Maandagmiddag – 5 februari – omstreeks 14.25 uur heeft er een ongeval tussen een auto en een speed pedelec plaatsgevonden op de Glazenmaker in Koog aan de Zaan.
Volgens getuigen haalde de speed pedelec (een snelle elektrische fiets tot 45 km/h) een andere fiets in. Daarna zijn de speed pedelec en de auto met elkaar in botsing gekomen. De fietser op de speed pedelec is hierbij hard ten val gekomen. Twee ambulances en een traumahelikopter kwamen om medische hulp te verlenen. Het slachtoffer is met onbekend letsel met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
De politie heeft camerabeelden van buurtbewoners ontvangen. De Verkeersongevallenanalyse heeft op de Glazenmaker onderzoek gedaan om de exacte toedracht van het ongeval vast te stellen. Tijdens het onderzoek was de Glazenmaker ter hoogte van de Cacaomolen in beide richtingen afgesloten. Even na 16.00 uur werd de weg weer vrijgegeven.
Bijdrage door Michel Schermer
Volgens mij is er genoeg ruimte voor een rijweg met een fietspad er naast zonder er bomen aan op te offeren. Zonder rare verkeerseilanden of versmallingen waar je als fietser opzij gedrukt wordt.
Geen asfalt maar gewoon stenen en 30 kilometer per uur. En een paar camera's om die (altijd dezelfde?) haast- en stress maniakken een onvrijwillige donatie te laten doen. En 's morgens ook iets doen aan al die luie en/ of gemakzuchtige ouders die hun tere broedsel met de auto maar school brengen zodat hun haartjes niet nat worden. Het heeft beentjes, dus het kan lopen. ( meestal wel)
Helemaal eens. Vooral 's ochtend en 's avonds zijn snelheden van 80+ op deze weg geen uitzondering. Om maar niet te spreken over de vriendelijke weggebruikers (soms ook met deze snelheid), terwijl je op het zebrapad loopt, nog even voorlangs willen.
Misschien ook eens nadenken over het aanbrengen van verkeersdrempels?
De rondweg is er na de laatste reconstructie niet veiliger op geworden, dan weer een middenstrook, dan weer een stuk rood fietspad en ook de middendruppels bij de voetgangersoversteekplaatsen zorgen voor gevaar, sommigen passeren de druppels links of ze snijden je als fietser af door je vlak voor zo`n druppel nog even snel te passeren.
Een paar jaar geleden zijn er plannen gemaakt om de rondweg opnieuw in te richten, daarvoor moeten ongeveer 70 bomen verdwijnen, weer een aantal mensen in rep en roer en er werden tientallen pamfletten aan de bomen gespijkerd.
Ook is er ooit een voorstel geweest door op de rondweg éénrichtingsverkeer in te voeren waardoor de rijbaan smaller gemaakt kon worden en er aparte fietspaden aangelegd konden worden, weer een deel van de bewoners van Westerkoog in paniek want ze moesten in dat geval een paar kilometer omrijden.
Verder is er een plan geweest om de weg binnendoor aan te leggen, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar dat kan niet meer door de bouw van de woningen van de Prinsenstichting.
En de politie heeft geen zin en / of tijd om in woonwijken op snelheid te controleren.
Ik zou er voor kiezen om de rondweg op één en dezelfde wijze in te richten en de maximum snelheid verlagen naar 30 km/u.
Geen rammelstroken meer, verhoogde fietsstroken en geen druppels meer maar drempels aanleggen.
Om extra ruimte te creeeren ontkom je er niet aan om een aantal bomen te rooien.
Een andere optie is om van de rondweg een fietsstraat te maken met snelheidsremmende maatregelen en waar automobilisten te gast zijn
Fietspaden op trottoirhoogte lijkt een prima plan, maar daar is tegenin te brengen dat men dan de conflicten verplaatst naar de in-/uitritten naar de zijstraten. Dat zou meer risico geven op de "right hook", oftewel een automobilist die niet goed spiegelt en niet in de blinde hoeken kijkt bij het rechts afslaan en zo een fietser mist. En voor een slinger in het fietspad, zodat er een opstelplaats voor een auto wordt gerealiseerd om dat gevaar te verminderen, is bij veel zijstraten geen ruimte.
Er blijven weinig goede opties over eerlijk gezegd. De rondweg is praktisch een doorgaande weg die ook zo gebruikt zal worden, grotendeels ongeacht de inrichting, ben ik bang.
Dat je 50km mag op de rondweg slaat nergens op. 40km was een stuk beter geweest. Ook bij het stuk waar de weg opeens versmalt (fietspad krijgt dan eigen weg om over te steken) bij het pompstation is het een wonder dat autos nog niet frontaal op elkaar zijn ingereden. Veel nieuwkomers op de rondweg snappen niet dat zij met 1/3 van hun auto op het fietspad moeten rijden om niet frontaal tegen de tegenligger aan te rijden. Weet iemand of hier al eens een ongeluk geweest is? Ik heb wel paar BIJNA gevallen gezien.
Die hele rondweg is echt ontworpen door een aan elkaar gebreid stelletje ideeën die nergens op slaan.
Geef onze wijk svp weer de “oude” breedte terug vd rondweg. Automobilisten gáán echt niet langzamer rijden als de weg smaller is,
Zoals de gemeente beweerde.
Was de weg dan ooit breder? Volgens mij is dit al jaren de oude afmeting.
Daarentegen maak ik dagelijks op dat stuk mee dat vele automobilisten daar ook niet goed in zijn. Velen lijden aan de "ik moet erlangs"-ziekte, geen rekening houdend met veilige afstanden t.o.v. zwakkere verkeersdeelnemers. Met name schat men vaak slecht in dat die afstanden gevaar krap worden als er (een) tegenligger(s) is/zijn waarvoor ook nog ruimte gemaakt moet worden.
Het verhaal lezende lijkt me een combinatie van deze scenarios mogelijk. Automobilist haalt fietser in, daarbij over de middellijn gaand, tegemoetkomende speedpedelec haalt fietser in, komt dan uiteraard ook dicht bij de middellijn. En dan schat men het verkeerd in.
De rondweg in Westerkoog is nooit breder geweest, alleen de rijbaan is aangepast door een middenberm aan te leggen. René heeft gelijk dat (elektrische) fietsen hun snelheid aan moeten moeten passen, deze rijden vaak harder dan je met de auto doet (ook) binnen de snelheidslimieten, wat verwarrend is voor alle weggebruikers en verwarring veroorzaakt nu éénmaal ongelukken.
dit had een reactie op Marco moeten zijn.
De term “defensief” deelnemen aan het verkeer is voor veel elektrische deelnemers een no-go.
Het is voor automobilisten vaak moeilijk in te schatten qua snelheid waarmee deze rijden. Haast haast haast met alle gevolgen van dien. Hierbij wil ik niet zeggen dat dit in dit geval ook zo was.