De Fietsersbond Zaanstreek vindt het kruispunt bij de Watertoren in Assendelft (N246, Vaartdijk, Communicatieweg) gevaarlijk en onoverzichtelijk. Ze pleit bij de Provincie voor snelheidsverlaging, verkeersdrempels, een breder en verhoogd fietspad en een ‘rammelstrook’.
Volgens de bond hebben daar diverse aanrijdingen plaatsgevonden waarbij fietsers slachtoffer zijn geworden.
De Fietsersbond stelt dat de N246 een druk bereden provinciale verbindingsweg is en dat rondom dat kruispunt veel verschillende snelheidsregimes gelden. De N246 is zelf ‘overwegend’ 80 km’ in de bocht in de Vaartdijk geldt een 50 km advies en vanuit de richting Westzaan is 70 het maximum. Op de Communicatieweg Oost (ook druk) is het weer 60 km/u.
“Op deze kruising komt veel verkeer uit diverse richtingen bij elkaar. Dat maakt het complex en leidt tot grote taakbelasting voor verkeersdeelnemers.”
En dan is het daar ook nog eens een wirwar van wegmarkeringen, belijning en bebording, “een duidelijke weginrichting met een minimum aan borden en belijning draagt bij aan meer veiligheid.”
Fietspad te smal
Naast de N246 loopt een (bromfiets)pad met voorrang voor fietsers en bromfietsers is. Dat tweerichtingsfietspad is volgens de bond “overigens veel te smal volgens landelijke en provinciale richtlijnen. (Brom-) fietsers hebben op kruisvlakken nauwelijks ruimte om verkeersfouten van derden op te vangen. Kort gezegd: ze kunnen geen kant op.”
Tweerichtingsbromfietspaden zijn op kruispunten onveiliger stelt de Fietsersbond: “automobilisten hebben immers de neiging maar naar één kant te kijken en zien fietsers uit onverwachte richting ‘over het hoofd’.”
Verlaag der snelheid
De Fietsersbond doet de volgende aanbevelingen:
- Verlaag de snelheid fors op de N246 en de Communicatieweg
- Plaats voor de kruising verkeerskussens op de Communicatieweg om de snelheid te verlagen.
- Verbreed het fietspad conform richtlijnen
- Plaats de blokmarkering óp rijbaan en niet op fietspad.
- Leg het fietspad verhoogd aan (kruisend en afslaand autoverkeer wordt dan gedwongen langzamer te rijden, waardoor bestuurders meer tijd hebben verkeerssituatie goed te bekijken)
- Maak de bocht op vanaf de N246 naar de Communicatieweg krapper door middel van het aanleggen van belijning en een rammelstrook. Hierdoor komt de automobilist rechter voor de kruising en heeft daardoor een beter zicht op het fietspad.
- Kijk ook eens goed naar de plaatsing van borden en lichtmasten.
Op dat kruispunt gebeurden tussen 2018 en nu acht ongelukken, vijf daarvan met letsel. Op de brug zelf was er in die periode eentje (alleen materiële schade) en bij de rotonde ook één (letsel).
bron: https://www.star-verkeersongevallen.nl
(Wat de 'boerenbeweging' en het fietspad langs de Schoolmeester daarmee te maken heeft ontgaat ons eerlijk gezegd. In ieder geval gaat het stuk daar niet over.)
Landbouwgrond is van alle Nederlanders. Boeren maken daar gebruik van.
jouw huis en tuin is ook van alle Nederlanders ? Daar maak je gebruik van ?
Het gehel fietspad langs de Provinciale Weg is dan vanaf de Middel al te smal. En zeker nog smaller dan bij de Watertoren, oh de Fietsersbond heeft dat niet gezien.
En ja de Boeren verliezen bij verbreden grond waar ze heel terecht ook tegen protesteren .
Je gaat toch niet alleen het stukje tussen de Nauernase Vaart en Sluissloot verbreden
Ik moet altijd wat lachen om die Fietsersbond , net of ze zelf niet meer trappen .
Ja ,het is een complexe verkeerssituatie en daar kun je weinig aan doen . Een samenkomen van de Vaartdijk,Communicatieweg en de Provinciale weg en haar fietspad en niet te vergeten een brug.
Nu kom ik daar wel met 2 en 4 wielen langs en dan is het vooral vervelend als je afslaat met een auto en een fietser komt over de brug. Als je die komend van de rotonde niet goed hebt opgemerkt is de fietser door de brugleuningen nog slechter te zien. Idem met fietsers vanaf de Vaartdijk, je ziet ze vaak net te laat vanwege die complexiteit . En alleen bordjes 50 helpen niet zonder fotograaf. Want vanaf Assendelft letten de meesten wel goed op , ze zien de fiets maar ook die zien soms slecht wat er net achter de brugleuning vandaan komt. En je hebt wel zicht op de Verstappens die vanaf Nauerna komen .
Verder heeft denk ik de Boerenbeweging weer gelijk , landbouwgrond inpikken door burgers , Een verbreed fietspad langs de Provinciale weg is alleen tegen een hoge prijs mogelijk . Vanaf de Schoolmeester is er aan weerszijden geen ruimte zonder dempen en bomen hakken . En verderop moet er dus gedempt en ingepikt worden.
Het verstandigste zou zijn 50 vanaf het Weiver tot door de bocht, inclusief de rotonde. En verder dat allen goed op blijven letten
sommige fietsers zouden zich best wat bewuster mogen zijn van hun kwetsbaarheid. bij sommige automobilisten zou de snelheid gerust wat omlaag kunnen. Ik ben ter plekke bekend in beide hoedanigheden. goed blijven kijken is het devies. fietsers kan ik aanbevelen om oogcontact te maken met de automobilist.
De fietsersbond wil weer automobiIisten pesten.want juist de rotonde bij de Watertoren is hetlemaal niet gevaarlijk en is vrij overzichtelijk juist doordat de fietser voorrang moet verlenen..
Het zou zo moeten zijn dat een fietser bij elke rotonde voorrang moet verlenen.
Een fietser heeft een beter overzicht doordat hij hoger zit en gaan last heeft van raamsponningen zoals automobilisten
De voorstellen van de fietsersbond zijn veel een paar haaitanden bij het fietspad te schilderen.
Waar de fietsersbond wel gelijk in heeft is dat het fietspad tussen het Weiver en molen de Schoolmeester te smal is, dat moet minimaal 50 cm breder.
Complexiteit verminderen, waardoor het voor automobilisten overzichtelijker wordt is juist *geen* automobilistjepesten.
Het voorstel gaat overigens over het kruispunt bij de watertoren, niet de rotonde.
Rob, u bent van de fietsersbond maar ik kan mij niet vinden in uw argumenten.
Het aantal ongevallen is daar zodanig laag dat het de moeite niet is om zoveel geld te investeren in aanpassingen die bovendien eerder gevaarlijker worden dan veiliger.
Verder is het een T splitsing, geen kruising.
De snelheid op de Communicatieweg hoeft niet omlaag want er ligt een apart fietspad dus fietsers hebben geen last van automobilisten.
Daar ik zelf fietser en automobilist ben zie ik de noodzaak niet om de bocht dmv belijning krapper te maken daardoor maak je de situatie juist gevaarlijker omdat er ook bussen en vrachtwagens rijden en die hebben juist baat bij een ruimere bocht.
Het uitzicht op het fietspad is prima, alleen komend vanaf de Communicatieweg ligt de T splitsing eigenlijk te dicht op de S bocht uit de richting Buitenhuizen waardoor automobilisten vaak op het fietspad staan omdat er ineens een auto uit die bocht komt en ze moeten remmen nadat ze net optrokken.
En zoals gezegd, draai de voorrangsregeling om zodat fietsers voorrang moeten verlenen, voorrang moet je verlenen en mag je niet nemen en dat is juist één van de reden.
Dan moet de wegen verkeerswet gewijzigd worden. rechtsoorgaand
bocht of geen bocht verkeer heeft voorrang boven afslaand, ,geld ook voor fietsers vlgs mij. Laat dat vierwielig blik maar stoppen. wat een gelul.je stop voor de bocht niks op het fietspad.
Inderdaad kan het daar onoverzichtelijk zijn voor het autoverkeer. Niet alleen de diverse snelheidsbeperkingen zijn verwarrend, maar ook de voorrangsregels verschillen per situatie. Fietsers en bromfietsers hebben voorrang bij de watertoren, maar hebben weer GEEN voorrang bij de rotonde aan de andere kant van de brug.