Op 19 mei 2021 plaatsen we een vrolijk bericht over de volledig gerestaureerde ‘Faam‘ die een ereplaatsje aan de Zaanse Schans had gekregen.
Nu plaatsen we weer een bericht, maar wel een veel minder vrolijke versie.
Restaurateur Joep van Hout mailde:
Nadat het mooie faambeeld helaas lange tijd met slechts één vleugel op haar sokkel heeft gestaan is het nu total loss en kan als verloren worden beschouwd.
Zie hier het resultaat van vernielzucht. De historische commissie van de Zaanse Schans vond, na veel waarschuwingen, dat het beeld niet op een andere en tevens hogere plek zou moeten staan. Dit om te voorkomen dat het aan vernielzucht ten prooi zou vallen.
Nu is dit eens zo fraaie Zaanse beeld onherstelbaar vernield. Het stond te laag, iedereen kon gemakkelijk aan het kwetsbare beeld zitten en de huidige plaats heeft een totaal gebrek aan sociale controle. Diverse malen zijn de bazuin en/of lauwertak ontvreemd met als uiteindelijk dieptepunt dat het beeldje door onverlaten is misbruikt als ware het een wipkip!
Al ruim twee jaar terug is voorgesteld het beeld, dat toen nog in redelijk goede staat was, te plaatsen op een stijlvol toegangspoort-kozijn bij de siertuin tegenover de Walvis. Op minimaal 3,5 meter hoogte, beschut tussen de bebouwing. Het zou daar veel beter tot zijn recht komen en er zou grotere sociale controle zijn.
Helaas is het nu te laat. Doodzonde want dit had gemakkelijk voorkomen kunnen worden.
Jan Piet Bloem (Zaans Erfgoed): “Dit is toch weer om te janken hè? Voor de zoveelste keer vernield!”
Pier van Leeuwen (historische commissie Zaanse Schans):
“Vanmorgen attendeerde een bezoekster ons erop dat het faambeeld van de sokkel getrokken was en alleen nog aan het zwaar verbogen armatuur hing. Na een paar documentatiefoto’s te hebben gemaakt, en het kantoor te hebben gebeld heb ik de armatuur met een ijzerzaag doorgezaagd en de gemankeerde bazuinengel in het uurwerkmuseum veiliggesteld.
Het ziet er uit als vandalisme. Mogelijk zijn er camerabeelden die dit documenteren….”
Helaas, die lijken er niet te zijn. Hans van den Ende, directeur Museum Zaanse Tijd: “Ik heb de beelden bekeken, maar om 9:33 stond de faam nog. om 10:30 lag ie omver. In de tussentijd was er stroomstoring, dus geen beeld…”
Wij hebben wel beelden (van Pier van Leeuwen, Hans van den Ende en Joep van Houts), maar dan alleen van de vernielde Faam.
Voor de goede orde meld ik even dat deze gesloopte faam al een replica is van het gerestaureerde houten origineel. Dit origneel is door mij gerestaureerd nadat het van de hoge toegangspoort was gestort door een uit de bocht gevlogen auto. Het beeld lag in meer dan 30 stukken op het trotoir. Bij de restauratie bleek het een prachtig gesneden houten beeldje uit omstreeks 1820-1830. Mijn voorstel was toen om het origineel nooit meer buiten te plaatsen maar in het Zaans museum tentoon te stellen. En om vervolgens een replica te maken en die terug te plaatsen op haar originele standplaats; hoog op de poort van de overtuin van Honig aan de Zaan.
Deze replica heeft daar al die tijd hoog en veilig gestaan zonder enig vandalisme.
Uiteindelijk wilde de zaanse Schans ook een zelfde replica, die heb ik ook vervaardigd. Wel had ik vanaf het begin al bedenkingen tegen de plaatsing in de kralentuin op een te lage zuiltje.
Vrij snel na de plaatsing verdween de eerste bazuin, daarna zijn er meerdere bazuinen gejat.
Vanaf 21 januari 2020 stond de faam er met een vleugel en zonder bazuin. Er is toen tweemaal overleg geweest over een nieuwe opknapbeurt voor de faam en de mogelijkheid om de faam te plaatsen op een mooie toegangspoort bij de siertuin tegenover de Walvis.
Tot op heden staan de neuzen niet dezelfde kant op en draaien de molens tergend langzaam; dat is erg treurig.
Op you tube het filmpje van de restauratie bekeken, ewondering
Op you tube het filmpje van de restauratie en plaatsing bekeken. Dat maakt duidelijk dat vakmanschap en vooral liefde voor het vak noodzakelijk is om dit werk te doen. Misschien dat Joep nogmaals zijn vakmanschap wil gebruiken, om dit pronkstuk te herbouwen. Al zal de reactie over het verschil van inzicht over de plek van de Faam, met als titel wat flauw de motivatie niet vergroten.
Heette die mijnheer niet Oscar Brücker?
Er zijn geen beelden omdat er net een stroomstoring was....wat een toeval. Geen vandalisme maar semi professionele ( doch amateuristisch uitgevoerde en mislukte) diefstal van wat geen bronzen beeld bleek te zijn?
Toevallig door dezelfde minkukels die die schoenen van dat graf in Zaandijk vernield/ gejat hebben?
Het arme beeld heeft er maandenlang staan verpieteren zonder vleugel en bazuin. Hij verdient het om eindelijk hersteld te worden en een veilig plekje te krijgen.
Op de sokkel zetten we een plastic replica, die 's nachts wordt binnen gehaald. Die toeristen zien het verschil toch niet en de enkele toerist die het wel opvalt mag de echte even aaien.
De roep om overal camera’s op te hangen is groot concludeer ik. Als we zo doorgaan voorspel ik dat er in Nederland binnen afzienbare tijd geen plek meer is waar geen camera hangt…
Willen we dat wel?
Zeg maar gerust een overlijdensbericht...
Diep triest dat dit fraaie beeldje zo aan haar einde moet komen...
ja meer camera.s plaatsen ik dat de personen die hebben gedaan geef je aan dan ben je een flinke persoon of met ze allen jongens. thuis maak je toch ook niets kapot. of wat van je zelf is
Misschien was het een vroeg toerist. die voor een selfie aan een arm of been is gaan hangen.?
Er zijn geen beelden , nu alleen maar wilde aannames. Wat voor zin heeft dat.
Een hek eromheen en meer camera's. Zo ontzettend triest, dit. Het was echt een prachtig beeld.
'Et historische beeld ken den meskien niet meer te redde weze, maar ik maak me toch starrek dat 'er erreges in of in de buurt van Zaanstad wel iemand weze zel, die d'r 'n gnappe kopie van make ken. Helaas leeft Anton Brücker allank niet meer: díé had die zoivere 17e, 18e eeuwse stail hillegaar in de vingers. Me lete ons toch niet deur 'n bezope vandaal op de kop zitte! 'n Nuwe make en die, goed bewaakt en an de Skans nag altaid, in ’n Zaantoin neerzette, deer niemand d'r maar zo bai ken. En leet de brokke maar in dat tiontje voor de Tin-koepel staan, dat die fielt ze 'zegeraike arrebaid' nag 's goed bekaike ken ... Held!
Ik kom er niet dagelijks dus ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat er een replica van het beeld te pronk bij een bedrijf aan de Noorder IJ- en Zeedijk. In de buurt van De Vlinder. Weet iemand meer?
Er staan er twee achter het raam bij de timmerfabriek aan de Noorder IJ en Zeedijk, zichtbaar vanuit de bus die daar rijdt.
Joep vergeet dat er afgewogen argumenten waren voor de keuze. Flauw om die dan niet te noemen. Het gaat hier om vandalisme! Er is veel zorg besteed aan dit ontwerp en blijf er gewoon af! Net als auto's in de fik steken - niet doen!
Jan Piet Bloem (HC-Zaanse Schans)
En wat waren die overwogen argumenten dan? Jij noemt ze ook niet..
Ach, ach, ach, wat een treurigheid. Ik weet met hoeveel liefde, kunde, aandacht vakmanschap, tijd en energie het beeldje is gemaakt. Bij de aanblik van deze ravage schieten de tranen me in de ogen. Wat een leeghoofd en cultuurbarbaar moet je zijn als je je aan deze schoonheid vergrijpt. ‘Alles van waarde is weerloos’, Lucebert zei het ooit. Het is helaas maar al te waar.
Diep triest. Wat is er mis in je bovenkamer dat je dit doet?
ik heb met eigen ogen gezien hoe het beeldje kapot werd gemaakt. De dader stapte vervolgens in zijn auto met frans kenteken en reed weg. Waarschijnlijk een poging tot stelen.
Dat is nogal schokkend 😳
Geen nummerbord kunnen zien of type auto? Waren er meer getuigen? Fijn dat in ieder geval duidelijk is dat het geen vandalisme was maar waarschijnlijk een poging tot diefstal.