In 2025 zullen er meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn in en rond Amsterdam. Vanwege de enorme herstelwerkzaamheden aan wegen en spoor is er het hele jaar, maar vooral in de periode van mei tot en met oktober veel verkeershinder in de hele regio Amsterdam. De werkzaamheden zullen de Zaanstreek ook niet onopgemerkt voorbij gaan.
Er gaat gewerkt worden aan de Ring A10 van Amsterdam. Aangezien veel Zaanse automobilisten via de A8 de Ring A10 opgaan, zullen ze direct te maken krijgen met de werkzaamheden aan de A10. Dit geldt voor zowel de noord- als zuidzijde. Kans op files, omleidingen en langere reistijden is erg groot.
Een afname van autoverkeer met 20 procent is hard nodig volgens Rijkswaterstaat. Ze gaan verschillende maatregelen inzetten om mensen anders of minder te laten reizen volgend jaar. Het verkeer dat normaal de A10 gebruikt, zal zich verplaatsen naar andere routes, zoals de N203 of de A9. Hierdoor kunnen ook die wegen drukker worden.
Van half juli tot half september is de tweede Coentunnel gesloten, vanwege werkzaamheden aan de tunnelbuis, voor doorgaand verkeer vanaf de A10 West richting Zaanstad en Amsterdam-Noord. De wisselbuis wordt uitsluitend gebruikt door bussen en hulpdiensten. Het verkeer wordt omgeleid via de A10 West naar de A10 Zuid, Oost en Noord.
ProRail werkt ook aan het spoor, wat kan leiden tot aangepaste dienstregelingen op trajecten tussen stations in de Zaanstreek en Amsterdam, zoals de treinverbinding van Zaandam naar Amsterdam Centraal.
Samen met navigatiediensten krijgen reizigers duidelijke informatie over wegafsluitingen en omleidingen. Ook worden ze kort voordat afsluitingen beginnen via speciale meldingen, zoals geofencing, op de hoogte gebracht van de werkzaamheden en andere reismogelijkheden. In het voorjaar van 2025 start een grote campagne om mensen die naar Amsterdam reizen, te informeren en reisalternatieven aan te bieden.
Denk aan bijvoorbeeld korting op deelauto’s of reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast worden extra bergingswagens ingezet om bij ongelukken sneller de weg vrij te maken en files te verminderen.
Door: Renée Koopman. Bron: Persbericht Amsterdam Bereikbaar. Foto: Google Streetview
De soep wordt nooit ze heet gegeten als die wordt opgediend!
Toen in april het viaduct over het NH Kanaal werd gerepareerd zouden we ook verkeerssinfarcten op de A8 en A10 krijgen maar dat viel allemaal 100% mee, alleen de afsluiting van de Zeeburgertunnel richting Zaanstad viel, mede veroorzaakt door een slechte planning, vies tegen
Er wordt als alternatief het OV genoemd maar ook daar wordt groot onderhoud gepleegd.
Ik ben blij dat ik er met de motor iets minder last van heb.
Welke verkeerskundigen dit hebben bedacht dienen direct achter een heel hoog hek in een krankzinnige gesticht geplaatst te worden.
Van ening overleg of communicatie is blijkbaar ook geen sprake geweest, welnee joh we doen maar wat.
Zoveel rond en op de ring van Amsterdam tegelijkertijd.
Openbaar vervoer wordt geen optie door werkzaamheden aan het spoor.
In het jaar dat de stad bol staat van evenementen omdat Amsterdam zijn 750 jarig bestaan viert.
Handhaving of begeleiding kun je vergeten want we moeten ook nog zonodig een NAVO top organiseren ff verderop in den Haag waardoor 70% van het politie apparaat niet beschikbaar is.
Echt volslagen debiel ik heb er geen ander woord voor.
Dan vraag ik mij toch ook af, wat er met verkeer vanaf de A5 gebeuren zal. Gaan ze dat dan door de wisselbuis doen? Als verkeer nergens heen kan, zal het werkelijk een zooitje worden voor verkeer dat vanaf Schiphol af, de A5 over komt richting Zaanstad. Sluiten ze dan de A5 af na de afrit?
Dat betekent dat de intercity van en naar Enkhuizen ook op Zaandam moet stoppen, omdat je anders de trein niet meer in of uit kunt.
Met deze actie is het duidelijk dat noord holland geen optie is om er te wonen, een bedrijf te starten. logistiek is het een drama.
Denk goed na voordat je naar Noord Holland wilt verhuizen.
Tja, ik woon er al (Hoorn). En ik werk in Amsterdam. Er is al al zoveel gezeur geweest: 'knip' op de weesperstaat, vele werkzaamheden op de A10, de brug bij Purmerend op de A7. En dan nu ook nog werkzaamheden aan het spoor (die er voor mijn gevoel altijd al zijn). Het lijkt wel nooit op te houden of klaar te zijn...