De gemeente Amsterdam wil twee nieuwe fietsenbruggen tussen ‘de stad’ en Noord aanleggen. De Javabrug vanaf het Java-eiland moet uiterlijk in 2025 klaar zijn.
Daarna staat een brug op het programma die aansluit op de route tussen de Zaanstreek en Amsterdam: de Stenen Hoofdbrug. Plannen voor tunnels wijst Amsterdam af.
Nu zijn er voor fietsers alleen ponten (en de Schellingwouderbrug) die de verbinding onderhouden.
De Stenen Hoofdbrug krijgt een lange aanloop omdat fietsers naar een hoogte van 10 à 11 meter moeten. De precieze hoogte is nog niet bekend. De gemeente wil een burg waar schepen met drie containers onderdoor kunnen. Het rijk en Rijkswaterstaat gaan voor vier containers hoog. Zo’n brug wordt niet alleen lastiger te beklimmen maar ook fors duurder.
Het duurt dus nog zeker tien jaar omdat eerst de cruiseterminal verplaats moet worden. Cruiseboten zijn 75 meter hoog. Eén van de voorgestelde plekken is de Achtersluispolder in Zaandam.
Boven de brug bij het Stenen Hoofd, onder de geplande Javabrug.
Of de IJ-tunnel autoluw maken en de vrijgekomen ruimte inrichten voor fietsers? Amsterdam wil kennelijk het centrum ook autoluw maken, afsluiting van de IJ-tunnel voor autoverkeer zou zeer wel in dit plaatje passen....
Toch maar gewoon een paar pontjes erbij dan ?
En die twee pontveren van CS naar Buiksloterweg vv waren zaterdag rond 16.00 uur mudje en mudje vol. Een brug zou niet verkeerd zijn. Maar of dat vanaf de stenenhoofd nu zo'n gelukkig punt is betwijfel ik.
Paar typo’s!
lang > lange
burg > brug
verplaats > verplaatst
Cruisboten > Cruiseboten
En het haakje na Schellingwouderbrug is een weesje.
Inhoudelijk; ga zo door, ik lees altijd met veel plezier :)
Dank. Rechtgezet. Het weesje heeft een zusje gekregen.