De NOS meldt dat een meerderheid van de Tweede Kamer nu voor een leeftijdsgrens voor fatbikes zou zijn. De PVV die daar eerst niet aan wilde, is nu ook ‘om’. In juni meldde RTL Nieuws dat er ‘binnenkort’ een verbod op het bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen (fatbikes) zou komen.
Dat verbod kwam er (nog) niet. En ook een Kamermeerderheid betekent nog geen wetgeving. Vooralsnog lijkt het erop dat fatbikes niets in de weg wordt gelegd.
Fatbikes zijn omstreden. Vooral omdat ze in veel gevallen zijn opgevoerd (bij controles in Amsterdam bleek ruim de helft te zijn opgevoerd). Het opvoeren zelf is een fluitje van een cent, vaak lukt het al via een simpele ‘reset’ van het systeem. Omdat het systeem ook in no-time weer teruggezet kan worden, zou handhaving lastig zijn.
Het aantal ongevallen met letsel waarbij een fatbike is betrokken, neemt snel toe aldus Veiligheid.nl. De Orkaan schreef in de laatste anderhalf jaar zo’n vijftien artikelen over ongelukken waarbij fatbikes waren betrokken.
Wie op een opgevoerde fatbike rijdt en een ongeval veroorzaakt, maakt zich niet alleen schuldig aan een hele reeks overtredingen (zonder helm, geen rijbewijs, te hard, illegaal opgevoerd, vaak nog geen 16) maar kan ook persoonlijk voor de schade opdraaien omdat de opgevoerde fatbike niet verzekerd is. RTL schreef over gevallen waarin de veroorzaker (of de ouders) tegen duizenden euro’s schuld opliepen na een ongeval met een onverzekerde fatbike.
De druk van gemeenten en politie op de overheid om nieuwe regels voor fatbikes was al eerder kenbaar gemaakt. Nu is er dus ook een Kamermeerderheid. Het wachten is alleen op nieuwe wetgeving.
Door Piet Bakker. Bronnen: NOS, RTL, Veiligheid.nl, Orkaan archief.
Vergeet de mensen niet die altijd op standje VOL GAS op hun e-bike rijden en altijd haast hebben, ouders die nog even snel de kinderen van school halen en de bakfiets ouders die zich overal tussendoor wurmen en ook veel “bejaarden” die blijkbaar voor hun fietstocht re weinig tijd hebben. Als ze dan moeten stoppen is Leiden in last, ze gaan vaak veel te hard gezien hun leeftijd.
Het altijd op standje maximale ondersteuning rijden is heel vaak de oorzaak van ongelukken met ouderen op e-bikes. Wij hebben zelf ook een e-bike maar rijden 90% op standje 1, net dat kleine beetje ondersteuning dat het prettig maakt om te fietsen. Alleen bij zware tegenwind of een helling op gaat het naar standje 2 of 3 (stand 6 is het hoogste) en daarna volgt nog heuvels en bergachtig gebied, ook met 6 standen.
Gebruik je ondersteuning met verstand en niet om de snelheid.
mmm trapondersteuning.Okee.prima.Maar dan ook voor elke fiets met accu erin/erop waarbij je trapondersteuning kunt omzetten van licht naar zware tegenwind.
relaxt licht ontspannen fietsend of juist intensief trappende wilt fietsen.
geen onderscheid meer.
helm.kenteken.
maar dan ook met verplchting elke 6 maanden langs fietsenmaker voor controleren op opvoerset aanwezig ja nee.
apk keuring!! zeg maar.
fietsen makers blije.jankers blije? of dan nog meer klachten deponeren over fiets met dikke band.
gaan we ook x die (elec.)brede bakfietsen aanpakken op fietspaden?
Gewoon helmplicht op rijwielen met trapondersteuning, is vrij gemakkelijk in de wet op te nemen en zal het aantal fatbikes en mensen die geen elektrische fiets nodig hebben snel terugdringen, want een fietshelm is niet stoer en stom.
volgens mij staat er in de wet dat je voor een fiets met trapondersteuning 16 jaar moet zijn en een rijbewijs moet hebben,
dus ik begrijp de discussie over de fatbike en e bike niet, het lijkt mij dat gewoon de wet moet worden gehan dhaafd en is er geen
probleem meer.
Nee, lees maar na:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike
Er wordt over fatbikes gepraat,.Er zijn er 2 en niet 1 soort.Dat de fatbike met gashendel verboden wordt prima,hier worden 2 dingen samen getrokken,dit kan niet.Je hebt ook 2 soort e bikes,die worden wel apart beoordeeld en fatbike is een fatbike,daar zit het probleem ook.Gewoon aparte regel moet dus ook hier kunnen.
Wat een hoop onzin en betutteling lees ik in de reacties. kKnderen komen niet levend teug van school als ze een fatbike hebben. Kinderen hebben geen benul wat er kan gebeuren als ze 25 kmpu rijden. Kinderen kennen de verkeersregels niet. Wat ook je van heel veel bestuurders zou kunnen zeggen. Helmplicht voor kinderen. Dit gezegd hebbende zou Ik hetzelfde kunnen zeggen van al die ouderen jongeren en volwassen. Fietsen door het WHpark, rijden op de stoep Wandelweg ( al dan niet) tegen het verkeer in ). Slaan links en rechts af zonder hand uit te steken of te kijken, rijden door rood, wringen zich tussen auto en stoep langs je auto en zijn dan ook nog boos als ze bijna onder je auto belanden. Ook hoor ik niemand dat als je een electrische fiets of fatbike hebt opgevoerd je niet meer verzekerd bent. Ook niet voor een gebroken arm of erger een schedel breuk en of schade aan de tegenpartij. Duur grapje kan dat worden. Mij lijkt dan ook handhaving een goede oplossing. En wat betreft de minderjarigen ..... hier ligt toch echt een taak voor de ouders. Nog een leuk berichtje de afgelopen week .... Fatbiker verraadt zichzelf door niet te trappen en krijgt meerdere boetes
Een 30-jarige man op een fatbike heeft zichzelf donderdagochtend lelijk in de vingers gesneden. Agenten stopten hem omdat hij zonder te trappen vooruitkwam, waardoor ze ervan uitgingen dat het voertuig een gashendel had. Hij kreeg dic. bekeuringen. Dit was in Eindhoven. Zou zomaar ook in Wormerveer kunnen zijn.
Nee Fred, geen onzin en betutteling maar pure realiteit!
Er gebeuren nu éénmaal teveel ongelukken met fatbikes.
Het is goed dat er nu wordt ingegrepen en dat er wetgeving komt voor dit soort fietsen.
Jammer voor degenen die een legale fatbike hebben en zich netjes aan de regels houden maar een groot deel van de fatbikes is opgevoerd en voldoet niet aan de regels.
Handhaven is een prima oplossing maar waar halen we de agenten vandaan?
En al die andere overtredingen die je opsomt kloppen ook maar er is niemand die daar tegen optreed.
kleine kinderen hebben al geen flauw benul dat 25 km/u ook hard kan gaan, en doordat ze nooit eerder zo hard zijn gaan fietsen kunnen ze geen inschatting maken, met remmen laat staan uitwijken. die ouders zijn wat dat betreft nog dommer dan een stoeptegel, dat ze hun kind zo'n fiets geven en dan als ze in het ziekenhuis terecht komen zitten te janken dat ze niet weten waardoor dat nou zou komen. de meeste fatbikes hebben niet alleen opvoersetjes, maar ook een te zware accu eronder hangen
Drie op één fatbike zie ik bijna iedere dag.
En gisteren iemand met een kind van een jaar of zes voorop.
Die reed geen 15 km want hij scheurde me voorbij.
Ik snap dat de jeugd dit leuk vindt maar helaas kunnen zij de verantwoordelijkheid niet aan en kennen ze in veel gevallen de verkeersregels niet.
Het probleem is, wat is het verschil tussen een normale E-bike en een niet opgevoerde Fat Bike.
Behalve het stoere uiterlijk nul komma nul.
Het probleem zit hem echt aleen in het opvoeren van de bikes en daar zou beter en strenger toezicht op gehouden moeten worden.
Dus alleen E-bikes en Fat bikes die niet via een truukje opgevoerd kunnen worden mogen nog verkocht worden.
Als je met een opgevoerde fiets toch betrapt wordt, meteen de fiets verbeurd verklaren. Geen tweede kans ofzo.
Volkomen mee eens Jan( naamgenoot ). Ik wil er alléén nog een schepje bovenop doen.
Helmplicht, kentekenbewijs ( dan weten we dat e.e.a. staat geregistreerd ) minimum leeftijd 16 jaar en een brommerrijbewijs.
Dat zal beter te handhaven zijn en de jeugd ( lees ook ouders ) wel tot nadenken aanzetten.
Die fatbikes zijn niet levensgevaarlijk, maar de berijders ervan hebben geen besef wat er allemaal kan gebeuren in het verkeer.
Ik ben ook jong geweest en behoorlijk wat risico's genomen maar dat was toen een hele andere tijd en ook minder verkeer en agressiviteit.
Ik rij bijna dagelijks wel op de e- bike en zie heel veel dingen maar net goed gaan. Hopelijk wordt dat door de berijders van fatbikes en hun ouders eens beseft.
Helmplicht en leeftijd zal moeilijk worden denk ik bij een legale niet opgevoerde fatbike.
Dan zullen die regels voor alle e-bikes ook moeten gelden.
Volgens mij is een legale fatbike hetzelfde als een e-bike, dus blijft weinig anders over
dan intensief handhaven....maar dat zal niet gebeuren denk ik.
Ik was de afgelopen week in Belgie. Ik weet niet hoe het daar geregeld is, maar geen fatbike te bekennen. Wel elektrische fietsen met helmdragende berijders. Helmplicht, minimaal 16 jaar en brommerrijbewijs zal een einde maken aan deze ellende.
Hebben de ouders van deze kids geen verantwoording voor dit onheil , of zijn ze te veel met zich zelf bezig hebt idee van wel , ze zoeken het maar uit, tot de rekening op tafel komt misschien gaan de slaap oogjes dan open...............Hartelijke groeten van Jan.
ja,als je kind naar school gaat,is de kans groot dat je hem/ haar niet meer levend terug ziet.Dat besef is er niet bij ouders. " valt wel mee"!