DZ’er Eric Sellmeijer pleit op zijn nieuwe fietsblog Fietseric voor twee Hemponten in plaats van de ene die nu vaart.
De pont is zo druk in de spits dat er files en vertraging ontstaan, de capaciteit is vaak te beperkt terwijl fietsen sowieso gestimuleerd moet worden.
Dat twee ponten mogelijk is werd bewezen in de periode toen de A10 was afgesloten aldus het fietsende DZ-raadslid.
Zaanstad en Amsterdam moeten de kosten delen volgens Sellmeijer.
De foto boven is van het Twitter-account van Fietseric.
WIJ WILLEN EEN 2E #HEMPONT!!! pic.twitter.com/buw7xuGqWE
— Eric Sellmeijer (@FietsEric) 25 september 2017
Stormachtige ontwikkeling geweest. Ik heb deze pont plm. 30 jaar lang (tot 2011) gebruikt als fietsforens. Het gebeurde regelmatig als het koud was dat je er met slechts 2 of 3 fietsers gebruik van maakte.
Ik ben geen gebruiker maar een (regelmatig) passerende toeschouwer en zie ook wel nagenoeg lege ponten maar in de ochtend en de middag stroomt een wilde kudde van of naar Zaanstad.
Fietsers willen al jaren een extra pont. Ik ben benieuwd of ik het nog ga meemaken dat er in de spits om de 10 minuten een pont vaart. Ik hoop dat de heer Sellmeijer deze taak, zonder dat het hem gaat tegenstaan, kan volbrengen.
spitsbus .... spitstrein.... SPITSPONT ..... een ideetje?
https://www.youtube.com/watch?v=DZkxjNdBars
De boot is vol,mensen.
Ik kan me daar ook wel in vinden. Alleen moet je dan ook extra auto's meenemen? Tussen 6.30 en 9.00 en tussen 15.30 en 18.00 is er voor fietsen een tekort aan ruimte. Maar daartussen volstaat 1 pont meer dan voldoende. Met 1 pont kan wel maar zoals gezegd moet je dan (vracht)auto's en traktoren weigeren.
De 'mee-neem-volgorde' op de pont is duidelijk: eerst verkeer dat niet door de tunnel mag. Dus tractoren, brommers en fietsen mogen altijd mee, dat geldt ook voor vrachtauto's die te hoog voor de tunnel zijn of gevaarlijke stoffen vervoeren. Gewone vrachtauto's en personenauto's mogen dus mee als die anderen zijn voorgegaan. Die moeten dus wel eens een pont overslaan.
Gevaarlijke stoffen kan door de tunnel en hoeft geen gebruik meer te maken van een pont
Nee, dat bedoelde ik niet. Het ging om de extra spitspont.
Ook voor een spitspont kan je geen auto's weigeren - als die erop kunnen. Een oplossing is natuurlijk een fiets/brommer-pont in de spits te laten waren. Dus een snelle (in Amsterdam achter het CS varen ze elke 4 minuten) die alleen fietsen en brommers vervoert.