De Fietsersbond Zaanstreek wil dat Zaanstad op de J.J. Allanstraat in Westzaan een maximumsnelheid van 30 km invoert.
De straat wordt volgens de bond onveiliger omdat bij de herinrichting van de straat ‘fietssuggestiestroken’ worden opgenomen waarop geparkeerd mag worden.
Zaanstad wilde eerst parkeerplaatsen in de groene berm maar kwam daarop terug na protesten van bewoners. In het nieuwe ontwerp zijn fietssuggestiestroken opgenomen waarop geparkeerd mag worden, alhoewel dat ‘niet wenselijk is’.
“Het is niet wenselijk dat er op deze stroken wordt geparkeerd, echter zijn er geen alternatieve parkeerplaatsen beschikbaar voor de bewoners die niet op eigen terrein kunnen parkeren. De gemeente heeft besloten de witte streep langs de fietssuggestiestroken weg te laten. Er worden wel stroken aangebracht en zij worden uitgevoerd in een andere, meer onderscheidende kleur dan de rijbaan. Het is toegestaan om op deze stroken te parkeren.”
De Fietsersbond vindt dat het tot gevaarlijke situaties gaat leiden:
“Het is geen incidentele situatie, maar structureel zullen er auto’s op de fietssuggestiestroken geparkeerd staan. Geen witte streep maar een onderscheidende kleur: na zonsondergang als de straatverlichting brandt zullen de fietssuggestiestroken nauwelijks opvallen, als het regenachtig is geldt dit dubbelop.”
Daar vindt de bond 50 km per uur onveilig en ongewenste situatie.
“In de J.J. Allanstraat is er nu een extra reden om de maximumsnelheid aan te passen. Wij pleiten ervoor om de maximumsnelheid in deze straat terug te brengen tot 30 km/uur.”
Foto: Google Streetview
In de Verzetstraat loopt het rode rijwielpad tussen Breestraat en Parallelweg zelfs in het midden van de weg. Veel onveiliger kan het niet
De JJ Alanstraat is niet gevaarlijker dan andere wegen in Zaanstad waar auto`s en fietsers de straat delen.
De Dorpsstraat in Assendelft, de Zaanweg in Wormerveer,de Raadhuisstraat en Zuideinde in Koog a/d Zaan , de West- en Oostzijde in Zaandam om kriskras door de stad wat straten te noemen zijn qua verkeersveiligheid gelijkwaardig als de J.J.Allanstraat.
Juist als je een weg anders gaat indelen omdat je denkt dat het veiliger wordt dan werkt het vaak averechts en wordt het onveiliger.
Mooi voorbeeld is de hoek Verzetstraat / Breestraat bij de AH in Koog, erg gevaarlijk punt is dat geworden.
Klopt wel. Soms kun je beter mengen dan scheiden, omdat verkeersdeelnemers dan beter op elkaar letten. Alleen gaat er wel veel verkeer door de Allanstraat en soms hard ook. Bewoners maken zich daar zorgen ook en hebben om maatregelen gevraagd, maar of fietssuggestiestroken de oplossing zijn is maar de vraag. Meestal doen die meer kwaad dan goed.
Je opmerking over de Verzetstraat is correct. Daar is een hele rare oversteek aangelegd, optioneel weliswaar, maar met gevolg dat de fietser die correct voorsorteert van de weg wordt getoeterd.
Zie Nauerna als voorbeeld en verklaar het geheel als fietspad en auto's TE GAST. Dat geeft fietsers voorrang en auto's geen recht, maniakken daargelaten helaas.
Prutswerk dus. Met fietssuggestiestroken gebeuren relatief veel ongelukken, omdat er verwachtingen gewekt worden die niet worden waargemaakt. Door de geparkeerde auto´s worden fietsers namelijk naar de rijloper voor auto´s gedwongen waar ze van achteren kunnen worden aangereden.
Dat was ooit voor Amsterdam een reden om van fietssuggeststroken af te zien. De gemeente zegt het zelf hier ook: "geen wenselijke situatie". In feite zien we hier een herhaling van het patroon dat de gemeente de verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid voortdurend bij de fietser legt om automobilisten zoveel mogelijk te faciliteren.
Dus: óf echte fietsstroken (mét parkeerverbod) of helemaal geen stroken. In dat laatste geval creëer je ook geen schijnveiligheid.