In 2025 zijn er grootschalige herstelwerkzaamheden aan wegen en spoor in en rond Amsterdam, met veel verkeershinder tot gevolg. Vooral van mei tot en met oktober moet de hele regio, inclusief de Zaanstreek, met overlast rekening houden.
Met de campagne ‘Vaststaan of meebewegen: wat doe jij?‘ helpt Amsterdam Bereikbaar reizigers bij het maken van slimme reiskeuzes om de impact van de werkzaamheden zo laag mogelijk te houden.
Reizigers krijgen informatie door middel van de campagne over wegafsluitingen en omleidingen. De campagne is onder andere zichtbaar op borden langs de Rijkswegen, via sociale media en (lokale) media. Ook worden reizigers kort voordat afsluitingen ingaan via speciale meldingen, zoals geofencing, op de hoogte gebracht van de werkzaamheden en krijgen ze tips over andere reismogelijkheden.
Denk aan bijvoorbeeld korting op deelauto’s of reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast worden extra bergingswagens ingezet om bij ongelukken sneller de weg vrij te maken en files te verminderen.
Files
Er gaat gewerkt worden aan de Ring A10 van Amsterdam. Aangezien veel Zaanse automobilisten via de A8 de Ring A10 opgaan, zullen ze direct te maken krijgen met de werkzaamheden aan de A10. Dit geldt voor zowel de noord- als zuidzijde. Kans op files, omleidingen en langere reistijden is erg groot. Amsterdam Bereikbaar maakt hierover een uitlegvideo:
‘Dat je dit jaar hinder zal ervaren met de auto, trein, bus of tram is helaas onvermijdelijk. Ook rekening houdend met grote evenementen in de zomer in Amsterdam.’
De werkzaamheden van ProRail aan het spoor kan leiden tot aangepaste dienstregelingen op trajecten tussen stations in de Zaanstreek en Amsterdam, zoals de treinverbinding van Zaandam naar Amsterdam Centraal.
Afname autoverkeer
Van half juli tot half september is de tweede Coentunnel gesloten, vanwege werkzaamheden aan de tunnelbuis, voor doorgaand verkeer vanaf de A10 West richting Zaanstad en Amsterdam-Noord. De wisselbuis wordt uitsluitend gebruikt door bussen en hulpdiensten. Het verkeer wordt omgeleid via de A10 West naar de A10 Zuid, Oost en Noord.
Een afname van autoverkeer met 20 procent is hard nodig. Rijkswaterstaat probeert met diverse maatregelen mensen anders of minder te laten reizen dit jaar. Het verkeer dat normaal de A10 gebruikt, zal zich verplaatsen naar andere routes, zoals de N203 of de A9. Hierdoor kunnen ook die wegen drukker worden.
Door: Renée Koopman. Bron: Persbericht Amsterdam Bereikbaar. Foto: Archief De Orkaan.
Dat ProRail net tijdens Sail wat gaat doen is inderdaad niet handig maar misschien doen ze wel mee aan de planning van RWS en kunnen zij ook wat kunstwerken onderhouden in die A10.
En deze planningen waren al ver voor de bekendmaking van het afscheidskado aan Mark Rutte begonnen. Inclusief het inhuren van bepaald zeldzaam zwaar materieel.
En uitstellen was altijd al het devies maar onderhand stort nu her en der een kunstwerk in omdat het afstel net teveel was. Als het uitgesteld wordt en in december moet RWS de halve A10 afsluiten omdat er een pijler uit het lood gaat dan staan dezelfde klagers weer vooraan om te roepen dat had je toch ook al een jaar hiervoor kunnen doen.
Het is, net als vorig jaar, weer een totaal verkeerde planning van Rijkswaterstaat.
We hebben deze zomer te maken met onder ander de NAVO top en Sail Amsterdam en uitgerekend dan wordt er aan de weg gewerkt.
Deze werkzaamheden hadden ook een jaar later uitgevoerd kunnen worden.
Ik moet voor mijn werk een paar keer per week naar Utrecht en ik daarvoor stap ik om 05.10 in de auto en normaal ben ik om 15.10 weer thuis dus hopelijk valt het voor mij mee.
Maar het is zoals Gommeren zegt, er hoeft maar iets te gebeuren op de A10 en de rapen zijn gaar!
Er wordt gewerkt aan het spoor en de wegen en één van de oplossingen is neem het OV ?? Als er aan het spoor wordt gewerkt is mijn ervaring dat het OV niet rijdt of met extreme vertragingen. Dan nog liever in de auto in de file want dan zit je niet als een sardientje in de bus of trein. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik ook nog de keuze kan maken om met de motor te gaan en dan is de keuze snel gemaakt.
Een ongeluk, gekantelde vrachtwagen etc. zorgt voor meer files. Daar heb je weinig last van in het OV.
Als je niet in de spits hoeft te rijden werkt het OV prima. En je hoeft geen 1000 kilo staal, herrie en uitstoot mee te nemen.
Klopt, in het OV heb je vaak geen last van de genoemde zaken. Tenzij het ongelukken op het spoor betreft. En wat ook klopt is dat je er in de auto geen last van hebt als zich een storing bij het OV voordoet of als het OV niet op de taak berekend is.
Maar files door ongelukken duren doorgaans minder lang dan files door wegonderhoud.
In de spits reizen doe je omdat het niet anders kan, want leuk is het dan in geen enkel vervoermiddel. Alhoewel je in je auto stukken gerieflijker zit (zit!) dan in het OV. Spits of niet.
Alles bij elkaar vind ik weinig steekhoudends in uw reactie, Gommeren.
Geen fan van eigen vervoer? Hmm, van de fiets misschien wel.
Het kan aan mij liggen. Ondanks drie koppen ontwaakkofffie volgens NS recept (dat soort waar je lepel rechtop in de mok blijft staan) kan ik alleen maar vaststellen dat de inhoud van beide tegels elkaar nauwelijks ontloopt. Wat is er dan weinig steekhoudend?
Het tamboereren over de grote zegeningen van het OV t.o.v. de auto vind ik irritant worden. Vooral omdat het onterecht is en veelal gestoelt is op ideeën over hoe anderen behoren te reizen. In het OV wordt men -voor een te hoge prijs- behandeld als ware men vee. Het is wat mij betreft slechts af en toe een goed alternatief voor de auto. In de spits is het OV een grote ellende en dan sta ik liever gerieflijk in de file.
Vandaar dus.
Er staat “Een afname van autoverkeer met 20 procent is hard nodig. Rijkswaterstaat probeert met diverse maatregelen mensen anders of minder te laten reizen dit jaar.” maar bedoelt Rijkswaterstaat dit jaar een afname van 20% voor alleen dit jaar of een permanente vermindering en dit jaar richten ze op 20%?
Wat mot, mot.
De bevolkingsgroei (..) en de daar aan gekoppelde onderhoudswerkzaamheden en uitbreidingen, gaan vrolijk door