De Fietsersbond Zaanstreek is tegen de plannen voor de fietstunnel bij de Guisweg. Fietsers vanuit Rooswijk zouden alleen op de route langs de Provincialeweg kunnen komen via een ‘luie’ trap (met fietsgoot).
De fietsersbond vindt dat niet van deze tijd. Eigenlijk zijn de plannen een ‘verslechtering’ volgens de bond. Volwaardige kruisingen en tunnels bij Guisweg en Stationsstraat zouden veel beter zijn.
De Fietsersbond is voor twee tunnels die een verschillend publiek bedienen. Bij de Stationsstraat moet een fietstunnel komen voor bestemmingsverkeer (treinreizigers, zwembadbezoekers, sporters en bewoners van naastgelegen woonwijken). De Guiswegtunnel is voor scholieren en forensen.
“Vandaar dat wij ons niet kunnen vinden in de ‘luie trap’ die de oost-west route met de noord-zuid route moet verbinden: er zijn betere oplossingen dan de luie trap en de extra oversteek van de Provincialeweg om van Rooswijk naar de Hempont, van Alkmaar naar de Buitenhuizerpont, van Wormerveer naar Purmerend of van station Zaandam naar de Zaanse Schans te fietsen.
Het is voor een aantal fietsers een te zware klus om de fiets tegen zo’n trap op te duwen. En onmogelijk voor bijna alle elektrische fietsen, mensen met een klein kind in een zitje achterop of voorop. En voor bakfietsen, gehandicapten op driewielers.
Verslechtering
Voor fietsers die vanuit Rooswijk richting Zaandam willen is de Guiswegtunnel een “wezenlijke verslechtering van de situatie” volgens de bond, “forensen op de fiets van Rooswijk naar Amsterdam wordt welhaast ontmoedigd.”
Uit tellingen blijkt dat het gebruik van de trappen bij de Kogeltunnel en Blaasbalgstraat nauwelijks gebruikt worden:
“Een (luie) trap kan simpelweg niet beschouwd worden als een fatsoenlijke fietsverbinding!”
Bij de Westerwateringtunnel is volgens de bond de luie trap naderhand ook aangevuld met een aansluiting via een hellingbaan vanaf de noordzijde.
“Als u bij de Guiswegtunnel zo’n constructie al direct in het ontwerp opneemt, kan deze significant veiliger worden aangelegd dan de Westerwateringtunnel als de daar geleerde lessen toepast worden.”
Hellingbanen
Dat kan best qua ruimte, er vervallen namelijk twee of drie rijstroken op de Provincialeweg, dan kunnen er hellingbanen aangelegd worden.
Lees hier de brief van de Fietsersbond.
De tekeningen en plannen voor een volwaardige fietstunnel hoeven niet opnieuw gemaakt worden, ze liggen klaar bij Zaanstad. In 2014 werden ze al gemaakt. Zaanstad wilde er toen niet aan (ondanks dat er € 10 miljoen klaar lag) omdat ze liever een autotunnel op die plek wilden (die er dus niet komt).
De spoorwegovergang is nu een groot obstakel voor het autoverkeer maar niet voor het fietsverkeer.
Over hopelijk een paar jaar rijd het autoverkeer door een eigen tunnel en wordt de kruising Guisweg / Provinciale Weg een T splitsing.
Wat is er dan eenvoudiger en goedkoper om voor fietsers, bakfietsen, canta`s etc die naar de provinciale weg willen gewoon de spoorwegovergang te behouden?
Doordat het autoverkeer wegvalt ontstaat er meer ruimte en kan je de overgang ook breder maken waardoor de doorstroming beter wordt.
De te bouwen fietstunnel is dan voor het doorgaande verkeer richting de Julianabrug v.v.
Fietsersbond hebben jullie al eens gekeken in heiloo. Vennewatersweg/onderdoorgang Spoor . net geopend. licht lucht en veel fiets plezier.. de kunstafkijken . . en gaan.
Het is niet de fietsersbond die de bouwplannen bedenkt. Dat zijn gemeente, provincie en planbureaus. De fietsersbond nam, net als enkele omwonenden en ondernemers, deel aan de focusgroep. Tijdens al die vergaderingen en gesprekken is een fietstrap nooit aan de orde gekomen, anders zou iedere aanwezige daar unaniem gezegd hebben dat dat een heel erg slecht idee is en een achteruitgang.
Het spoor verlagen en erboven deels bebouwen (dokmodel) lijkt mij een moooie optie. Wordt vast als duur beschouwd, maar al die losse 'oplossingen' zullen vast meer kosten dan nu beraamd.
Het plan met zo'n goot is nogal rudicuul bedacht.
Zo'n tunnel voor de trein (die men te duur vond) hadden ze van al dat geld dat inmiddels is uitgegeven aan dure bureaus allang kunnen bekostigen. De winst zou zijn dat Zaanstad er een hoop nieuwe bouwgrond bij zou krijgen. Plus, je kan dan een extra verkeersroute aanleggen van en naar Westerkoog.
De gemeente Zaanstad kennende zullen ze niets met het advies van de Fietsersbond doen. Zie als voorbeeld de Wilhelminabrug...
@Kees Rotteveel: het is geen verbetering om 30% van de fietsers voortaan de trap te laten nemen.
Volgens de routeplanner van de landelijke Fietsersbond loopt voor een groot deel van Rooswijk de snelste route naar Zaandam/Amsterdam door Westerkoog en de Westerwateringtunnel. Scheelt namelijk wachten voor het verkeerslicht. Jammer dat de Fietsersbond een forse verbetering voor 70% van de fietsers als verslechtering afdoet.
Een verbetering van 70%? Typisch weer een opmerking van iemand die absoluut niet snapt wat de belangen van omwonenden/belanghebbenden zijn. De geplande fietstunnel/autotunnel naast het Coentunnelviaduct is de meest slechte oplossing die je maar kan bedenken. Wel de aller, aller goedkoopste. En gaan we uitsluitend daarvoor?
Het fietspad langs de Provincialeweg is in alle opzichten te prefereren boven de route door Westerkoog - en al helemaal als dat straks met de geopende busbrug een hoofdverkeersweg gaat worden.
De verbetering met de tunnel is voor de oost-west verbinding en het verdwijnen van de overweg is een verbetering voor de noord-zuid verbinding.
Maar: wat verslechtert is de aansluiting van die twee verbindingen op elkaar. Dat zou dan via een "luie trap" moeten, of via een oversteek van de Provincialeweg.
Het enige dat de Fietsersbond vraagt is om die twee stromen goed op elkaar aan te laten sluiten. Dat kan geheel ondergronds of ongelijkvloers. Het voorstel is een variant op de Westerwateringtunnel, maar dan wel in één keer goed.
Dan krijg je vanuit Rooswijk de keuze uit twee tunnels, mooi toch?
(En het verbetert het ook voor de andere drie afslaande bewegingen.)
Fietsbak vader/moeders, scootmobiel bestuurders, wielrenners, scooter en brommer bestuurders, scholieren, etc. allemaal via de luie trap? Deze tunnel wordt niet alleen gemaakt voor Rooswijkers, die misschien ook naar andere richtingen dan Zaandam/Amsterdam willen, zie bericht van dhr. Rotteveel. Het een belangrijke fietsroute voor heel veel mensen. Het is niet voor niets dat er een officiële fietsstraat is aangelegd op de Dr. Jan Mulderstraat.
Luie trap is inderdaad een slechte oplossing!
De voorbeelden in het artikel zijn niet geweldig inderdaad. Op dit moment is de snelste route richting Hempont bijvoorbeeld gewoon langs de Provincialeweg. Maar de route in de richting van het Michaelcollege of richting Purmerend gaat wel degelijk vaak via dat kruispunt. Vanuit de Westerwatering bijvoorbeeld: langs het fietspad Provincialeweg, dan oversteken bij de Guisweg. Ook Rooswijkers zullen de route bij het kruispunt nemen. Die doorstroom is ook nu al problematisch, vanwege de kleine opstelplekken bij het kruispunt en de vele verkeersstromen.
Die verbinding wordt echt veel slechter als er een luie trap komt.
Dan zullen fietsers veelal een alternatief zoeken. Aan de zuidkant is dat er niet echt - het tunneltje bij station Zaanse Schans heeft ook zo'n onding namelijk. Omrijden via de Benny Goodmanstraat is voor Rooswijkers de enige mogelijkheid om normaal te fietsen en vanuit de Westerwatering wordt de enige route zonder dit soort hindernissen over de Willem-Alexanderbrug.
Het idee dat fietsers wel "even kunnen afstappen" op hun doorgaande fietsroute is een misvatting. Dat zou hetzelfde zijn als een doorgaande autoroute waar de automobilist halverwege "even" moet uitstappen om een slagboom te openen.
Een luie trap betekent: hier niet fietsen. Dat kan, anno 2020, echt niet meer.
Bij de ontwikkeling van infrastructuur gaat het niet alleen om snelheid, maar vooral om kwaliteit en fijnmazigheid. Die gaan beiden achteruit voor aanzienlijke aantallen fietsers.
Een trap met fietsgoot is sowieso geen voorziening, maar een obstakel. Het gebruik van de tunnel door grote groepen fietsers wordt zo onmogelijk gemaakt en een keuzemogelijkheid die je nu nog hebt (fijnmazigheid!) wordt die fietsers juist ontnomen. Heb je wel eens een fiets met kind erop omhoog proberen te duwen langs zo'n trap?
Dan maar de route via Westerkoog en Watering?
Die is door het grote aantal oversteekbewegingen zeker niet veiliger en met de openstelling van de busbrug gaat dat ook niet verbeteren.
Niet alleen voor fietsers wordt het minder. Ook gebruikers van scootmobiels en canta's zijn dan genoodzaakt om te rijden en extra oversteekbewegingen te maken.
Dus nee, er is zeker geen sprake van een verbetering.
Klopt helemaal Kees, gaat prima via de busbrug en nog veilig ook.
Maar...we gaan niet allemaal die kant op, er gaan er ook nog heel wat in noordelijke richting of rechtdoor de Guisweg op naar oud Zaandijk.
Alleen scholieren en forensen bij de Guisweg ? Die snap ik niet zo.
Trouwens, een luie trap, die had ik nog niet gehoord :-) , prachtig woord voor een slechte oplossing.