggen van een tunnel valt zeker te overwegen’.
De Provincie Noord-Holland wil al sinds 2008 een fietstunnel onder de Leeghwaterweg bij ’t Kalf. De fietstunnel gaat aansluiten op de Westerdijk (richting Wormer). Het fietspad langs de N515 wordt naar het noorden verlegd om ervoor te zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken. Volgens de huidige planning wordt het ontwerp in het voorjaar van 2025 opgeleverd.
Door Piet Bakker. Bronnen: Fietserbond Zaanstreek en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Google Streetview.
De Fietsersbond heeft groot gelijk. Een onzalig plan van de Provincie Noord-Holland.
Is het niet makkelijker en veiliger de stoplichten tot voor de oversteek van de Braakdijk te verplaatsen en 2 extra fietsverkeerslichten bij de oversteek aan de Braakdijk te plaatsen?
@Frits van der Veer.....Against polair believe ? Betekenis geen idee.
@Aaf Aafjes.... inderdaad gewoon zo laten, lijkt of het geld niet op kan daar.
Zoals je al zegt, even goed uitkijken en een beetje geduld zou ik ook zeggen, niks aan het handje want om nou
elke kruising te gaan ondertunnellen / overbruggen vind ik ook wat.
Waarschijnlijk: Against popular belief = tegen populair geloof
Wat die fietsersbond zegt klopt uiteraard weer niet want de Braakdijk is geen populaire, recreatieve route maar wordt hoofdzakelijk gebruikt door bestemmingsverkeer.
De populaie, recreatieve route is `t Kalf uitrijden en dan via de Ramsbeek naar de Zuiderweg.
Gewoon een bruggetje bouwen over de Braaksloot, het stukje fietspad naar de Leeghwaterweg aan de westkant verbreden, de verkeerslichten op de Leeghwaterweg richting Burgerking (A7) een meter of 25 westelijker plaatsen en desnoods een middendruppel maken op de Leeghwaterweg.
Bert heeft helemaal gelijk. De huidige situatie is niet optimaal, simpelweg omdat er voor de fietsers die vanuit het kalf of vanuit wormer de doorgaande weg willen oversteken geen ruimte is. Met de aanleg van een fietsstrook, met aan het eind een stoplicht welke gelijk geschakeld wordt met het licht vanaf de braakdijk, krijgen fietsers een veilige oversteek. Het huidige stoplicht op de brug wat naar achter, en probleem opgelost maar de echte deskundigen zullen zeker duurdere oplossingen bedenken.
https://wandelnetwerknoordholland.nl/zoeken-in-alle-routes/haaldersbroekroute-groen/17654
Against polair believe (zie eerste reactie) is het zeker een populaire recreatieve route. Toevallig zelf afgelopen 2 weken gefietst ( via Amerikaanse windmolen -> braakdijk en vanaf Zaanse Schans -> braakdijk ). Openlaten dus en extra goed opletten. Misschien wat extra verlichten zou automobilisten beter attend kunnen maken ( zeker ‘s avonds)
gewoon zo laten aub. Afsluiten waarom voor die enkele fietser maar ook ik in mijn scootmobiel die daar vaak oversteek moet niet aan een brug denken. Dat is super onhandig. Twee keer een talud en dan nog een hoge steile brug. Moeten over deze 2baans weg ook vrachtwagens en dubbel deks bussen onder brug door kunnen.
Gewoon goed uitkijken en geduld is een schone zaak. Zo blijft de Braakdijk voor iedereen bereikbaar.
vraag het de bewoners maar.
Plan zonder visie en zonder kennis van de gebruikers en de omgeving.
Is een Fietsbrug (hout/metaal/duurzaam materiaal) niet een betere en goedkopere oplossing?