De nieuwe Wilhelminabrug zorgt voor een betere doorstroming van verkeer door het centrum van Zaandam, maar de fietsroute over de brug heeft tot discussies geleid (en binnen een dag tot de eerste valpartij).
Ook de ‘gedeelde’ fiets/voetgangers-paden op de Zaanse Schans doen stof opwaaien: is dat veilig? En eigenlijk wel toegestaan? En dan lijkt het ook niet helemaal goed te gaan met de bebording en omrij-routes voor fietsers.
Eerst maar eens de Wilhelminabrug. Gisteravond, 20 mei, werd die geopend. “Mooi hoor, maar dat slingerbochtje net voor de brug???” schrijft Yede Bruinsma op Facebook. Sonja Puhl-Diehle van de Fietserbond Zaanstreek is het daarmee eens: “Dat gaat nooit goed. Ook al omdat het fietspaadje op de brug veel te smal is.”
Het probleem is dat de weg op de brug veel breder is dan de Nicolaasstraat bij het Zaantheater. Wie richting de Burcht fietst moet een scherp slingerbochtje naar rechts maken het fietspad op. Tussen fietspad en autostrook ligt een betonnen rand. Vanaf de andere kant lost het fietspad nogal snel op in de autostrook, de auto’s worden naar rechts gedwongen. Onder deze afbeelding een foto van vanmorgen (21 mei) van de eerste valpartij op de brug dankzij de betonnen randjes.
UPDATE: Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) heeft vragen gesteld aan B&W over deze situaties, ze wil o.a. weten of de fietscoördinator van Zaanstad en de Fietsersbond geraadpleegd zijn. Ze wil graag dat de situaties zo “snel mogelijk veilig en duidelijk wordt gemaakt voor fietsers”
De Zaanse Schans
Hier zijn pilonnen op het deel voor De Walvis aangebracht, het fietspad langs de molens is nu ook deels voor voetgangers ingericht om de 1,5 meter af te dwingen. Enkele reacties: “niet te doen met voetgangers op het fietspad”, “absoluut geen goed idee! Hou het fietspad voor de fietsers”, “Voetgangers op het fietspad dus? Nee, dat is niet te doen. Nu al niet. Die gasten lopen waar ze willen.” Sonja Puhl-Diehle: “We verwachten daar gevaarlijke situaties”.
Voorstanders zijn er ook, Erik van Druenen: “Shared space, werkt op veel plekken.” Sonja Puhl-Diehle (die ook de foto maakte): “ja op pleinen, maar niet op een doorgaande route. (…) Het is een brom/fietspad dat nu al niet voldoet aan de CROW normen. Veel te smal en dan ook nog eens ongeleide toeristen toelaten? Het is trouwens wettelijk niet eens toegestaan En het is een regionale fietsroute.”
Dat van dat ‘wettelijk niet toegestaan’ klopt, volgens de wet mogen er alleen voetgangers op het fietspad als er geen voetpad is, en dat is er hier wel.
Op de Westzijde gaat het mis met de bebording. Eenrichtingsverkeer voor alle verkeer, maar er is een fietsroute gemaakt waar ook gebruikt van gemaakt wordt.
Bij de brug van de Jan Eijdenbergstraat naar de M.L. Kingweg in Zaandam staat al sinds 11 mei een ‘verboden toegang’ bord, voor alle verkeer. Fietsers moeten omrijden, maar hoe is onduidelijk. Bovendien trekt niemand zich daar wat van aan, de route is namelijk helemaal niet ontoegankelijk voor fietsers. Je kan daar prima doorfietsen.
Met de borden bij de Dam gaat het ook mis, ook daar is het verboden voor alle verkeer, uitgezonderd vrachtauto’s en bromfietsen. De fietsers zijn vergeten.
Niet om het even, maar Zaanstad munt al zo'n 40 jaar uit in het verzinnen van foute verkeersoplossingen. Het meest hilarische is een ambtenaar die ooit op een voorlichtingsbijeenkomst met droge ogen oplossingen voor een bepaalde situatie stond te vertellen die ze mij tijdens colleges verkeerskunde aan de TU altijd probeerden af te leren.
In Zaanstad geldt maar één wet ; die van Murphy.
Ik heb het brug gebeuren fotografisch vast gelegd, en had toen al, dat de brugklep geplaatst werd de rand naast het fiets gezien, en dat dit niet goed ging worden.Dus weg met die rand,voor het nog erger wordt.
Groet Fred Wolf
Rond het middaguur de tweede valpartij. Ik was er getuige van. De verantwoordelijk wethouder is gemaild. Wat mij betreft gaat de brug weer dicht, dan hebben ze negen dagen om hem veilig te maken en is hij precies op tijd klaar. Ernstig dit.
Aan deze beschamende lijst moeten de ongeldige verkeersborden op de Gedempte Gracht nog worden toegevoegd. Wie in de Gemeente is hierop aan te spreken? Het lijkt erop, alsof papa/mama tijdens het thuiswerken aan de borden flink door de kinderen werd afgeleid. Ik verdenk hem/haar er zelfs van, de kinderen de borden te hebben laten invullen.....
De wegbeheerder heeft voor de Wilhelminabrug gekozen voor aanliggende fietspaden (dwz verhoogd tov de rijbaan, da's die betonnen rand). In België worden aanliggende fietspaden inmiddels afgeraden door het grote aantal ongevallen: een fietser die van het fietspad raakt komt door die verhoging gemakkelijk ten val. Hoe het in Nederland zit met ongevallen weet ik niet precies, maar het CROW is over betonnen randen in het algemeen erg duidelijk: niet doen. Tel daar bij op dat het fietspad ook nog eens veel te smal is voor het verkeersaanbod, het is zelfs smaller dan de minimumnorm die het CROW adviseert voor fietspaden(!), en je kunt op je vingers natellen dat daar ongelukken gaan gebeuren. Maar zo snel al had ik niet verwacht.
Hoe had het dan wel gemoeten? Tja, als de ruimte onvoldoende is om een veilig fietspad te maken dan kun je beter fietsstroken aanleggen op de rijbaan. Daarover kun je in elk geval niet ten val komen.
Ik ben het voor 100% met jou eens.