De fietspaden op de Beatrixbrug zijn volgens de Fietsersbond te smal en zijn verhoogd aangelegd: “de situatie is nu niet veilig voor fietsers”.
Zaanstad wil de betonnen randen tussen fietspad en rijbaan rood-wit schilderen om de rand beter op te laten vallen. Dat vindt de Fietsersbond onvoldoende. Beter is het de brug helemaal af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.
Wethouder Gerard Slegers had specifiek laten kijken naar de fietsstroken vanwege de ongevallen op de Wilhelminabrug waar ook een smal en verhoogd fietspad ligt. Daar werden de fietspaden al snel na de opening afgesloten vanwege de vele ongelukken. De Wilhelminabrug wordt minder intensief gebruikt dan de Beatrixbrug omdat er minder doorgaand verkeer is. Ook rijden er geen bussen.
LEES OOK: Bussen op de Beatrixbrug
Obstakels
De opening van de Beatrixbrug is uitgesteld omdat de veiligheid in het geding was. Nu mogen alleen bussen over de brug. De bond vindt de fietspaden te smal en de betonnen rand gevaarlijk, ook bevat het fietspad gevaarlijke obstakels:
“Zaanstad heeft de Fietsersbond gevraagd om mee te denken hoe de fietspaden toch gebruikt kunnen worden. Maar wij hebben voor deze situatie, waarvoor we al in 2015 waarschuwden, geen oplossing.”
Zaanstad heeft volgens de bond aangegeven dat het niet mogelijk is om de gevaarlijke hoogteverschillen weg te halen, maar:
“het voorstel om de afscheidingsbanden rood en afwisselend wit te maken is niet duidelijker dan de huidige band. De verhoogde fietspaden blijven gevaarlijk. Als een vrachtfiets langzaam de brug opgaat zal menig fietser inhalen en komt dan op het grensgebied fietspad met rijbaan terecht. Bovendien is de fietsstrook ter hoogte van de poller 1,50 m breed en heeft het effect van een fuik. En dat met rechte stoepranden.”
Gewenning
De bond schrijft dat Zaanstad hoopt dat fietsers aan de situatie gaan wennen waardoor er “op den duur minder ongelukken door het hoogteverschil zullen gebeuren.” de Fietsersbond vindt dat riskant:
“Gewenning is een letterlijk levensgevaarlijke overweging, als je na verloop van tijd nog een ongeval krijgt dan zou dat je eigen schuld zijn want je had genoeg tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Maar onveilig blijft onveilig, hoe dan ook. Verkeerssituaties moeten voor een ieder duidelijk en herkenbaar zijn en niet tot verrassingen leiden.”
De fietspaden zijn sowieso te smal volgens de bond,
“maar als de brug na opening dicht gaat is er een groot aantal fietsers dat tegelijk de brug over gaat, de kans op botsingen, of fietssturen in elkaar en dergelijke, is dan reëel.”
Beatrixbrug afsluiten
De Fietsersbond stelt voor om de fietsers op de Beatrixbrug op de rijbaan te laten rijden en de brug totaal (7 dagen 24 uur) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd openbaar vervoer en hulpdiensten. En de brug moet net de Wilhelminabrug 30 km als maximum snelheid krijgen. Ook wil de bond de pollers definitief omlaag zetten en met camera’s het inrijverbod laten handhaven.
Voor de Wilhelminabrug heeft de bond ook ideeën:
“De enige veilige constructie is het verhoogde fietspad weg te halen. De veiligheid van fietsers is doorslaggevend en daarom is het goed de fietspaden open te stellen voor voetgangers en de fietsers te laten rijden op de rijbaan.”
Foto: Bas Sommeijer
De fietsersbond wilde auto`s weren van de Beatrixbrug en zien dat als enige veilige optie !
Ik ben het wel vaker niet eens met de fietsersbond want het is niet zo dat fietsers voor alles gaan en dat is bij hen wel zo.
De brug is echt niet onveilig als fietsers en auto`s samen over de brug rijden, de brug is juist onveilig door alle obstakels dus haal die wg en het probleem is opgelost.
De oude brug heeft er ruim 60 jaar geleden en er zijn tijden geweest dat het er behoorlijk drukker was dan tegenwoordig.
De enige oplossing is dus back to basic oftewel verhogingen en de pollers incl wegversmallingen weghalen.
Het weghalen van de hoogteverschillen is al in 2015 door de Fietsersbond voorgesteld... Maar helaas: "Zaanstad heeft volgens de bond aangegeven dat het niet mogelijk is om de gevaarlijke hoogteverschillen weg te halen". Dus om nou de Fietsersbond de schuld te geven; ik denk dat die gewoon bij Zaanstad ligt.
Valentijn,ik geef de fietsersbond niet de schuld maar ik zie niets in hun voorstellen.
Als ik Zaanstad was dan had ik waarschijnlijk het zelfde gezegd maar het fietspad en dus automatisch het voetpad te verlagen kost veel geld
Een paar man met snijbranders de verhogingen weghalen en vervolgens de staalplaten weer vastlassen.
Ook moeten de verhogingen voor en na de klep verlaagd worden/
Reken maar op 50 tot 100 duizend euro per brug extra kosten en dat geld heeft Zaanstad niet of wil het daarvoor niet uitgeven.
wat denkt u van een bord wielrijders afstappen? Nu is er een knappe oost/West verbinding dan moet deze ook 24/7 open zijn voor alle verkeer
Automobilisten uitstappen, da's nóg veiliger ;-)
Voor een gemeente die al sinds 2007 in de mobiliteitsvisie heeft opgenomen dat het aandeel van de fiets in het aantal verplaatsingen substantieel moet groeien en waar vrijwel alle politieke partijen bij de laatste verkiezingen in hun programma hadden opgenomen dat CROW-normen en overleg met de Fietsersbond standaard moet worden bij verkeersprojecten zou dat een faaloptie zijn.
Maar het past wel in een andere lijn: overheden bewijzen vaak lippendienst aan de fiets, maar blijken in de praktijk elke keer te kiezen voor de automobilist en tegen de fietser.
Het ontwerp van de bruggen werd door de Fietsersbond al in 2015 afgewezen als zijnde gevaarlijk. Alles wat er nu gedaan wordt is pleisters plakken op een houten poot.
En wordt er nu gedacht dat Zaanstad zich iets aantrekt van de adviezen? Ik weet wel zeker van niet. De rondweg in Westerkoog is indertijd als gevaarlijk betiteld de veilig verkeer Nederland. Nooit heeft Zaanstad daar iets mee gedaan. Zo zijn er legio situaties te noemen. Zaanstad doet en gaat. Int torenhoge belastingen en trekt zich nergens iets van aan.
Vast ontworpen door iemand die nooit op de fiets zit, wat een blamage!
Wat een puinhoop: na zóveel jaren nog dit soort basisproblemen tegen te komen. Hier hebben veel mensen lang niet opgelet. Heeft Zaanstad geen professionele verkeersdeskundige of zo iemand regelmatig kunnen inhuren?