De Fietsersbond Zaanstreek is tegen de plannen voor de fietstunnel bij de Guisweg. Fietsers vanuit Rooswijk zouden alleen op de route langs de Provincialeweg kunnen komen via een ‘luie’ trap (met fietsgoot).

De fietsersbond vindt dat niet van deze tijd. Eigenlijk zijn de plannen een ‘verslechtering’ volgens de bond. Volwaardige kruisingen en tunnels bij Guisweg en Stationsstraat zouden veel beter zijn.

De Fietsersbond is voor twee tunnels die een verschillend publiek bedienen. Bij de Stationsstraat moet een fietstunnel komen voor bestemmingsverkeer (treinreizigers, zwembadbezoekers, sporters en bewoners van naastgelegen woonwijken). De Guiswegtunnel is voor scholieren en forensen.

“Vandaar dat wij ons niet kunnen vinden in de ‘luie trap’ die de oost-west route met de noord-zuid route moet verbinden: er zijn betere oplossingen dan de luie trap en de extra oversteek van de Provincialeweg om van Rooswijk naar de Hempont, van Alkmaar naar de Buitenhuizerpont, van Wormerveer naar Purmerend of van station Zaandam naar de Zaanse Schans te fietsen.

Het is voor een aantal fietsers een te zware klus om de fiets tegen zo’n trap op te duwen. En onmogelijk voor bijna alle elektrische fietsen, mensen met een klein kind in een zitje achterop of voorop. En voor bakfietsen, gehandicapten op driewielers.

Verslechtering

Voor fietsers die vanuit Rooswijk richting Zaandam willen is de Guiswegtunnel een “wezenlijke verslechtering van de situatie” volgens de bond, “forensen op de fiets van Rooswijk naar Amsterdam wordt welhaast ontmoedigd.”

Uit tellingen blijkt dat het gebruik van de trappen bij de Kogeltunnel en Blaasbalgstraat nauwelijks gebruikt worden:

“Een (luie) trap kan simpelweg niet beschouwd worden als een fatsoenlijke fietsverbinding!”

Bij de Westerwateringtunnel is volgens de bond de luie trap naderhand ook aangevuld met een aansluiting via een hellingbaan vanaf de noordzijde.

“Als u bij de Guiswegtunnel zo’n constructie al direct in het ontwerp opneemt, kan deze significant veiliger worden aangelegd dan de Westerwateringtunnel als de daar geleerde lessen toepast worden.”

Hellingbanen

Dat kan best qua ruimte, er vervallen namelijk twee of drie rijstroken op de Provincialeweg, dan kunnen er hellingbanen aangelegd worden.

Lees hier de brief van de Fietsersbond.

De tekeningen en plannen voor een volwaardige fietstunnel hoeven niet opnieuw gemaakt worden, ze liggen klaar bij Zaanstad. In 2014 werden ze al gemaakt. Zaanstad wilde er toen niet aan (ondanks dat er € 10 miljoen klaar lag) omdat ze liever een autotunnel op die plek wilden (die er dus niet komt).