Op de rotonde aan de Rosariumlaan en de Heiligeweg in Krommenie is dinsdagavond – 16 juli – een fatbike met drie opzittenden op een Audi geknald. Het ongeluk gebeurde even na 22.30 uur.
De Audi kwam vanaf de Heiligeweg en wilde de rotonde driekwart nemen richting Assendelft. Een fatbike met drie opzittenden kwam vanaf de bibliotheek over de rotonde op de rijbaan in plaats van het fietspad. Daarbij reed deze ook nog eens tegen het verkeer in. De fatbike knalde op de rotonde tegen de linker voorzijde van de Audi.
Update 18 juli: Naar aanleiding van de camerabeelden die op facebook in de reacties zijn geplaatst hebben wij contact met de woordvoerder van politie Noord-Holland. Het beeld op het filmpje laat een andere situatie zien dan wij ter plaatse hebben gehoord. Zodra wij informatie hebben van de politie informeren wij hierover.
De berijder en passagiers van de fatbike kwamen hard ten val. De jonge bestuurder bleef ongedeerd, de twee meiden die achterop zaten raakten wel gewond. Eén van deze meiden is nagekeken in een ambulance, maar kon daarna met haar ouders mee. De ander is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
Volgens getuigen reed de fatbike aardig hard en ter plaatse werd gezegd dat deze fatbike mogelijk 50 kilometer per uur zou kunnen rijden.
Bijdrage Michel Schermer
Voordat we weer de fatbike gaan “bashen”, op facebook circuleert een filmpje van het ongeluk, en daarop is duidelijk te zien dat de Audi de rotonde via de verkeerde kant neemt. Ik stel dan ook voor dat we alle Audi’s gaan verbieden in het verkeer, want maar al te vaak is dit merk betrokken bij allerlei misstanden in het verkeer
Gaat in dit geval zeker niet op, het is namelijk geen fiets meer als hij harder kon dan 25 km per uur, schade wordt compleet verhaalt op de ouders indien minderjarige bestuurder ! dat zal ze wel koud vallen.
En inderdaad fietsers zijn zwakkere verkeersdeelnemers, maar dan moeten ze dus wel echt op een fiets rijden, dit is dus gewoon een bestuurder van een niet verzekerd, gekeurd en nog wat dingen voertuig... kan een pittige boete opleveren naast de schade !
Die regel dat een auto meestal aansprakelijk is door een aanrijding met fietser omdat deze beschermd zou zijn(ongemotiriseerd) moeten ze afschaffen
daar heb ik als automobilist mee te maken gehad. werd uiteindelijk een gevecht, maar heb de zaak wel gewonnen. idd afschaffen die regel.
In dit soort gevallen word de bestuurder van de Audi ook niet schuldig bevonden. En ik spreek uit persoonlijke ervaring nav een ongeluk tussen mij en een fietser. Ik reed op mijn scooter. Fietser maakte een verkeerde inschatting en een ongeluk was niet te vermijden. Dus het verhaal dat de fietser ten alle tijde in het voordeel is gaat niet altijd op.
Helaas niet altijd zo, mijn vrouw is 3 maanden geleden aangereden door een fietser die van de zijkant kwam, ze trok op bij een stoplicht en de fietser dacht nog even te kunnen overteken door rood licht , het was niet te vermijden en hij is vol in de rechterkant gegaan.
3400 euro schade aan de auto en we zijn nog bezig met de verzekering !! gaat er om spannen of we dit betaald krijgen, absurd maar waar...
fietser was trouwens ok..
ik snap werkelijk die ouders niet die kinderen van rond de 12 jaar een fatbike geven, opgevoerd of niet. Hoe dom kun je zijn om ze zo'n levensgevaarlijk ding re geven. Het zal wel afkopen zijn, pa en moe werken, kijken de hele dag op hun mobiel en willen geen gezeur. Wie legt me dit eens uit?
dat is wel waar .onze schoondochter en Zoon werken ook allebei en die kopen ook dure cadeau.s
Ben het hier helemaal mee eens
als je hoort hoeveel ongelukken al met deze dingen zijn gebeurd.Het zal een keer helemaal mis gaan en je moet het de ouders vertellen.
Snap ook niet hoe deze ouders die dingen voor hun kinderen koopt
Of je het nu een fat bike of een e-bike noemt, het is hetzelfde.
Ook e-bikes met daarop mensen op leeftijd die niet meer zo behendig zijn zijn een gevaar.
25 km per uur is ook dan te snel of het nu op een fietspad is of gewoon in de stad.
Je hoort ze niet en vliegen je voorbij.
En dat je die dingen met zware motoren kunt kopen dat is niet de schuld van de fat bike maar van
de regelgeving en de handhaving daarop ( amper dus ).
Lang geleden voerden wij ook onze brommers op, opvoersetjes verkopen en kopen mocht toen
ook maar het monteren ervan dus niet.
Verschil is natuurlijk wel dat je toen 16 moest zijn en tegenwoordig ook nog een rijbewijs moet hebben.
Ik zou e-bikes en fat bikes gewoon gelijk stellen aan scooters.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Als snorfiets dan natuurlijk.
tenzij ze sneller gaan, dan kom je bij de bromfiets.
Maar wacht eens, Dit is er al.
ik noem de speedpedelec. Deze heeft al een kenteken.
Regeling is er. Dus gewoon gaan handhaven.
zo moeilijk is het dus niet.
Aan die fatbike mankeert eigenlijk niets, het zijn de bestuurders, en die regeltjes?,er wordt nauwelijks of niet gehandhaafd, wanneer er bij het station gecontroleerd wordt, zijn de maatjes al gewaarschuwd want zodra de controle is afgelopen komen ze massaal als ratten uit hun hol en gaan ze vrolijk weer verder!
Kansloos!
Opvoeren en slecht rijgedrag is de oorzaak. 3 man op 1 fiets is echt asociaal.
zo en nu maar hopen dat de verzekering volledig uitkeert aan de automobilist
Die automobilist was ook fout, die reed tegen het verkeer in.
Beide bestuurders hebben grove verkeersovertredingen begaan, waarom de politie geen bekeuringen heeft uitgeschreven is onbegrijpelijk!
fatbike kinderen. rijden met te hoge snelheid over het fietspad of stoep. ouders zijn eindverantwoordelijk . dat is levensgevaarlijk gedrag van jonge kinderen. ik heb veel ongelukken gezien in het nieuws.
ik ben zelf een paar keer bijna weg gereden door kinderen.
Fatbike is niet te verzekeren.Dus moeten zij zelf betalen…
Als de verzekering geen eens wil verzekeren dan wil dat al genoeg zeggen over die fatbikes.
Ik zie zo vaak jeugdigen, leeftijd 11-15 jaar, hard en zonder te trappen op een fatbike rijden en dan vraag ik me af, hoe ze aan zo`n ding komen want 4000 euro kosten ze zomaar en je kan ze nauwelijks nog verzekeren.
Ik ben er ook voorstander van om die dingen te verbieden, levensgevaarlijk.
Een andere optie is een minimumleeftijd instellen van 16 jaar, een kenteken verplicht stellen nt als een brommer/ scooter rijbewijs.
Maar voordat er een wet komt die dit regelt zijn er waarschijnlijk al doden gevallen.
Dat is hier in NL zo, er moeten eerst een zooitje dooien vallen, voordat die regering ingrijpt, en die ouders een groffe boete geven, dat ze voor hun leven genezen zijn hoop ik.
4000 euro ? een beetje fatbike heb je al voor nog niets eens 1000 euro.je zal goeie fatbikes hebben maar niet de gemiddelde bike waar de jeugd op rijdt die komen met bosjes uit China.
Zelfs al kon je ze wel verzekeren (een aantal merken die fatbikes maken die wel aan de regels voldoen, zoals phatfour en brecker, hebben zelf iets opgezet), dan zou het bij een ongeval sowieso nietig zijn, want fiets niet legaal. Je zal op moeten draaien voor de kosten als je iemand voor het leven invalide rijdt... Ik snap ouders niet die kinderen met zo'n v20 de weg op sturen, al was het alleen maar voor hun eigen aansprakelijkheid... Maar ik zou ook niet de verantwoordelijkheid van de fietsenmakers die die chinese brol verkopen uit willen vlakken. Omdat het niet verboden is betekent nog niet dat je er geld aan moet willen verdienen. Daarmee scheidt het kaf onder de fietsenmakers zich duidelijk van het koren.
Die regel(tjes?) is er dus al, fatbikes zijn, als ze voorzien zijn van een motor met meer vermogen dan 250 watt, ze ondersteunen bij snelheden van 25 km/h of een gashendel hebben gewoon verboden. Informeer uzelf beter (en hoofdlettergebruik wordt over het algemeen gezien als schreeuwen).
Je vraagt je af wat een ouder beweegt een kind een elektrische fiets te geven (als speelgoed?). Recent zelf twee kinderen overeind geholpen. De ene zonder electrische fiets liet zich voortrekken door de ander met, met als gevolg dat de sturen in elkaar haakten.
Informeer uzelf beter ?
Ik schat dat het grootste deel van de handhavers al die regeltjes voor deze dingen ook niet begrijpen.
Heel simpel, gelijk stellen aan scooter / brommer.
ze kosten helemaal geen 4000 euro. voor 500 euro heb je ze al op de bazaar, in beverwijk. ook levensgevaarlijk, als ze daar even een oefen rondje doen, tussen het winkelende publiek, en naast alle kinder attracties. gewoon verbieden is de beste optie.l
Om een fatbike gelijk te stellen aan een bromfiets zul je toch weer regeltjes moeten bedenken.
Wanneer stel je een fatbike gelijk aan bromfietsen? Met 4 inch banden? Of toch 5 inch banden? Maar wat doe je dan met een fiets die 5 inch banden heeft, maar geen e-motor?
Of gaan we een heel nieuwe categorie in de wegenwet definiëren? Naast fietsen, e-bikes, speedpedelecs, snor- en bromfietsen. Dat wordt er niet overzichtelijker van. Met een criterium ongetwijfeld dar door fabrikanten weer heel eenvoudig te omzeilen is.
De regels die er nu zijn, zijn wel degelijk duidelijk. En handhaafbaar.
Tot 250 W ondersteuning én begrenzing tot 25 km/u = e-bike. Daarboven moeten de regels van de speedpedelec worden gevolgd. Zo niet dan is het een illegaal motorrijtuig en die kun je in beslag nemen.
Er wordt nu gesproken over het verbieden van opvoersetjes. Dat lijkt al heel wat, maar daarmee voorkom je niet dat fatbikes met 750W motor (of meer) kant en klaar aan huis geleverd worden. Voor minder dan € 1000 heb je er al één met 1000W motor. Goedkope Aziatische meuk, maar verstuurd vanuit distributiecentra in Europa. Daar is dus ook al iets misgegaan bij de invoer.
We signaleren een probleem dat ontstaan is door gebrek aan toezicht op verkoopkanalen en het niet handhaven van bestaande regels en dat gaan we oplossen door nieuwe regels te bedenken? Schiet mij maar lek, maar dat is symboolpolitiek.
Een helder criterium is elk voertuig op de openbare weg waar een motortje aanzit dient een WA verzekering en de bestuurder een rijbewijs te hebben voor het voertuig, draagt een helm indien de maximale snelheid boven de 15km/h kan komen. Kan er harder dan 20km/h gereden worden dan hoor je niet meer op het fietspad.
Ik heb dit al vaker gezegd. Fatbike per direct verbieden.
Dat kan helemaal niet. Een fatbike is een model, geen type.
En verkeersgedrag is sowieso onafhankelijk van het type voertuig.
De fietsersbond neemt nooit eens een stelling in!
Altijd maar dat draaikonten, wat kan mij het nou schelen wat het is een model of een type is?
Geef eens een mening !
"En verkeersgedrag is sowieso onafhankelijk van het type voertuig" slaat helemaal nergens op!
Verkeersgedrag heeft helemaal niets met het type voertuig te maken maar met degenen die de voertuigen besturen.
Iemand die een snelle auto , BMW, Audi, Mercedes, VW Golf GTI, etc, kan een uitmuntend gedrag hebben terwijl iemand die in een oud, klein autootje rijd zich heel anders gedraagt en zo is het met fietsers ook!
Er moet heel snel wetgeving komen om deze levensgevaarlijke apparaten buiten bereik van kinderen te houden en daarnaast duidelijke regels want het is duidelijk dat fatbikes geen fietsen zijn.
Excuus, mijn reactie was wat kort en ik vergat dat u hier ook meeleest.
Dan is inderdaad wat meer uitleg nodig.
Een fatbike is een model dat zich van andere fietsen onderscheid door de buitenmaat banden, maar geen apart voertuigtype is. Een fatbike kan dan ook voorkomen als:
1. Trapfiets (ja, heus waar, zonder ondersteuning, nog echt zelf met de beentjes trappen);
2. Legale e-bike (dus begrensd tot 25 km/u);
3. Legale speedpedelec (begrensd tot 45 km/u, met minimum leeftijd, kenteken-, helm-, rijbewijs- en verzekeringsplicht);
4. Opgevoerd dan wel af-fabriek geleverd met veel te zware motor
De overlast komt vooral van die laatste groep, maar met een generiek verbod tref je ook legale modellen.
Of je gaat héél ingewikkelde regelgeving bedenken, die lastig te handhaven is. En ook veel tijd kost tijd.
Of je gaat gewoon bestaande regels handhaven. Dat kan vandaag al.
ik merk elke keer weer,dat jeugd steeds verder gaan. Weekend over destraat met een brommer zonder helm. Met zijn allen op een fatbike die behoorlijk hard rijdt,geen voorrangs regels kennen. midden op een kruising stilstaan. waarom kunnen we die regels niet aanpassen en de e bikes die harder gaan dan 25 km per uur van de straat halen. je ziet ze niet en ik hoor ze niet aankomen. Bestuurders denken altijd voorrang te hebben.Ze kunnen het haast niet bereiken, als ze moeten stoppen.
Drie kinderen op een snelle fat bike op dinsdagavond half elf....waar zijn de ouders die deze kinderen opvoeden ?
wanneer vallen de eerste doden??!!
Alle kosten en boetes op de fietsers verhalen. Inclusief de medische kosten.
Heel snel.
Vraag het aan magere Hein ;-)
Wat ik nog steeds niet begrijp in ons REGELTJES land dat DIT NIET aangepakt wordt. Vele zijn echt een gevaar op de weg.
De fatbike is een rijwiel met hulpmotor dus een bromfiets
Dat is dus 16 jaar een helm een verzekering hoe moeilijk kan het zijn