Fietsen over de Zaanse Schans is een ‘uitdaging’ zoals dat zo mooi eufemistisch heet. In gewone mensentaal: een ramp. Het is een doorgaande fietsroute, maar vanwege de grote stroom toeristen op drukke dagen vrijwel onbegaanbaar. Wie dat niet gelooft moet het filmpje hieronder maar eens bekijken.
Het is geen nieuw probleem. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. Wethouder Gerard Slegers (CDA, verkeer) liet via zijn woordvoerder eind 2022 weten dat een plan met verkeersmaatregelen voor de Zaanse Schans in januari in B&W zou worden behandeld en dat begin februari 2023 in de raad zou komen. De woordvoerder laat nu weten dat die planning ’te optimistisch’ was. Een nieuwe planning is er nog niet.
Eerder (in 2017) werden er al zulke plannen gemaakt. Dat zou bijvoorbeeld een nieuw fietspad zijn dat aan de andere kant van de sloot langs de molens zou moeten komen en ook om het ‘dorps-gebied’ bij de Walvis zou moeten lopen. Ook is geopperd om het fietspad ‘gemengd’ voor fietsers en voetgangers te maken of een maximum snelheid van 15 km/uur voor fietsers aan te bevelen (verplicht stellen kan waarschijnlijk niet). Uit het Zaans Mobiliteitsplan (2021): “wij denken aan een fietsroute om de Zaanse Schans heen.”
Maarten van der Meer (directeur Zaanse Schans) zegt dat het wat hem betreft niet snel genoeg kan gaan: “het is echt druk, we zijn weer terug op het niveau van 2019 [De Orkaan: 2,5 miljoen bezoekers] en er is ook wel eens wat gebeurd, nog niks ernstigs gelukkig. Maar met je elektrische fiets met 25 km/uur over over de Schans rijden kan echt niet. De drukte is nog zonder Chinezen want die zijn er nog niet. Voor volgend jaar kan je je borst nat maken. Maar het wordt een lang en ingewikkeld proces.”
De Zaanse Schans zet nu op drukke dagen 4 Ã 5 verkeersregelaars in, maar dat is vooral bij de ingang om auto’s de goede kant op te sturen.
Lees ook:
- Zaanse Schans: parkeergarage, loopbrug en ander fietspad (2017)
- Fietsen over de Zaanse Schans #2 ‘Rij dan een klein stukje om’ (reactie van Peter Moerland, 2 mei 2023)
Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek stuurde gister dit filmpje van het fietsen op de Zaanse Schans. Kijk en huiver…
Nou, duidelijker kan het toch niet zijn ! Gemeente ; doe er eens een keer wat aan !! Hoe ingewikkeld kan het zijn ?
Ik begrijp er helemaal niets meer van in dit land .
Op 22 december 2017 schreef de Orkaan al dat er een nieuw fietspad zou komen vanaf het Zaans Museum en dan aan de overkant van de sloot langs de Kalverringdijk zou komen terwijl het eerste stuk van de Kalverringdijk zou worden afgesloten voor fietsers.
De huidige parkeerplaats voor bussen zou verdwijnen en er zou een drielaags parkeergarage en een parkeerterrein op maaiveldhoogte ,samen goed voor 625 auto`s, komen bij de Diederik Sonoyweg nabij de Pinksterdrie en er zou een "iconische" brug over de Leeghwaterweg komen.
Nu, 5,5 later, is er nog niet veranderd.
Wordt dit de volgende aflevering van Zaanse Dromen?
De Zaanse Schans is een museum, dus bezoekers willen daarvan kunnen genieten. En Zaanstad wil graag toeristen! Een doorgaand fietspad hoort daar dus niet. Dat kun je dus beter om het gebied heen aanleggen.
Op Zaanse Schans 2.0 (centrum Zaandam) doet zich hetzelfde probleem steeds meer voor, maar daar is het fietspad (De Buiging) niet om te leggen. Daar zou een duidelijke afscheiding tussen voet- en fietspad moeten komen.
De Zaanse schans is geen.museum maar een gewone woonwijk. al minstens 100jaar is dit een verbindingsweg tussen zaandijk zaandam en wormerland. Het wordt gebruikt door oaforensen op de fiets... die naar hun werkgaan en gingen in oa de fabrieken. en nu is het de omgekeerde wereld in 20 jaar is het een toeristenhel geworden waar de inwoners re gast zouden zijn als zij zich willen verplaatsen op de fiets. moet niet gekker worden.
Het wandelpad is echt te smal en het fietspad is niet goed gemarkeerd. Alle op het wegdek gemaakte markeringen liggen te ver uit elkaar of zijn versleten. En als je door wil fietsen ga dan niet over de Schans.
Ik pas mijn snelheid aan en zeg met een brede grijns "goedendag" in zoveel talen als ik min of meer spreek.
En wat te denken van de overkant, de Lagedijk in Zaandijk? Die toeristen lopen midden op de weg, zijn alleen bezig met zichzelf. Inderdaad alleen maar een kwestie van tijd, ongelukken gegarandeerd! Handhaven kennen ze niet, in Zaanstad.
Wat een zeur maatschappij. Lekker belangrijk dat je minder dan 1 kilometer wat drukte tegenkomt, heb een beetje geduld met elkaar. De meeste bezoekers zijn zich van geen kwaad bewust. Het zijn vooral de geïrriteerde fietsers waar ik zo om moet lachen.
Misschien toch maar reguleren, slagbomen en hekken maar dan ook € 15 entree ?? Of terug naar de oorspronkelijke bestemming: woonwijk.
Het is niet alleen op de Scans een probleem maar ook in oud Zaandijk.
Als je op het voetpad loop moet je zo ook omver lopen. Ze zien je aankomen maar aan de kant aan ho maar.
Helemaal mee eens. de Lagedijk is een verlengstuk van de Zaansche schans geworden. Hoe mooi het voetveer ook is. de ellende van de tourist is ook hier bijna niet meer in de hand te houden. De stroom wandelaars Over de straat is te idioot voor woorden. vorige week nog een klap van een toerist met Zelfiestick gekregen die niet reageerde op mn fietsbel. liepen breed uit te paraderen terhoogte van de Brouwerij.
En wat te denken van al die huurfietsen die het fietspad heel onveilig maken tussen Zaansche schans en Haarlem om daar weer op hun boot te stappen.
Ik weiger me aan te passen aan al die waanzinnige die met 1 bezoekje mijn leefomgeving verzieken. en mijn mobiliteit , op de fiets , te voet en in het OV. onmogelijk maken. Langzaam aan wordt Zaandijk net zo onleefbaar als Venetie , en dichterbij Kinderdijk .
Het is een toeristengebied. Het is daar wel een fietspad. Als je dat fietspad neemt moet je gewoon rustig aan doen. Ik gebruik zelf daar nooit een bel. Op dat moment fiets ik met loopsnelheid. Het voorkomt irritaties bij je zelf en bij de toeristen.
Zaanse Schans zelf is druk, maar als je bus 391 vanaf Amsterdam moet gebruiken om thuis te komen is ook niet bepaald grappig! Overvol en in de rij staan tussen de toeristen en dan maar hopen dat je er een keer in kan.🙈
ik heb ook een bel en dat helpt niet of amper. Eventjes afstappen...? Waarom? ik hoor daar en zij niet! Ik zou dan minstens 10 keer moeten afstappen. Dat is het probleem.
De verkeersregelaars sturen de automobilist de goeie kant op? De Lagedijk, waar gevaarlijke situaties ontstaan door te veel auto verkeer!
ik heb een bel op m'n fiets en dat helpt en pas m'n snelheid of stap eventjes af.....wat is het probleem
Je kan wel klagen over die toeristen op de weg maar zeg nou eerlijk, dat wandelpad kan toch nooit zoveel voetgangers aan! Logisch dat ze op de weg gaan lopen. Daar komt bij dat de meeste toeristen denken dat ze in een museum lopen en verwachten niet dat dit een echte weg is.
Klopt, je kan het de toeristen ook niet kwalijk nemen. Jammer dat er vorig jaar met het opknappen van het voetpad geen cm verbreding is gerealiseerd. Gemiste kans.
Zeker mee eens. Voetpad verbreding had idd de oplossing geweest.
Zaterdag j.l. daar gefietst. Naar mijn beleving nog drukker dan in het filmpje. Stapvoets en slalommend + 3 x afstappen overleefd. Nog nooit zo druk gezien. Ook veel drukker dan voor Corona.
Alternatief was via Wormerveer over de noodbrug maar als je een afspraak hebt en de brug gaat open hadden we voor de heenweg geen alternatief.
Zo jammer dat je er vanaf het vroege voorjaar tot najaar niet fatsoenlijk kan ( langzaam)fietsen.
Oplossing is toch simpel: om de 10 meter een fiets symbool op het wegdek en een klein Zaans hekwerk tussen wandel en fietspad!
Herkenbaar, probeerde het vanochtend weer eens. Mijn fietsbel klonk voortdurend. Het toerisme op deze plek gaat gewoon niet samen met het doorgaande fietspad. Het liefst zou ik zien dat verkeersregelaars de toeristen naar het wandelpad verwijzen. Maar als er nog meer toeristen komen past dat ook niet meer.
Veel duidelijker moet aangegeven worden dat dit een fietspad is!
Gidsen zouden dit als eersten moeten vertellen!
Ik woon op Kalverringdijk 41 en moet dagelijks dit fietspad gebruiken. Soms meer dan eens.
Het is een ramp! Ze lopen er niet alleen, velen hebben ook meer aandacht voor hun mobiel dan voor het verkeer. Kleine kinderen springen plots voor je wiel. Als je belt of er iets van zegt wordt je uitgescholden of kun je een klap op je bek krijgen. Heel fijn voor iemand die weldra 83 wordt....
Mensen zijn op vakantie, kijken in het rond of volgen hun gids en hebben geen idee dat ze op een fietspad lopen. Je moet er rustig tussendoor manouvreren. Ik heb nog nooit een nare reaktie gekregen als ik belde.
Wat wél een probleem is, is de (doordeweeks) dagelijkse stroom schooljeugd die hier moet fietsen. Zij hebben meestal haast, zijn met velen en 'combineren slecht met slenterende toeristen'. Dat gaat een keer fout.
Fietspad en berm langs de Leeghwaterweg waren zaterdag ook al in gebruik genomen door bezoekers van de Zaanse Schans ... 🤔
ik heb een bel op m'n fiets en dat helpt en pas m'n snelheid of stap eventjes af.....wat is het probleem
Toeristen reageren niet op een fietsbel. Kennen ze niet. Maar dat is niet het punt: de berm van de Leeghwaterweg stond helemaal volgeparkeerd. Dat is een 80 km weg. Dat lijkt me echt wel een probleem. Er is dus meer regie nodig.
Natuurlijk, dat is het samenspel. Vanochtend sprong een kindje van ca vier jaar voor de grap op het fietspad en wilde me tegenhouden, te zien aan de uitgespreide armen en de lach op zijn snoet. Tegelijkertijd geeft het wel aan dat het dringen is.
Ik vrees dat de urgentie niet gezien wordt door de beleidsmakers zolang er geen ernstige ongelukken gebeurd zijn. Ik blijf er voor de zekerheid maar weg.