Wie met de fiets naar Amsterdam wil, moet het water over en dat water blijft een barrière ondanks de diverse pontverbindingen.
De drie belangrijkste zijn de Hempont, de ponten die vertrekken bij het voormalig NDSM-terrein in Amsterdam-Noord en de pont bij de Buiksloterweg achter het CS.
In Noord willen ze een BRUG! Om dat te ondersteunen organiseert de lobbygroep Brug over het IJ op zondag 6 november een lawaaimars. Om vijf voor twaalf ’s ochtends gaat de groep (in het rood gehuld) richting de pont bij de kop van de Buiksloterweg. Het motto van de mars is: Bouw die Brug!
De ponten naar Noord zijn overvol volgens de groep,
als er niet snel iets gedaan wordt, gebeuren er ongelukken. Maar de gemeente blijft steken in tijdelijke lapmiddelen als het bestellen van 2 extra lange ponten. Dit soort kortetermijn-oplossingen bieden geen soelaas.
De eerste van die twee lange boten gaat maandag in de vaart, er kunnen 70 mensen meer op de pont.
De Hempont
De Hempont begint steeds drukker te worden. Zo druk dat in de spits de fietsen op het autodek neergezet worden. Lezer Jan Koster stuurde deze foto – genomen in september van dit jaar – die laat zien hoe druk het is.
Niet alleen de pont zelf is druk, op het moment dat de hele meute de pont afrijdt, ontstaan er ook gevaarlijke situaties, vooral in Amsterdam waar na de pont meteen een autoweg ligt waarop het vrachtverkeer over het algemeen behoorlijk hard rijdt.
Op 12 september kwam een fietser om het leven op de weg naar de Hempont. Het ongeluk gebeurde overigens niet in de spits, maar toont wel aan hoe gevaarlijk de weg is. De fietsoversteek is extra beveiligd met een knipperlicht.
In Amsterdam is de situatie de laatste tijd veranderd omdat meer fietsers en scooters na het verlaten van de pont nu niet meer rechtsaf de Hemweg op gaan, maar linksaf slaan, om via de Nieuwe Hemweg en het nieuwe Kajuitpad op de Westhavenweg te komen. In de ochtendspits is het op het fietspad langs de Nieuwe Hemweg daarom extreem druk. De oversteek van Kajuitpad naar Westhavenweg is overigens ook gevaarlijk vanwege het snelverkeer.
Jan Koster heeft ook ideeën over oplossingen:
In de eerste plaats moeten de fietspaden die aansluiten op de pont verbeterd worden. Aan de Amsterdamse kant moet het te smalle en kronkelende fietspad tussen de snackbar en het kanaal worden vervangen door een breder en rechter fietspad. En dit geldt ook voor de Zaanse kant.
Verder zou ook het GVB een en ander kunnen doen. Bijvoorbeeld in de ochtend en avondspits geen auto’s meer toe te laten op de pont, zodat het middendek dan geheel voor de fietsers en de scooters is.
Maar nog beter zou het zijn om de ponten tijdens de spits op en neer te laten varen. Dus geen 20- maar een 10 minuten dienst. Met deze maatregel voorkom je in ieder geval de tsunami aan tweewielers, bij het verlaten van de pont.
Fietspaden
Fietsen naar Noord wordt vanuit Zaandam wel aantrekkelijker, het wegdek van het fietspad langs de Verlengde Stellingweg is vernieuwd, aan de andere kant van de A8 komt een snelfietspad. Ook in Noord en in Oostzaan zijn er fietsverbindingen bijgekomen.
De foto is één van de ideeën voor een brug over het IJ, een nieuwe Magere Brug.
Rotterdam heeft al een fietstunnel in de Maastunnel van voor de 2de wereldoorlog! En sinds jaren een 2de fiets/voergangerstunnel in de Beneluxtunnel. En dat nog afgezien van de bruggen. A'dammers hebben het vaak neerbuigend over "boeren" maar wie is hier nu achterlijk (bijvoeglijk naarwoord van achterlopen). Wij in A'dam hebben anno 2016 nog niet eens een armetierige fiets/wandelbrug. De armoedige drukte bij de pont is nog erger dan in de 3de wereld.
Inmiddels liggen er 8 tunnels onder het Noordzeekanaal. Niet een daarvan heeft een extra buis voor fietsers. Acht keer een gemiste kans. De meerkosten bij aanleg van een extra buis zijn waarschijnlijk maar een fractie van een geheel nieuwe brug/tunnel waarover nu gesproken wordt. Overigens heeft een echte tunnel natuurlijk een helling en geen roltrappen of liften ;-)
Beide tunnels zijn niet fietsbaar. En gezien de drukte in dat dorp aan de zuidzijde van het NZ kanaal dus geen oplossing. Met duizenden de roltrap op en af met de fiets?
Files voor de Coentunnel en de Zeeburgertunnel, stampvolle en vertraagde treinen ... tussen Zaandam en Amsterdam is het meer dan druk. Heel veel Zaankanters werken of studeren in Amsterdam. Qua afstand is het drie keer niets en heel goed op de fiets te doen. Veel mensen die ik ken zouden dan ook graag willen fietsen, maar vinden de pont een obstakel (is het ook). Dus blijven ze aansluiten in de file of wringen ze zich tussen de reizigers in het openbaar veevervoer. Een brug of tunnel voor fietsers zou een uitkomst zijn voor iedereen. Niet alleen voor fietsers, ook voor het OV en ook voor het wegverkeer, omdat veel reizigers er voor zullen kiezen de auto of de trein voor de fiets in te ruilen.
Maar ook een brug is een obstakel. Als je langs het NZ kanaal fietst en er komt zo een cruise bootje voorbij dan weet je ook hoe hoog je moet , plus nog wat meters voor veiligheid en antenne's. Ik geloof dat velen de afmetingen niet goed zien. https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Ovation_of_the_Seas
Er staan 18 dekken. Laten we het klein houden 18*2.5= 45 meter . Nog 10 meter voor antennes, veiligheid 5 dan zit je op 60 meter . Dat worden beste aanlopen en flink wat windvang.
Dan kun je beter een 2e tunnel voor de Hemtunel aanleggen en een 2e pontje voor de fiets. Ik denk dat het wel uitrekent. Alle fietsers krijgen bij overtocht een gratis bakje koffie of thee voor de komende decennia ipv een brug. Tunnels klinken leuk maar zijn , onderzoeken zat, sociaal onveilig. 400m ondergronds fietsen is niet prettig.
Op fietsgebied is er meer veranderd in de afgelopen 2, 3 decennia dan verkeersambtenaren doorhebben: race- en sportfietsen, ligfietsen, elektrische fietsen. Die hellingen en aanlopen worden sterk overschat. De IJtunnel is een paar keer open geweest voor fietsers tijdens openbaar vervoerstakingen. Dat stelt qua hellinghoek en afstand echt niets voor. Een brug mag een paar keer per dag open voor grote schepen, daar zal niemand problemen mee hebben, dus een hoogte van 60 meter is niet nodig.
Een tunnel sociaal onveilig? Flauwekul, dat zit tussen de oren en dat geldt voor onbewaakte tunnels. Ik zie niet in waarom een fietstunnel onder het Noordzeekanaal niet - net zoals de vele autotunnels - met camera's in de gaten gehouden kan worden. Pontje kan wmb blijven varen voor fietsers met tunnelvrees.
Blijkbaar geld zat in Noord. Laten we wel wezen een verdubbeling van de Hempont is een makkie maar al dat andere gaat goud geld kosten. Denk eens aan het wegjagen van de cruiseschepen uit Amsterdam. Een brug met een beetje hoogte is ook niet fietsvriendelijk. Nog afgezien van een dure tunnel maar zalig zijn de simpelen van geest.