Na enkele ongevallen met fietsers en brommers op de Wilhelminabrug in de eerste dagen na de openstelling van de brug, heeft Zaanstad waarschuwingsborden geplaatst en is een van de betonranden geel geschilderd.
Door weggebruikers en de Fietsersbond zijn diverse suggesties gedaan voor aanpassing. Maar had dat niet kunnen gebeuren voordat de brug klaar was?
De reacties onder het artikel en op sociale media liegen er niet om:
“een venijnig dingetje waar je zo tegenaan rijdt met de zijkant van je wiel. Het geel zal iets helpen maar er zullen zeker nog halsbrekende toeren worden uitgehaald.”
“ik ging de eerste x bijna op mijn bek. Iemand maakte de opmerking; hebben jullie een deal met de locale tandartsen?”
“een stuk ondoordachte fietsinfrastructuur”
“Dit gaat problemen geven en dat gele kleurtje helpt dan echt niet.”
“Bizar slechte inrichting, dit gaat niet om ‘gewoon opletten’ , dit is een fundamenteel onjuist ontwerp van de inrichting wat onvermijdelijk ongevallen zal opleveren. Dit los je niet op met een kwast signaalverf.”
“Eerlijk gezegd schrok ik van het verhoogde fietspad: komen altijd ongelukken van en is eigenlijk alleen voor automobilisten voordelig”
“vrijdag stonden er zelfs verkeersregelaars om verdere ongelukken te voorkomen. Daar helpt een likje verf echt niet tegen.”
“Weg met dat ding dan is het veilig”
“Men had dus moeten kiezen voor een fietspad, waar de auto te gast is, zonder randjes en smalle fietsstroken”
Zaanstad beloofde op Twitter iets te doen, ‘indien nodig’:
“We blijven de situatie goed in de gaten houden en zorgen voor meer extra maatregelen indien nodig.
Sonja Puhl-Diehle zegt dat de Fietsersbond het ontwerp van de brug pas heeft gezien toen de brug al gemaakt was.
“Er kon toen niets meer veranderd worden. Wij waren fel gekeerd tegen de verhoging. Op ons verzoek zijn wel de randen van de verhoging schuin gemaakt. Dat is een doekje voor het bloeden. Wij hebben ook onze zorg uitgesproken over de fuiken die zijn ontstaan. Dus waar auto’s en fietsers elkaar weer ontmoeten. Daar is niets mee gedaan.”
Fietsers en brommers kunnen wel gewoon van de rijweg gebruik maken. Er staat nog geen bord met verplicht fietspad.
We hebben wethouder Gerard Slegers (verkeer) van Zaanstad gevraagd om commentaar. Zodra dat wordt gegeven vullen we dit bericht aan. GroenLinks heeft vragen over onveilige en onduidelijke fietssituaties gesteld aan B&W.
Normaal ben ik wel blij en dankbaar als er een project wordt afgerond. Iedereen zijn best gedaan voor het algemeen goed en zo. Maar hier schrok ik toch echt van. Ik dacht dat die verhoogde fietspaden op deze manier juist bekend stonden als gevaarlijk. Wat een gek, en eerlijk gezegd ook wel dom, besluit van alle betrokkenen. Dit moet echt gelijkvloers worden gemaakt en de toegang verbreed. Jammer hoor.
Zo raar hoe ze dit hebben gedaan! Iedereen ziet toch dat dit niet klopt en niet veilig is.
Elke verandering geeft weerstand. Voorheen was het één geheel, nu moet je goed op je (fiets) baan blijven. Bij de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer is er ook een verhoogd fietspad. Hier zijn nooit problemen. Rustig aan en allemaal achter elkaar, dan komt het wel goed.
Na het stomweg afsluiten van twee bruggen tegelijkertijd, waarvoor een z.g. "derde wereld-land" zich zou schamen, was er niet veel beters te verwachten!
Gelukkig heeft er weer iemand VEEL geld verdient aan dit idee. Jammer dat "luilak" is afgeschaft door de elitaire gemeenteraad van het dorp Zaanstad, anders was dat een mooie gelegenheid geweest om dit zoveelduizendste foutje van Zaandorp te normaliseren.
Volgens Jan Schoen heeft de gemiddelde bevolking van Zaanstad het IQ van een konijn.., maar wie heeft hier dan over nagedacht?
Valt volgens mij onder Ruimtelijke ordening.
(Correct me if i am wrong)
Weer zoiets ondoordacht.
Hoelang gaat dit door???
Kortweg: het zo goed mogelijk aan elkaar aanpassen van samenleving en ruimte. De wetenschapsgebieden die hierbij een rol spelen zijn planologie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Maar ook zaken als milieu en economie spelen een grote rol in de ruimtelijke ordening.
Vandaag over de Wihelminabrug gefietst. Ik ben over de rijbaan gegaan daar ik nogal last van hoogte heb door die akelige rand.
Stel voor, om de naam van de Wilhelmina brug wijzigen in: "niet zo slim brug" :-)
Het was natuurlijk erg handig geweest om de fietsersbond erbij te betrekken. Maar je ziet als ontwerper zelf toch ook wel dat dit niet kan, daar heb je geen fietsersbond voor nodig, beetje logisch nadenken. Ik ben toch erg benieuwd hoe dit nu kon gebeuren. Ik hoop dat het ergens een foutje was, oeps, sorry, gaan we herstellen! Dan kan Frenk ook weer slapen.
Ik koester mij met de gedachte dat zij die deze brug hebben bedacht nu ook niet meer kunnen slapen.., dat hebben zij kennelijk al te lang gedaan... Gedeelde smart is halve smart...
Wat mij ook opvalt is dat op de klep zowel voet- als fiets pad niet geel zijn zoals bij de ander Zaanse bruggen. Volgens mij hadden ze dit beter vooraf kunnen doen dan later de boel weer afzetten. Misschien kunnen ze nu beide zaken aanpakken en het bij de andere brug direct goed doen.
Wie is er nou eigenlijk verantwoordelijk voor het ontwerp. De gemeente.., de provincie.., de planoloog.., Architect (hoogstandje} wie kan mij dat vertellen Ik heb er slapeloze nachten van.
De gemeente doet kennelijk gewoon hier hun eigen zin, zonder te luisteren (in dit geval) naar de Fietsenbond. Met een uitspraak van maatregelen indien nodig kan je ook niets. Zijn er dan eerst meerdere ongevallen nodig voor er iets gedaan wordt?
Misschien kan de Beatrix brug nog veranderd worden voordat deze opengaat . Hier is de inrichting gelijk aan de Wilhelmina brug : ook verhoogde wandel en fietspaden .