Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten. Naast de openstelling van de busbrug, hebben bewoners hun hoop gevestigd op een extra ontsluiting van Westerwatering ter hoogte van de Vincent van Goghweg. Maar dat stuit weer op bezwaren van de inwoners van de Schildersbuurt en Oud-West.
Naar een eventuele extra ontsluiting wordt een ‘bereikbaarheidsonderzoek Westerwatering’ gedaan, dat is geen onderzoek naar alleen een Van Gogh-tunnel. Zo’n extra auto-tunnel is namelijk niet de enige optie. Ook via het OV of fietspaden zou ontsluiting kunnen worden verbeterd. Die opties zijn een originele kijk op de zaak: aan OV- en fietsverbindingen met Westerwatering ontbreekt het namelijk niet. Het probleem is het autoverkeer.
Overtuinen
Bewoners van Schildersbuurt en Oud-West hebben bezwaren tegen ontsluiting naar de Vincent van Goghweg omdat die het nu al drukke autoverkeer nauwelijks aankan. Als de Bernhardbrug openstaat is er vaak al een file tot aan de Provincialeweg. Ook wordt een toename van autoverkeer verwacht uit de nieuwe wijken ‘Overtuinen’ en ‘Houthavenkade’ die nu ontwikkeld worden. Meer autoverkeer zou ook ongewenst zijn omdat er dagelijks kinderen van het Zaanlands Lyceum en de Hannie Schaftschool de weg oversteken. (Bovendien loopt het vast op de nieuwe ‘afgeschaalde’ stadsweg A7.)
Op 9 en 10 juli zijn er twee avonden voor forumgroepen, eerst voor de mensen die ten oosten van de spoorlijn wonen en daarna mogen de ‘westkanters’ over de plannen discussiëren. In oktober is er opnieuw een bijeenkomst. Het is mogelijk via een enquete knelpunten bij de bereikbaarheid aan te geven of je op te geven voor een focusgroep. Het doel is om in december het onderzoek en de besluitvorming af te ronden.
Zaanstad heeft € 220.000 uitgetrokken om zo’n extra ontsluiting te onderzoeken. Een tunnel zou overigens een veelvoud van dit bedrag kosten.
Busbrug
Nu wordt de wijk alleen ontsloten via de Houtveldweg en richting Westerkoog via de Busbrug – maar die is nog steeds niet 24 uur per dag open. Die plannen zijn er wel maar de uitvoering laat al jaren op zich wachten. De stikstofvergunning is nog steeds niet binnen. Zaanstad verwacht dat de busbrug minstens tot medio 2025 nog dicht blijft in de spits.
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg is overigens een ‘zeer dure oplossing’ volgens het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP). Het staat ook haaks op de A7-plannen die ‘stadsweg’ wordt vanaf de rotonde richting de Ring. Verkeer vanaf Westerwatering zou dan vooral via de Provincialeweg moeten.
Door Piet Bakker. Bronnen: Raad Zaanstad, projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Google Streetview (Vincent van Goghweg, april 2023).
Lijkt me niet fijn als je in een ambulance ligt, maar lik op stuk beleid en fikse boete bij te hard rijden lijkt mij een must en uiteraard met camera toezicht! Graag ook op de wegen die leiden naar de scholen en fiks bekeuren!
Juist! Waarom niet gewoon eerst een maand of 3 de brug 24 uur/dag openstellen en meten. Meten is immers weten. Hard rijden op de rondweg wordt nu mede veroorzaakt omdat men 'de brug nog moet halen' om niet om te hoeven rijden.
De snelheid op de rondweg naar 30 km/u verlagen is eenvoudig te realiseren met een paar m3 zand voor een flink aantal 'agressieve' drempels.
Lijkt me niet fijn als je in een ambulance ligt, maar lik op stuk beleid en fikse boete bij te hard rijden lijkt mij een must en uiteraard met camera toezicht! Graag ook op de wegen die leiden naar de scholen en fiks bekeuren!
Voor de goede orde: gemeente Zaanstad wil de busbrug dolgraag permanent open hebben. Maar krijgt geen stikstofvergunning van de omgevingsdienst, dat is de vergunningverlener. Die vergunning komt er voorlopig ook niet. Dus Zaanstad wil wel, maar kan niets.
geef de bewoners een vergunning voor de busbrug net als den ilp heeft gedaan. Dat zorgt voor ontsluiting voor de bewoners en voorkomt ongewenst sluipverkeer.
Voor een nog betere orde; als de gemeente de busbrug dolgraag open zou willen hebben ze daar ruim 30 jaar de tijd voor gehad maar iedere keer wisten ze redenen te vinden om hem niet te openen
Zaanstad heeft deze situatie 30 jaar geleden, toen geen hond wist wat stikstof was, zelf gecreeerd!
De ambtenaren van Zaanstad zijn meesters in het creeeren van problemen maar hebben totaal geen weet om ze op te lossen!
Het is net een doolhof, je komt er makkelijk in maar zie er daana maar uit te komen.
Ambtenaren voeren slechts uit wat de raad besluit. En die raad is door de inwoners zelf gekozen. Eigen schuld, dikke...
Als de Gemeente Zaanstad zich echt aan zijn belofte van permanente opening had willen houden, had de Gemeente een aanvraag gedaan waar alleen maar ja op gezegd kon worden, Maar zelfs dat konden ze niet! Of moeten we zeggen wilden ze niet.
Kunnen we Rooswijk meteen meenemen?
Dat wordt ook een ontsluitingsdrama als de spoorwegovergang gesloten gaat worden. Flinke file op de A10 (brug, ongeval) en je komt straks de wijk niet meer uit..
@Piet Davon. Voordat je gaat mee praten lijkt het me toch handig dat je je even gaat verdiepen in het vraagstuk Busbrug De Binding. Ik wordt namelijk moe van mensen die, werkelijk waar, totaal niet weten hoe de boel al 30 jaar getraineerd wordt. Die smoesjes van, dat het niet veilig is voor de kinderen kennen we nu wel. Diezelfde kinderen worden met de auto naar school gebracht of gaan met de fiets over het fietspad tussendoor. Er wordt werkelijk waar geen rekening gehouden dat de sportvelden, het zwembad, buurthuis enz enz allemaal in de wijk Westerkoog liggen. En laten de trainingen nou allemaal na 16:00 uur plaats vinden. En nee, niet iedereen kan met de fiets naar training of zwemles. Ik, en vele met mij, rijden dus al ruim 30 jaar 10/15 kilometer om. Dat is zo goed voor het milieu 🥴Dus zo snel mogelijk De Binding (de naam zegt eigenlijk alles hè) open.
geef de mensen van westerkoog en westerwatering die dichtbij de binding wonen een vergunning ben je van een hoop elende af.stikstof is een wassen neus.in de meeste eu landen wordt een andere waarde toegepast die 3 keer hoger is als de norm die er in nederland wordt gehanteerd .
Eerst die busbrug maar eens open, dan later misschien denken aan een extra ontsluiting via de vincent van goghweg, want dat gaat uiteraard flink geld kosten want er zal wel weer een tunnel moeten komen o.i.d.
Orkaan wat doen jullie nu? Bewoners tegen elkaar uitspelen en opzetten, terwijl er bewoners in heel Zaanstad zijn die de Binding permanent open willen hebben omdat dit heel simpel aan alle inwoners van Zaanstad beloofd is in 2015, dat is 9 jaar geleden! En de onderzoeker van Arcadis wist helemaal NIETS van eerdere onderzoeken en dus ook niet van die uitkomsten.
De gemeente Zaanstad stelt zich t.o.v. al zijn burgers heel slecht op door dit onderzoek met alle beperkingen die bij voorbaat zijn ingebouwd! De woorden ONBEHOORLIJK BESTUUR zijn hier meer dán van toepassing. Dat had De Orkaan duidelijk moeten maken i.p.v. bewoners tegen elkaar op te zwepen. Ik was er woensdagavond bij, er was toch veel te weinig tijd voor vragen of discussie voor bewoners, het is één grote schijnvertoning om achteraf te kunnen zeggen: "De bewoners hebben alles in kunnen brengen. Kijk eens hoeveel duizenden huishoudens er zijn in al deze wijken en slechts een krappe 1000 hebben de enquête ingevuld met heel veel frustratie over gedane beloftes. Maar nee weer een geldverslindend onderzoek voor het rijke Zaanstad wordt er tegenaan gesmeten. WAAROM? Duik in de archieven en haal al die onderzoeken onder het stof vandaan en kom tot de conclusie dat dit een heilloze weg is die weer wordt ingezet, zou de reden misschien wel bewust traineren kunnen zijn?
Een tunnel bij de Houtveldweg die op de Vincent van Goghweg moet aansluiten is een lachertje. Als de Bernardbrug nu open staat hebben we daar al een verkeersinfarct en diezelfde brug wil ook nog wel eens haperen. Dan weet iedereen in heel Zaanstad en daarbuiten wat er gebeurt.
Natuurlijk zijn bewoners van de Schilderswijk en Oud-West enorm ongerust over dit idee alleen al, maar daar vinden ze bewoners van alle wijken aan de westkant van het spoor aan hun zijde. Zij hebben dus mét de bewoners van Westerwatering, Westerkoog en Rooswijk en Westzaan één enorm belang namelijk de Gemeente Zaanstad er van te overtuigen dat er maar één toekomstgerichte goede oplossing is. Het plan van de Guisweg is dan ook meteen van de baan en de wijken aan de westkant van het spoor kunnen weer vrij bewegen. Ga na station Zaandam de grond in met de trein en laat hem na Assendelft weer naar boven komen. Het belang voor NS is er, er komen steeds meer treinen dus alle overwegen moeten weg. Nu doorpakken en ja dat kost geld, maar Gemeente, NS, ProRail, Provincie hebben er belang bij. Waarom lukt het om in Amsterdam een tunnel te maken voor verkeer onder het Gaasperpark voor de A9 en zou dit stuk niet kunnen voor de trein?
De bewoners van Zaanstad die dit willen en tot die tijd de Binding open willen kunnen zich aansluiten en alles volgen op Facebook bij de groep Busbrug de Binding 24/7 open en je kunt de petitie hiervoor ondertekenen via deze link: https://bit.ly/3Ke7H2h
of kijk op onze website.: https://gratis-4896515.jouwweb.site/
Irene, je verwijt De Orkaan dat ze bewoners tegen elkaar opzetten. Ik wil je erop wijzen dat je in de petitie ten onrechte beweert dat de stichting Verkeersveilig en GezondWesterkoog de oorzaak is dat de busbrug nog in de spits gesloten is. Je hebt het zelfs over “vriendjespolitiek”. Wij hebben contact met jou gezocht om te overleggen. Precies hierom: namelijk dat het de gemeente is die de bewoners uitspeelt en dat we beter z=aan zouden doen de handen ineen te slaan en zo meer (politieke) impact te kunnen hebben bij deze gemeente - die door een passieve raad en slechte bestuurders wordt bestuurd. Onze stichting is niet persé tegen de opheffing van de spitsafsluiting van de busbrug, maar heeft er alles aan gedaan - helaas zonder succes - om de enige fatsoenlijke verkeersoplossing (de weg binnendoor) mogelijk te maken en te houden. Wij hebben de gemeente op alle manieren getracht in te laten zien dat hun oplossing (de rondweg = de Wildeman als doorgaande weg) niet realistisch is. Nu lezen we weer dat wij de oorzaak zijn dat de busbrug niet open kan. Onzin, we hebben daar helemaal nog niets mee te maken gehad (we bestaan sinds 2019). En op dit moment houden we ons ook bezig met pogingen om de oplossing “verdiept spoor” (i.p.v. een guiswegtunnel) toch nog gerealiseerd te krijgen. Dat kost veel energie. Het is makkelijk om van alles te roepen, maar het moet allemaal ook wel realistisch zijn. Een verdiepte spoortunnel over meer dan 10 km is echt financieel én logistiek niet te realiseren. Ik pleit er dus voor om samenwerking te zoeken omdat de politiek naar aantallen kijkt en elkaar die in de toekomst hard nodig zullen hebben!
Geachte heer Meester,
Uw recente reactie op Irene's standpunt over de busbrug vereist een serieuze weerlegging, gezien de ongegronde beschuldigingen die u uit tegen haar en haar groep.
U beweert dat de stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog niet verantwoordelijk is voor de huidige spitsafsluiting van de busbrug, wat simpelweg misleidend is. Hoewel uw stichting al veel langer bestaat, zij het onder een andere naam, heeft zij actief bijgedragen aan het vertragen van initiatieven voor een permanente openstelling van de busbrug. Deze obstructies hebben duidelijk bijgedragen aan de voortdurende problematiek rondom de busbrug.
Verder beschuldigt u Irene van valse beschuldigingen over vriendjespolitiek en het uitspelen van bewoners, terwijl uw stichting herhaaldelijk contact met haar heeft gezocht onder het mom van samenwerking voor politieke impact. Desondanks blijft uw stichting vasthouden aan onrealistische oplossingen die door de gemeenschap niet worden gesteund, zoals de weg binnendoor in plaats van het opheffen van de spitsafsluiting van de busbrug.
De insinuatie dat Irene opzettelijk onwaarheden verspreidt over uw stichting is ongepast en ongegrond. Irene streeft altijd naar eerlijke oplossingen die de gemeenschap ten goede komen, in tegenstelling tot uw stichting die lijkt te blijven steken in obstructie.
Het is duidelijk dat Irene en haar groep op dit moment geen interesse hebben in een dialoog met uw stichting. Dit komt voort uit gerechtvaardigde zorgen over uw stichting's motieven, zoals blijkt uit recente pogingen om media-aandacht te monopoliseren wanneer Irene in de schijnwerpers staat.
Met vriendelijke groet,
André, samenwerken aan problemen is altijd een goede zet, maar daar zitten wel een paar mitsen en maren aan.
Hoe eerlijk is deze stichting eigenlijk, van meet af aan hebben de starters van deze stichting en zijn voorgangers ervoor gezorgd dat de brug alleen voor de bus gebruikt zou gaan worden en waarom in hemelsnaam. Als er vervolgens mensen uit diverse wijken weer een poging waagden om hem open te krijgen was er altijd weer een ander argument van.....ja diezelfde stichting en tja dan kon het weer niet en nu durf je met droge ogen te beweren dat het probleem alleen de Gemeente is? Nee, de stichting en zijn voorgangers hebben steeds alles aangezwengeld en zij zette de Gemeente klem. Er werd door ambtenaren wel steeds gaatjes gezocht om bijvoorbeeld de 20-urige opening voor elkaar te krijgen en op dit moment is het kleine beetje teveel stikstofdepositie, maar dat is kul als je ziet wat er aan de andere kant van de polder Westzaan erover wordt uitgestort en zeker niet altijd met natuurvergunningen. Jullie stichting heeft heel veel kwaad gedaan in de sfeer tussen twee wijken die elkaar hard nodig hebben om de Gemeente op andere gedachten te brengen. En ja ik verwijt jullie dat en ik verwijt dit ook de Orkaan in dit stuk die wéér olie op het vuur gooit. En André kom niet aan dat jullie stichting contact hebben gezocht met ons, wij willen hem open en jullie willen hem dicht want..............de rondweg is te gevaarlijk nu. De rondweg en de Binding zijn twee verschillende zaken en de oorzaak van alle ellende ligt echt bij jullie Stichting met al zijn voorgangers. Ik kan het niet mooier maken.
Als jij mij gedocumenteerd kunt overtuigen van het feit dat ik hier onjuistheden vertel, zal ik dat ruiterlijk toegeven, maar in gesprekken met hééééééél veel Westerkogers hoor ik keer op keer dat de stichting alles hier tegenhoudt voor eigen gerief, dus of je die mensen ook allemaal kunt overtuigen.......ik weet het niet.
Ik zou het niet beter kunnen schrijven en ook zeker niet in deze nog nette bewoordingen.
De vorige stichting heeft jaren bezwaren gestuurd en geprocedeerd om de 24/7 openstelling tegen te houden. Al die procedures heeft deze stichting verloren. Deze stichting is hierna opgeheven en vervolgens is de stichting Veilig en Gezond Westerkoog opgericht met maar èèn doel. De 24/7 openstelling te vertragen en alle mogelijke procedures en instanties te gebruiken om het doel te bereiken. Welke samenwerking wil je dan? Alleen om een tunnelbak te krijgen waar ProRail niet aan wil meewerken omdat vanaf het station de helling te steil moet worden om van het station Zaandam voor Westerwatering al onder de grond te zitten.
Zolang de stichting Veilig en Gezind Westerwatering teksten gebruikt als “ we zullen er alles aan doen om de 24/7 openstelling tegen te houden” en “we kunnen nu stilletjes juichen” na het besluit van OD NHN en niet te vergeten die inmiddels “beruchte” kerstkaart is samenwerken zinloos.
Ik zie wel één oplossing, de Houtveldweg doortrekken over het Westenwindpad en dan een nieuwe rondweg ten westen van Westerkoog die zowel door Westerkoog als Westerwatering loopt is te gebruiken. De “veiligheid”gewaarborgd. Zal wel niet kunnen door iets van Natura2000 enzovoort. Dus dan toch maar de Binding 24/7 open.
Exact dat ja. Westerwatering heeft last dus dat gaat voor alle last van andere. De rondweg is ongeschikt als doorgaande weg. Hoe eerder dat nu eens geaccepteerd wordt, hoe eerder we samen naar een betere oplossing kunnen zoeken.
Zolang ik als bewoner van Westerwatering op de rondweg nog regrlmatig iemand uit Westerkoog zowat in mijn achterkant heb zitten omdat ik “maar” 40 km/h rijd moeten er eerst het besef komen dat veiligheid begint bij de bewoners zelf. Dat geldt uiteraard door bewoners van beide wijken.
Dus weg aanpassen en snelheid omlaag. Als Amsterdam 39 km/h kan invoeren voor de hele stad moet het in Westerkoog ook wel lukken voor de rondweg. Als je dan ook nog goed leest kun je uit alles halen dat zowel mensen uit Westerkoog als Westerwatering de Binding 24/7 open willen hebben. Hoe eerder dit geaccepteerd wordt door o.a. de stichting V&G Westerkoog hoe eerder deze hele discussie is beëindigd.
Het stukje van dhr. Meester klopt. Alleen niemand wil dit inzien.
Ik adviseer mevr. Bank, als zij tot rust is gekomen, het bovenstaande eens rustig door te lezen.
Als zij dan nog wat wil bijdragen dan kan zij zich beter richten tot de Gemeente.
In het verleden is al getracht een samenwerking aan te gaan tussen bewoners van Westerkoog en Westerwatering.
Misschien is het verstandig om dit toch weer te proberen en daarbij ook de bewoners van de Schildersbuurt en Rooswijk te betrekken. Dan is het mogelijk om met zo'n grote groep te ageren tegen de Gemeente.
Pas dan zal er een oplossing (verdiept spoor) komen die voor iedereen goed is.
In andere steden kan het ook, dus waarom hier niet?
@H. Thesing.Heb je het stukje van Arnold de Jong gelezen op 29 juni om 00:34 uur? Ik sluit mij daar bij aan. Zo rustig genoeg? Dhr. Meester spreekt voor eigen parochie hè. Hij stond, samen met mevrouw Nobel, vooraan toen RTV Noord-Holland opnames en interviews kwam afnemen namens de Facebook pagina busbrug De Binding 27/7 open. Luister dat stukje nog maar eens af. Zo, nu ben ik helemaal rustig.
Mevr. Bank, ik heb het stukje gelezen.
In ben het met dhr. de Jong eens dat er veel te hard wordt gereden in Westerkoog. Door zowel verkeer uit Westerwatering als wel uit Westerkoog. Dat is nu juist het probleem. Daarvoor moet er een mentaliteitsverandering komen.
Ik denk dat met 39 km in Amsterdam bedoelt wordt 30 km per uur.
De stichting heeft bij de gemeente o.a. aangedragen om de rondweg in Westerkoog 30 km/uur te maken bij een eventuele opstelling van de busbrug.
De Gemeente voert aan dat in dat geval de hele rondweg ingericht moet worden voor 30 km/uur.
In Amsterdam en veel meer steden in Nederland is inmiddels het centrum 30 km gebied ZONDER aanpassingen. Waarom kan het daar wel?
De gemeente wil helemaal geen 30 km/uur omdat gezien het enorme aanbod van auto's en de inrichting van de rondweg op dit moment, er geen doorstroming is. Dat staat alles vast in de file op de rondweg.
De Gemeente wil de rondweg verbreden zodat veel verkeer er met volle snelheid over heen kan.
Daar is de rondweg nooit voor ontworpen en niet geschikt voor. Is dit een veilige oplossing?
Ook ik moet wel eens omrijden. Maar het is nu eenmaal zo.
Ook de bewoners in Rooswijk hebben ook maar 1 ontsluitingsweg.
Meneer H. Thesing. Ik heb het niet over het stuk wat Dhr. de Jong op 29/7 om 00:45 heeft geschreven over de rondweg waar de bewoners zelf als een "Max Verstappen" rijden. Ik verwijs naar het stuk van 00:34 waarin duidelijk beschreven staat hoe de stichting reageert op bepaalde beslissingen inzake de Binding.
Bij deze de tekst die dhr de Jong heeft geschreven. Hoeft u deze niet meer op te zoeken.
"Ik zou het niet beter kunnen schrijven en ook zeker niet in deze nog nette bewoordingen.
De vorige stichting heeft jaren bezwaren gestuurd en geprocedeerd om de 24/7 openstelling tegen te houden. Al die procedures heeft deze stichting verloren. Deze stichting is hierna opgeheven en vervolgens is de stichting Veilig en Gezond Westerkoog opgericht met maar èèn doel. De 24/7 openstelling te vertragen en alle mogelijke procedures en instanties te gebruiken om het doel te bereiken. Welke samenwerking wil je dan? Alleen om een tunnelbak te krijgen waar ProRail niet aan wil meewerken omdat vanaf het station de helling te steil moet worden om van het station Zaandam voor Westerwatering al onder de grond te zitten.
Zolang de stichting Veilig en Gezind Westerwatering teksten gebruikt als “ we zullen er alles aan doen om de 24/7 openstelling tegen te houden” en “we kunnen nu stilletjes juichen” na het besluit van OD NHN en niet te vergeten die inmiddels “beruchte” kerstkaart is samenwerken zinloos.
Ik zie wel één oplossing, de Houtveldweg doortrekken over het Westenwindpad en dan een nieuwe rondweg ten westen van Westerkoog die zowel door Westerkoog als Westerwatering loopt is te gebruiken. De “veiligheid”gewaarborgd. Zal wel niet kunnen door iets van Natura2000 enzovoort. Dus dan toch maar de Binding 24/7 open"
Mevrouw Bank heeft in deze wel degelijk gelijk.
Over het verhaal van de heer Meester, dat is helaas grotendeels bezijden de waarheid. De gemeente is in deze deels verantwoordelijk maar de stichting doet wel heel hard haar best om de tegenstanders van de openstelling bij de gemeente een duwtje in de rug te geven.
In Amsterdam bij het centraal station ligt een aansluiting voor een metro, sinds de jaren 60 , naar noord holland door de Zaanstreek. waarom niet gewoon die aansluiting gebruiken voor een metro lijn. dan kunnen alle overwegen weg en hoeven er ook geen dure tunnels gebouwd te worden. gewoon de metro tot Uitgeest onder het maaiveld en vandaar weer bovengronds. Die planning is al voorbereid bij de metro in Amsterdam. waarom kijkt niemand naar die oplossing?
gezever aan alle kanten waarom zoveel geld uitgeven terwijl Zaanstad geldgebrek heeft. Er ligt een prachtige gesloten brug te wachten op opening kost niets... pas de snelheid aan...desnoods plaats camera's.....ik begrijp alle standpunten maar als ik zie hoeveel buren omrijden dat scheelt een heleboel in het milieu
Juist! Waarom niet gewoon eerst een maand of 3 de brug 24 uur/dag openstellen en meten. Meten is immers weten. Hard rijden op de rondweg wordt nu mede veroorzaakt omdat men 'de brug nog moet halen' om niet om te hoeven rijden.
De snelheid op de rondweg naar 30 km/u verlagen is eenvoudig te realiseren met een paar m3 zand voor een flink aantal 'agressieve' drempels.
Dat de "buren" in Westerkoog tegen algehele openstelling zijn is dus pertinent niet waar. Het is de stichting Veiligheid en gezond Westerkoog (met 500 leden) die de boel ophoud. Terwijl er ruim 6500 bewoners wonen in de wijk. De rondweg had allang aangepast kunnen zijn. Wat de aansluiting op de provincialeweg of Vincent van Goghweg betreft het volgende: Prorail wil juist overwegen sluiten ivm veiligheid. Dus de enige optie is over of onder het spoor door en geen kruising met het spoor. Er is jaren geleden al een onderzoek naar een ontsluiting geweest. Laat Gemeente Zaanstad even in de archieven duiken en zich even inlezen. Scheelt de belastingbetaler heel veel geld.
Het gehele gebied aan het Noordzeekanaal , genaamd Hoogtij, is en wordt volgebouwd met enorme logistieke centra die zonder natuurvergunning grenzend aan hetzelfde Natura 2000 gebied welk word gebruikt om de 24/7opening busbrug te verhinderen. Al deze commerciële bedrijven weten hun plannen zo te presenteren dat er geen (extra) stikstof depositie in het Natura 2000 gebied terecht komt, of kunnen intern salderen om op NUL uit te komen. Intern salderen met weilanden (oorspronkelijke bestemming veeteelt , dus mest) waar ik de afgelopen 35 jaar geen koe heb zien lopen is werkelijk oneerlijk.
De gemeente ambtenaren zoeken niet naar mogelijkheden mbt de busbrug maar zoeken alleen naar onmogelijkheden.
Dat de "buren" in Westerkoog tegen algehele openstelling zijn is dus pertinent niet waar. Het is de stichting Veiligheid en gezond Westerkoog (met 500 leden) die de boel ophoud. Terwijl er ruim 6500 bewoners wonen in de wijk. De rondweg had allang aangepast kunnen zijn. Wat de aansluiting op de provincialeweg of Vincent van Goghweg betreft het volgende: Prorail wil juist overwegen sluiten ivm veiligheid. Dus de enige optie is over of onder het spoor door en geen kruising met het spoor. Er is jaren geleden al een onderzoek naar een ontsluiting geweest. Laat Gemeente Zaanstad even in de archieven duiken en zich even inlezen. Scheelt de belastingbetaler heel veel geld.
Jammer weer die stemming makende opmerking. Wij, van Facebook Groep Busbrug de Binding 24/7 open, hebben namelijk gezien dat ook heel veel mensen in Westerkoog voor een permanente opening van de busbrug zijn. Stop daar nou eens mee, er is al polarisatie genoeg.
Bewoners uit Westerkoog, aanwezig bij de informatieavond over ontsluiting van Westerwatering, spraken over hun vrees voor het mogelijk toenemende verkeer in hun wijk als de busbrug permanent open gaat. Dus waarom zou De Orkaan daar niet over mogen schrijven?
Ja klopt, maar de voorstanders willen uiteraard ook dat het voor alle weggebruikers veilig wordt, maar dat is het volgens velen nu al niet, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me nooit echt onveilig heb gevoeld op de rondweg. Waar ik me wel vaak onveilig voel is op mijn woonerf, waar als je niet uitkijkt je door een auto, bakfiets of fatbike en niet te vergeten de elektrische stint waar de kinderen mee opgehaald en weggebracht worden voor kinderopvang. Blijkbaar weet niemand dat je op een woonerf niet harder dan 15 km per uur mag rijden, ongeacht op of in welk vervoersmiddel je zit. Veel gevaarlijke situaties zie je op de woonerven die naar de scholen gaan om maar niet te spreken over alles rondom de scholen.
Natuurlijk mag, ne moet de Orkaan dat ook benoemen, lijkt me meer dan logisch, maar Jan je weet heel goed denk ik wat er bedoeld wordt met polariseren en mensen tegen elkaar opzetten. Ik was juist zo blij dat de tegenstellig Westerwatering versus Westerkoog door de Facebook groep Busbrug De Binding 24/7 kleiner was geworden. Het werd mensen duidelijk dat in beide wijken er voor en tegenstanders zijn en dat het niet Westerwatering tegen Westerkoog is en omgekeerd.
@Jan. Natuurlijk kan en mag de Orkaan daarover schrijven. Het is alleen de hele waarheid niet. Het is een select clubje dat alles stagneert. Het merendeel in Westerkoog wil gewoon de Busbrug open. Dat hebben we met het verzamelen van de bezwaarschriften geconstateerd.
Was het ooit niet de bedoeling de weg rechtdoor te trekken vanuit De Binding? Het talud lag er al, maar is later volgebouwd. Waarom is dat plan verlaten? Kan dat niet alsnog?
Verder wens ik iedereen veel succes met zijn eigen gelijk en (on)realistische alternatieven.
Op naar de volgende dertig jaar! Het gaat nooit wat worden. Knoeiers.
Ik word altijd zo moe van dit soort stellingnames. Het gaat in dit geval helemaal niet over wat de meerderheid wil. Als de meerderheid bijvoorbeeld een biomassacentrale naast de Westerwatering wil bouwen met als argument er lopen toch al prachtige stroomkabels. Hebben bewoners van die wijk toch ook terecht bezwaren. Punt (feit) is dat de rondweg met huizen op 1 of 2 meter afstand totaal ongeschikt is als weg voor doorgaand verkeer. Het getuigd van onbehoorlijk (en volgens mij ook nog een keer juridisch onmogelijk) bestuur om die bewoners te confronteren met zo veel autoverkeer. Zie bovenstaande tekst met de terechte bezwaren van bewoners langs de Vincent van Goghweg “meer autoverkeer zou ook ongewenst zijn omdat er dagelijks kinderen van het Zaanlands Lyceum en de Hannie Schaftschool de weg oversteken". In Westerkoog zijn dat kinderen die naar de basisschool gaan en staan huizen veel dichter op de weg. Maar dat schijnen voor Westerkoog om één of andere reden helemaal geen valide argumenten te zijn. Waarom trekken wij niet gezamenlijk op om een duurzame oplossing te realiseren. De weg naar de busbrug openen loopt al 30 jaar dood en wanneer wordt eens iemand wakker dat dat misschien niet voor niets is en het wellicht tijd is voor een alternatief. Anders wordt nog 30 jaar discussiëren zonder dat er ooit een oplossing in zicht komt. Daarnaast doen mensen altijd of de busbrug 7*24 uur gesloten terwijl deze 88% van de tijd gewoon open is (met alle bijbehorende overlast).
@Piet Davon.Het gaat in dit geval niet alleen over wat de meerderheid wil. Simpel gezegd is het stedenbouwkundig onverantwoord om bij een groeiende woonwijk, in dit geval inmiddels 2 groeiende woonwijken maar één echte ontsluiting te hebben per wijk. En komt er wel zoveel autoverkeer extra. Is het juist wachten van auto's tot de Binding weer open gaat een veel grotere piek belasting dan bij een 24/7 openstelling. Of nog even zo snel mogelijk voor de sluiting door een woonwijk rijden om de oversteek te kunnen halen.
Het vergelijken met een voorbeeld als een biomassacentrale is helemaal niet van toepassing. Daar spelen andere factoren een rol en is ook een heel andere discussie. Een goed alternatief had gekund als de stedenbouwkundige bij de ontwikkeling van beide wijken goed hadden nagedacht. En niet alleen bij de ontwikkeling maar ook de jaren daarna. Laten we eerst zorgen voor een goede 24/7 tweede ontsluiting en daarnaast gaan kijken of er mogelijkheid is tot een derde ontsluiting waar beide wijken van kunnen profiteren.
Ik zou een nieuw meetlint kopen.
@Piet Davon. Voordat je gaat mee praten lijkt het me toch handig dat je je even gaat verdiepen in het vraagstuk Busbrug De Binding. Ik wordt namelijk moe van mensen die, werkelijk waar, totaal niet weten hoe de boel al 30 jaar getraineerd wordt. Die smoesjes van, dat het niet veilig is voor de kinderen kennen we nu wel. Diezelfde kinderen worden met de auto naar school gebracht of gaan met de fiets over het fietspad tussendoor. Er wordt werkelijk waar geen rekening gehouden dat de sportvelden, het zwembad, buurthuis enz enz allemaal in de wijk Westerkoog liggen. En laten de trainingen nou allemaal na 16:00 uur plaats vinden. En nee, niet iedereen kan met de fiets naar training of zwemles. Ik, en vele met mij, rijden dus al ruim 30 jaar 10/15 kilometer om. Dat is zo goed voor het milieu 🥴Dus zo snel mogelijk De Binding (de naam zegt eigenlijk alles hè) open.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Open die busbrug
Ja bizar dat men maar wilt blijven bouwen bouwen bouwen maar niet nadenken hoe al deze mensen hun huis uit kunnen. Totaal gebrek aan visie
Mooi hè? Eerst alles volbouwen met hoge torenflats, duizenden inwoners er bij, en dan pas gaan kijken naar ontsluiting .
Toen ik in 1990 een woning kocht op het LAATSTE bouwkavel van Westerwatering (schrijfstersbuurt)
Is er vanuit Westerkoog alles aangedaan om openstelling te voorkomen. Gekeken is naar tunnels bij de van Gogh weg en ter hoogte van de bocht in de Houtveldweg bij de Venenbuurt.
Ten tijde van 3 grote calamiteiten, brand Molenwerf, brand Eurofill en brand opslagloods Gerkens cacao was het in no time geregeld dat Westerkoog via de busbrug een additionele ontsluiting kreeg naar het Zuiden. Nu is ook de meerderheid van Westerkoog voorstander zijn van opening zijn alle mogelijke 'goedkope' en logisch routes bebouwd na jaren van procedures en trainering. Onder, naar ik gehoord heb, aanvoering van (de toen nog niet) "rijdende rechter" meester Visser. Al die tijd, en ook nu nog lijkt het er op dat bij openstelling van de brug er meer autobewegingen zuidwaarts zijn dan noordwaarts. Laat die busbrug maar lekker dicht. Met die nieuwbouw op het sporthal terrein mag die golf van forensen best via de ring van Westerkoog afgevoerd worden. Vanuit de schrijfstersbuurt is het inmiddels al lastig genoeg om de enige uitgang (B. Wolffstraat) linksaf te nemen. Regelmatig is dan rechtsaf en de rotonde 360 graden de beste optie.