Donderdagmiddag – 4 mei – heeft er op het fietspad langs de Provincialeweg (N203) in Zaandam een aanrijding plaatsgevonden tussen een scooter en e-fiets. Voorbijgangers zijn gestopt om hulp te verlenen.
Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de spoorwegovergang over de Provincialeweg. De fiets en scooter liggen tientallen meters uit elkaar. Beide bestuurders hebben een flinke val gemaakt. De fietser raakte bij het ongeluk zwaargewond en is naar het ziekenhuis overgebracht. De bestuurder van de scooter is in de ambulance nagekeken en voor controle meegenomen.
De Verkeersongevallenanalyse (VOA) komt om onderzoek te doen naar de oorzaak van het ongeval. Het fietspad is in beide richtingen afgesloten en één rijbaan van de Provincialeweg in de richting van Zaandam is eveneens afgesloten. Fietsers en scooters worden veilig over de afgesloten rijbaan geleid.
Foto’s: Michel Schermer
De provincie moet eens gaan denken over de breedte van een fietspad.
Er worden steeds meer mensen in een stad gepropt, maar de toegangswegen blijven hetzelfde.
Er is daar ruimte voor een veel breder fietspad en vangrails tussen de autoweg.
En het is natuurlijk bezopen om doorgaande fietspaden voor een jaar te sluiten, omdat er iets gebouwd moet worden.
Ik fietste er langs toen de VOA nog bezig was. Geen idee van de toedracht, maar uit de spreiding van de wrakstukken zag het er uit als een serieuze klapper.
Op een fietspad binnen de bebouwde kom mogen bromfietsers niet sneller dan 30 km/u.
Met de wind in de rug haal ik dat op eigen kracht ook wel op de "gewone" fiets, maar dan nog word ik met enige regelmaat ingehaald alsof ik stilsta en als ik een blauw bordje zie weet ik ook direct dat er illegaal gesleuteld is. Niet zelden moet je ook nog de berm insturen omdat tegemoetkomende bromfietsers bij inhalen nauwelijks rekening houden met tegemoetkomende fietsers.
Nu heb ik geen idee over de percentages brom- en snorfietsers die daar te snel rijden en evenmin weten we of dat hier het geval was (tenslotte is 2x 30 bij tegemoetkomend verkeer ook een klap van 60), maar een bromfietser neemt ook nog eens een flinke massa mee.
Eens met Erik: bromfietsers naar de rijbaan zou hier al veel ergernis en aanrijdingen schelen.
van de N203 een 50km weg maken zodat bromfietsen van de rijbaan gebruik kunnen maken dat voorkomt grote snelheidsverschillen op het FIETSpad en zorgt voor terugdringen van uitstoot
als dat zou kunnen. helemaal mee eens
Helemaal mee eens Erik.
Het fietspad zelf is absoluut veilig. Heb een paar jaar terug ook daar met mijn brommertje gereden. Één keertje scheet ik 7 kleuren. Ik reed richting Zaandam en passeerde een fietser. Ik reed dus op de strook van de tegenliggers. Reed op dat moment 45 km/u. Achter mij reed een andere brommer. Die ging mij passeren op het moment dat ik nog niet naar rechts was gegaan. Deze ging links door de berm met een snelheid van rond 70 km/u. Het liep gelukkig goed af. Voor het zelfde geld kom deze bromfietser niet meer terug op het asfalt en dan lig je op je snuffer en je pakt misschien je mede weggebruikers mee.
Dus... het ligt niet aan het fietspad. Deze is goed overzichtelijk bij normaal gebruik.
Ik rijd met de scooter nooit meer over dit fietspad,..al jaren niet meer, het is er vaak een gekkenhuis en je kunt van alles verwachten wat niet wensbaar is. Vooral in de avond als het donker is, en de lampen van de auto's recht in m'n gezicht schijnen zie ik de fietsers dus niet meer (te gemoed komend verkeer) Lampen van de moderne voertuigen zijn dermate fel dat ik/wij als fietser of scooter rijder gewoon de overige fietsers niet meer zien. Nu is dit ongeval overdag gebeurd en dus niets te maken met slecht licht. Maar persoonlijk rijd ik hier liever niet,.. ga altijd naar werk op de scooter maar dan wel via Nauerna ipv de Provinciale weg...Lekker rustig, weinig verkeerslichten, en veel veiliger !!
daar zouden ze ook wat aan moeten doen dat licht van de auto's, hoge bosjes een scherm of zo.
Wij ook niet op de fiets. forensen nl van zaanstad noord naar achter in Zaandam de korste weg is zins enige jaren de gevaarlijkste weg, fietspad , geworden.
Wij kiezen voor een langere weg. maar veiliger. oa Door westerkoog en WW. en een stukje polder.
Hoe precies. dat vertel ik niet voor je het weet. is het hier ook weer gevaarlijk voor de fietsende forens.
Ik steek altijd over bij Station Koog aan de Zaan en rij dan over de Parrallelweg en Provinciale Weg naar Zaandam Centrum, is ook een veilige route maar heeft als nadeel dat je onderweg een aantal verkeerslichten tegenkomt.
het is tegenwoordig elke dag raak op dit stuk provincialeweg
Tevens is er langs het hele fietspad een zeer gevaarlijke berm van soms 20 cm diep naast het asfalt! Terwijl brommers je keihard inhalen of tegemoet komen. Je kunt geen kant op.
Brommers kunnen met die hoge snelheden beter op de rijweg van de auto’s rijden.
Ik zou wel eens willen weten hoe hard de scooter heeft gereden 😔
Dat wordt onderzocht door de VOA verkeersongevallenanalyse.
wat is veilig op de fiets. Train op de driewieler. Denk wel na over een helm en waar het veilig fietsen is. gebruik van gezamenlijk fietspad met beperkte snelheid.
ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de fietser wel degelijk een fietshelm droeg