Wie met de fiets naar Amsterdam wil, moet het water over en dat water blijft een barrière ondanks de diverse pontverbindingen.

De drie belangrijkste zijn de Hempont, de ponten die vertrekken bij het voormalig NDSM-terrein in Amsterdam-Noord en de pont bij de Buiksloterweg achter het CS.

In Noord willen ze een BRUG! Om dat te ondersteunen organiseert de lobbygroep Brug over het IJ op zondag 6 november een lawaaimars. Om vijf voor twaalf ’s ochtends gaat de groep (in het rood gehuld) richting de pont bij de kop van de Buiksloterweg. Het motto van de mars is: Bouw die Brug!

De ponten naar Noord zijn overvol volgens de groep,

als er niet snel iets gedaan wordt, gebeuren er ongelukken. Maar de gemeente blijft steken in tijdelijke lapmiddelen als het bestellen van 2 extra lange ponten. Dit soort kortetermijn-oplossingen bieden geen soelaas.

De eerste van die twee lange boten gaat maandag in de vaart, er kunnen 70 mensen meer op de pont.

veer-60-nieuwe

De Hempont

De Hempont begint steeds drukker te worden. Zo druk dat in de spits de fietsen op het autodek neergezet worden. Lezer Jan Koster stuurde deze foto – genomen in september van dit jaar – die laat zien hoe druk het is.

hempont-12-september-2016-17-20-1

Niet alleen de pont zelf is druk, op het moment dat de hele meute de pont afrijdt, ontstaan er ook gevaarlijke situaties, vooral in Amsterdam waar na de pont meteen een autoweg ligt waarop het vrachtverkeer over het algemeen behoorlijk hard rijdt.

Op 12 september kwam een fietser om het leven op de weg naar de Hempont. Het ongeluk gebeurde overigens niet in de spits, maar toont wel aan hoe gevaarlijk de weg is. De fietsoversteek is extra beveiligd met een knipperlicht.

oversteek-hempont

In Amsterdam is de situatie de laatste tijd veranderd omdat meer fietsers en scooters na het verlaten van de pont nu niet meer rechtsaf de Hemweg op gaan, maar linksaf slaan, om via de Nieuwe Hemweg en het nieuwe Kajuitpad op de Westhavenweg te komen. In de ochtendspits is het op het fietspad langs de Nieuwe Hemweg daarom extreem druk. De oversteek van Kajuitpad naar Westhavenweg is overigens ook gevaarlijk vanwege het snelverkeer.

Jan Koster heeft ook ideeën over oplossingen:

In de eerste plaats moeten de fietspaden die aansluiten op de pont verbeterd worden. Aan de Amsterdamse kant moet het te smalle en kronkelende fietspad tussen de snackbar en het kanaal worden vervangen door een breder en rechter fietspad. En dit geldt ook voor de Zaanse kant.

Verder zou ook het GVB een en ander kunnen doen. Bijvoorbeeld in de ochtend en avondspits geen auto’s meer toe te laten op de pont, zodat het middendek dan geheel voor de fietsers en de scooters is.

Maar nog beter zou het zijn om de ponten tijdens de spits op en neer te laten varen. Dus geen 20- maar een 10 minuten dienst. Met deze maatregel voorkom je in ieder geval de tsunami aan tweewielers, bij het verlaten van de pont.

Fietspaden

Fietsen naar Noord wordt vanuit Zaandam wel aantrekkelijker, het wegdek van het fietspad langs de Verlengde Stellingweg is vernieuwd, aan de andere kant van de A8 komt een snelfietspad. Ook in Noord en in Oostzaan zijn er fietsverbindingen bijgekomen.

De foto is één van de ideeën voor een brug over het IJ, een nieuwe Magere Brug.